Heren,
Hierbij onze oplossing voor extra AH. Doordat we deze accus er voor onze reis erbij plaatsten heb ik de andere accus ook maar vervangen.
Daardoor startte we met een set van 4 nieuwe de zelfde accus
Mooie constructie Rene!
Ik heb trouwens een mooi on-line document gevonden over energieverbruik en accu’s op jachten. Geeft echt een goed beeld van mogelijkheden en oplossingen en hoe je de energie problematiek moet aanpakken.
stroomwinkel.nl/pdf/boek_altijd_stroom.pdf
Groetjes
Nick
Wat interessant toch allemaal weer. En dat net op het moment dat ik aan nieuwe serviceaccus toe ben.
Af fabriek is mijn 34P (2004) uitgerust met 3x63Ah en een Cristec 300w lader. De startaccu is vorig jaar vervangen door een Kroonaccu van 71Ah (Kok Watersport, toen 64 euro).
Na al de door jullie aangegeven links bestudeerd te hebben wil ik mijn servicecapaciteit zo veel mogelijk vergroten.
Nu heb ik een eenvoudige vraag: zijn er principi?le bezwaren om de 2 serviceaccus te vervangen door ??n exemplaar met een capacitet die groter is dan de 2 te vervangen accus?
Noorderzon/Guido Flach
Beste Guido,
Nee hoor, wel is het noodzakelijk om als je meerdere accu’s parallel schakeld om hiervoor allemaal de zelfde accus te gebruiken en dat ze de zelfde leeftijd hebben.
Ik heb voor 4 kleinere accus gekozen maar dat was bepaald door de max accu maat (i.v.m. ruimte onder het bed)
Groet Ren?
Beste Guido,
Als ik het goed lees wil je de twee parallelle accu’s vervangen door 1 nieuwe accu met een grotere capaciteit.
Dat is in principe geen bezwaar echter er zijn een paar zaken om goed op te letten:
- De lader en de accu moeten op elkaar afgestemd zijn. Meestal zal de lader ten minste 25 a 30% van de accucapaciteit moeten zijn. Dus een accu van bijvoorbeeld 120 AH zal gecombineerd kunnen worden met een lader van minimaal 30 A.
- De gekozen accu zal geschikt moeten zijn om heel frequent opgeladen en ontladen te kunnen worden.
- Tevens is het natuurlijk zo dat je een grote accucapaciteit kiest omdat je dan ook enkele dagen (en nachten) aaneengesloten zonder walstroom van stroom voorzxien blijft. De accu zal dus geschikt moeten zijn voor dieper ontladen. Dan kom je al snel uit op een gelaccu. Het lijkt een dure aanschaf zo'n 200 AH gelaccu doch effectief gezien en lettend op de levensduur zal dat nogal eens kunnen meevallen.
- De lader zal geschikt moeten om ook gelaccu's te kunnen laden. De laadcurve (spanning) is duidelijk anders. Een verkeerde laadspanning beschadigt de accu ongerroepelijk!
- Verder is een gelaccu van zo'n 120 AH een bijzonder gewichtig geheel. Die til je niet zomaar even aan boord. Een goede stevige accukist bij voorkeur zo dicht mogelijk nabij de hartlijn (midden) van het schip opgesteld heeft de voorkeur.
- Er is ook een voordeel, het van boord halen van een gelaccu in de winter is echt niet noodzakelijk.
- Verwacht nu niet dat je deze accu in zo'n 4 uurtjes even oplaadt. Meestal gebeurt dit herladen gedurende een langere periode dat je aan boord bent. Je gebruikt dus al stroom via koelkast, verlichting, waterkraan etc. Dus er blijft vanzelf minder dan I-[size=9]lader-max[/size] over voor het laden.
MVG mariposa39159,8984837963
Dank je Piet, zeer verhelderend.
Mag ik de conclusie trekken dat het in de huidige situatie (1 lader 25a die de 2 groepen laadt) het niet raadzaam is de loodstartaccu te combineren met een gelserviceaccu?
