bevestigingsogen reeflijnen in giek

Vandaag weer een belangrijk klusje gedaan.
In de giek (Z-spars boom Z204) van de DF30C bevindt zich in het profiel, aan de onderzijde, een gleuf. Hierin bevinden zich enkele RVS ogen, 1 voor de bevestiging van het blok voor de grootschoot en tevens enkele voor het vastknopen van de reeflijnen (ogen: Z-spar nr. 1579 + 1596 / set nr 3044).  Nu zaten deze ogen bij onze dufour los en je kunt ze dus vrij door het profiel schuiven. Volgens mij moet het zo zijn dat als je de reeflijn aantrekt, deze niet alleen het zeil vanuit het reefoog vertikaal naar beneden trekt doch ook naar achteren om spanning te krijgen op het “fictieve” nieuwe onderlijk. Anders krijg te veel bolling bij harde aan de wind. Zodoende heb ik de ogen vastgezet via boren, tappen en schroeven M4/verzonken. Zie tekening en foto. De pijlen op de tekening geven aan waar de schroeven zijn gekomen.

[size=1]Overigens:
[/size]
[size=1]vindt ik het, mechanisch gezien, vreemd dat er zijdelings aan het oog gewrikt wordt via een reeflijn met kracht omghoog. Het lijkt me niet de bedoeling doch blijkbaar doen ze dat zo bij Dufour / Zspars. Msschien ga ik dit ooit eens bespreken met de zeilmaker indien er een nieuw grootzeil moet komen. Een verstevigde sleuf, net boven het onderlijk, maakt het mogelijk de reeflijn met een ouderwetse paalsteek/mastworp heel degelijk aan de giek te monteren.     
[/size]

PS; alle info over je mast (Z401) en giek (Z204) is te downloaden via www.zsparsuk.com     
2007-05-17_204726_reefogen-3.jpg
2007-05-17_204758_reefogen_2.jpg

Piet,
Jij knutselt ook wat af aan die Dufour! Bij onze oude 36 Classic heb ik deze ogen vastgepopt. Op onze nieuwe 34PP moet ik het nog doen, eerst een paar keer zeilen en kijken waar ze horen.
1 ding, heb je er wel van die pasta tussen gedaan, ivm aluminium en rvs samen?

Hoi Piet,
Zo is het ook bij onze D30, maar ik heb daar eigenlijk geen problemen mee. Rif 1 trekt altijd naar achter want die zit achter de grootschoot bevestiging en Rif 2 moet je gewoon naar achter trekken bij het zetten van het rif.
Het werkt erg goed, want afgelopen vrijdag heb ik met rif 2 gevaren met windkracht 7/8 op het IJsselmeer aan lagerwal. De boot kon met zeer goed aan. Toen zij bij 32 knopen wind iets uit het roer liep, heb ik de fok nog wat verder ingerold en toen was alles weer oke.
Groet,
Ewald

Een dufour 32 heeft hetzelfde reefsysteem op de giek
Ik heb me er ook over verbaasd dat slechts aan een kant van de giek wordt getrokken ipv gelijkmatig over beide zijden
Overigens heb ik met slechts een dun lijntje vanuit het vaste oogje waar de grootschoot aan vastzit het oog van het 1e rif en 2e rif “gefixeerd”
Voordeel is ook dat je rustig de juiste positie van het oog kunt bepalen zonder boren of popnagelen

Dag Hans,
Ik weet wat je bedoeld. RVS en aluminium + zout/water/temperatuur = electrolyse en dat vreet metaal. Ik ken echter niet die pasta waar jij over schrijft. Hoe heet het spul en waar kan ik het kopen?
Bij voorbaat dank. 

Ewald,

Zo zat het bij ons eerst ook, het oog voor de bevestiging van de eerste reeflijn achter de bevestiging van het giekblok. Echter, dat vond ik niet goed en heb de volgorde dus veranderd. Van achteraf: eerst de grootschootbevestiging, dan het eerste rif en dan het tweede rif.
Een eerste rif vaar je niet per definitie met een snaarstrak gespannen (denkbeeldig) onderlijk. De plaats moet zo zijn dat zowel het onderlijk als het achterlijk min of meer strak gezet kunnen worden. Dus het bevestigingspunt voor de reeflijn ligt slechts een centimeter of 3 a 4  naar achteren. Krachten op het achterlijk worden dan niet snaarsrak in de onderlijk richting overgebracht. Ideaal gezien zou je de positie van het oog misschien verstelbaar moeten maken zodat, afhankelijk van de wind, de spanning in het onderlijk en de bolling geregeld kunnen wroden. Voor het tweede rif maakt het allemaal niet zoveel meer uit. ([size=9]Een aardig verhaal hierover is te lezen in Handboek Trimmen van ANWB door Eelco Piena[/size])  mariposa39224,3412037037

Hoi Piet,
Ik moet dat even op de RAP opzoeken, maar bij elke goede doe-het-zelf zaak hebben ze die pasta wel. Zodra ik op de boot ben geweest, zal ik het doorgeven.
Ciao,