Noorderzon/Guido Flach
Dag Guido,
Tja, de leverancier van de lader heeft mij nadrukkelijk verteld de lader goed in te stellen voor een gelaccu omdat deze anders door overladen zou beschadigen. De laadcurve voor een gelaccu ligt lager dan voor een natte-accu. Dus als de lader goed is afgesteld voor de gelaccu, dan kun je daarmee de startaccu niet meer overladen (te lage spanning).
Anderzijds zal de motordynamo allereerst de startaccu vol laden en vervolgens via de scheider de service (gel)accu gaan laden. Ik vroeg ondermeer aan Victron Energy of het combineren van gel-service en natte-startaccu geen kwaad kon en kreeg als antwoord dat dit in de praktijk geen problemen geeft. De dynamo en stroomgelijkrichter werken blijkbaar toch niet zoals een acculader en de afgegeven stroom en spanning zijn blijkbaar enigszins afhankelijk van het toerental etc. Het komt denk ik niet zo nauw. Het zou ook een beetje vreemd zijn want dan zou iedereen die een gelaccu als serviceaccu installeert, noodgedwongen ook een gelaccu als startaccu moeten nemen. Dat is niet logisch want de functie van een startaccu is juist om te allen tijde tot de nok toe volgeladen te zijn en slechts heel kort heel veel stroom te kunnen leveren. Dat is nu net niet ideaal voor een gelaccu en juist ideaal voor een natte-loodaccu.
Echter … eerlijk is eerlijk, op dit punt ben ik niet 100% zeker. Ik “vaar dus gewoon op” het advies en de ervaring van de leverancier en ik ga het vlug genoeg ervaren want mijn installatie is vrijwel gereed en Mariposa ligt al weer een week in de box. Daarbij meet ik beide accuspanningen en de laad en de verbruiksstroom dus kan het heel goed in de gaten houden. mariposa39163,7387268519
Dag Dufourvaarders,
Intussen vaar ik met een 200 AH gelaccu van Victron en een 66 AH Delphi Freedom natte onderhoudsvrije loodaccu als startaccu. Ze zijn gescheiden/of verbinden via een Cyrix scheidingscontact/met interne regeling op basis van accuspanning. Parallel bedrijf is geen probleem. De inwendige weerstand van de gelaccu is veel groter dan van de startaccu. Bij het starten zal dus de startaccu alle stroom leveren, ook als de Cyrix ingeschakeld zou staan. De Vicron Phoenix 30A 4 traps-lader is afgeregeld op de gelaccu. De dynamostroom en spanning zijn niet te groot voor beide accu’s. Alles draait als een zonnetje.
Piet, heldere uitleg, hierbij onze ervaringen met stroom aan boord
Op onze 1800 heb ik een gescheiden natte start-accu met separate 6A lader en 2 Delphi 105Ah diepontlaad service-accu’s parallel met een klein zonnepaneeltje en een 25A lader, met een ouderwetse schakelaar ertussen (om evt te kunnen stroomdraaien). Het lukt daarmee prima om met snorrende koelkast te overnachten zonder walstroom en alles blijft draaien. Mijn idee is dat het zonnepaneeltje de boel net een beetje bijhoudt zodat de accu’s niet te diep ontladen worden. Zijn ervaarders met dezelfde of andere ervaring?
Dag Mart,
Onze danfoss koelkast trekt gedurende het koelen 3,5 amp?re. De duty cycle (verhouding aan/uit) bepaalt de totale afname.
In de zomer, bij warm weer, zal de koelkast vaker en langer inschakelen echter, dan zal het zonnepaneel ook langer en intensiever beschenen worden. Ga er maar van uit dat de koelkast ten minste 50% van de tijd aanstaat. Dat is dus 12 uur x 3,5 A = 42 watt.
Het zonnepaneel wordt vanaf 5.00 a 6.00 uur tot circa 21.00 uur beschenen en moet dus in 15 uur ten minste 42 watt opbrengen. Dat is gemiddeld circa 3 amp?re en dat is best veel voor een zonnepaneel! Daarbij zijn er andere stroomverbruikers. Ik beschouw een zonnepaneel vooral handig om de akku lekker wat op peil te houden als de boot, ongebruikt en onbewoond, in de haven ligt. Niet iedereen heeft een ligplaats met continu walstroom.
In jouw geval heb je met de twee service-akku’s genoeg reserve.
Bij de meeste akku’s is er informatiebeschikbaar over het aantal keren dat je deze kunt ontladen en laden tot einde levensduur en meestal geven ze daarbij op tot hoe ver je dan mag ontladen. Bijvoorbeeld: een victron gelaccu kun je 1000 a 1200 keer slechts 30% ontladen en weer laden. Ontlaad je dieper, dan zal het aantal keren tot “einde levensduur” behoorlijk afnemen. Gemiddeld zul je per seizoen misschien zo’n 50 keer (dagen) aan boord zijn waarbij zo’n ontlaad-/laadcyclus plaatsvindt.
Alle genoemde factoren zijn variabel en veranderlijk. Geen dag gelijk! Het zal dus heel lastig zijn ervaringen met elkaar te delen. mariposa39214,8230902778
Beste Piet,
Ik denk inderdaad mijn kampeerkoelboxje zo’n 4A trekt, dan gaat er per 24 uur toch zo’n 100A uit, ik verwacht dat het zonnepaneeltje er maar 20 teruggeeft. ik zal de komende tijd 'ns testen of na 2 dagen op de Grevelingen ankeren alles op zwart gaat, de service-accu’s gaan nu hun 5e seizoen in, ik ben met je eens dat ze ongeveer zo’n 50 cycli per seizoen meemaken, die deepcycle accu’s lijken wel wat te kunnen hebben dus. Helaas heeft de 1800 geen plaats om er nog eens 210Ah naast te zetten, anders deed ik dat… Ik ga de Specs nazoeken om te kijken of ik binnen acceptabele marges opereer of de accu’s eigenlijk aan het vermoorden ben…
Dag Mart,
Geen goed idee om je akkucapaciteit te testen door te kijken of je ze in 2 dagen volledig leeg kan trekken. Het kan mogelijk de laatste keer zijn. Dat is echt zoiets als de akku’s op de knie?n dwingen.
Het is beter iedere dag een half uurtje, via de moter in stationair, stroom te draaien of … domweg je koelkast dan maar eens uit te zetten. Maar ja … dan smaakt het bier een stuk minder h??
dag Piet,
goed punt wederom, niet plat trekken die accu’s, wordt inderdaad overal nadrukkelijk ontraden! Heb nagezocht dat mijn AC Delco 105Ah 70% ontlading kunnen hebben, ik ga ervanuit dat ze bij de start van elke trip door de laders en het zonnepaneel elk 100Ah bevatten, dan kan ik er dus 70% van 200 dus max 140 Ah aan onttrekken. Met een netto-verbruik van 80Ah per dag gaat rekentechnisch zo lijkt het in de 2e ankernacht het lichtje uit… Klopt deze bierviltjesbenadering een beetje? en heb jij nog een idee voor minder luidruchtige oplossing dan de 1-cylinder aan het werk te zetten? {warme spa is wennen}
Dag Mart,
Als het goed is gaat eerst je koelkast uit en dan pas je ankerlicht. Een moderne koelkast schakelt automatisch uit (< 10,5) wanneer de akkuspanning beneden een bepaald peil komt.
Ik zou daar echter niet op wachten en wel stroomdraaien. Je medezeilers zullen allemaal dit probleem herkennen en er, ondanks de herrie van je motor, begrip voor kunnen opbrengen (profesionele zeilershouding).
Het ankerlicht kan desnoods vervangen worden door een stormlantaarn met petroleum.
Joh, hoe hou je het vol om meer dan 24 of 48 uur op 1 plaats te ankeren. Die zeilen moeten zo nu en dan toch ook eens gebruikt worden en dan gaat de motor toch ook weer aan.
Je kunt overigens nog denken aan een windmolen met generator doch dit alles neemt veel ruimte in beslag (groot schip). Een koelbox op gas is een andere mogelijkheid doch ook niet erg prettig in een zeilboot (gas is zwaarder dan lucht etc.)
Bijgesloten is een berekening van het opgenomen vermogen in een vrij ongunstigste situatie; totaal 71,39 AH.
mariposa39215,9130902778
Hoi Piet,
Wederom dank voor alle toelichting, nou heeft een Dufour 1800 lang niet zoveel lichtjes, geen water- en bilge pompen, rest allemaal wel + marifoon, en een niet denkende kampeerkoelbox dus ik denk dat met verstandig koelkastgebruik (snachts buiten/uitschakelen) voor mij zo’n 80 best een re?el maxbrutoverbruik is. In de box heb ik walstroom, dus ik probeer altijd “vol” te vertrekken, dus Omdat we op de grevelingen liggen met dochterlief van 5 zijn de eilandjes een absolute must, vandaar dat ankeren…. Dus bij elkaar voor ruim 2 dagen stroom, daarbij maakt het zonnepaneeltje dus het net het verschil, accu’s worden dan ontladen tot 200-(2*(80-20))=120Ah oftewel zo’n 60%. Na de start accu-schakelaar op de service-accu’s, weer terug op de startaccu als het motortje uitgaat en we zijn weer onderweg. Ik ga het uitproberen en meld het resultaat!
Dat was een interessante discussie, 7 jaar geleden. Destijds (2006) nieuwe startaccu geplaatst (70 Ah Kroon loodaccu, € 65), doet het nog prima. In 2008 de service-accu’s vervangen door 2 WMF loodaccu’s 71Ah, geen deep cycle. Ze hebben eigenlijk prima voldaan, ook als we 2 of 3 dagen zonder walstroom lagen, met draaiende koelkast, telefoons opladen en halogeen leeslampjes. Verbazend eigenlijk. Maar wel op sterven na dood inmiddels.
Nu vervanging noodzakelijk is zou ik toch graag de capaciteit vergroten. Op een D34 met 3 hutten en dus wat kleinere bakskisten is de ruimte echter beperkt. In de originele accubak onder het bed is plaats voor 3 kleine accu’s: 2 met een hoogte van 24cm, 1 met een hoogte van 22cm. Het stomme is dat de startaccu op de 24cm plaats staat, 1 service accu op 24cm en 1 op 22cm. Lullig, want de beschikbare passende deepcycle 71Ah is 24cm hoog. Dus ben je gedwongen de bedrading aan te passen om de startaccu naar de ondiepe plaats te verhuizen. Eigenlijk niet zo’n zin in.
Heeft een van jullie sinds het einde van de bijdragen aan dit topic nog slimme dingen bedacht?
Groeten,
Guido Flach/NoorderZon
leuk dat we de discussie weer begint.
ik ben namelijk ook op zoek naar nieuwe accu’s en will ook de capaciteit vergroten.
het probleem blijft de beschikbare plaats en ben daarna op zoek gegaan naar accu’s die wat meer kunnen of geen probleem hebben na een deepcycle.
de odyssey pc1500 zou dit kunnen maar is zeker niet de goedkoopste oplossing met 280€.
Het is altijd passen en meten met de accu’s. Ik heb zelf 3 VARTA LFD75 accu’s als service. De afmetingen daarvan zijn: Lengte:278 Breedte:175 Hoogte:190 Totale Hoogte: 190 mm. Die zou moeten passen in je accubak qua hoogte.
Dit is een 75ah Deep Cycle Semi Tractie accu.
Dank je, Ewald. Prima tip. Gewoon te koop bij Correct Marine, om de hoek in Rotterdam voor € 103,–. Deze passen net onder het bed en geen gedoe met bedrading veranderen.
Overigens ben ik nog steeds nieuwsgierig waar andere D34 eigenaren extra accu-ruimte hebben gevonden.
Guido Flach/NoorderZon
Hoi,
Ik heb dezelfde accu’s voor ruim 20 euri per stuk goedkoper. Prima accu’s en kon ik 1:1 vervangen met de oude exemplaren ( eerdere versies van Varta).
Groet,
Loet