Verbouwing aan de 30 classic

Vriendelijk bedankt voor de info.

Inderdaad was het vandaag behoorlijk vlagerig en er was wind genoeg!

T.z.t. zou ik het interessant vinden om een tekening van de lijnen van het 1-lijnssysteem te mogen zien.
Ik heb hiervan ook al eens een paar schetsen gemaakt doch ben nog niet helemaal content met het gehele plan.

Voor wat betreft je huidige reefsysteem heb ik nog een tip voor je. Het blijft lastig om het reefoog op de haak te zetten, zeker bij een wat stugger zeil (nieuw). Ik heb de zeilmaker gevraagd om een aanpassing te maken. Door het reefoog loopt nu een stukje zeilband dat aan beide zijden is voorzien van een RVS oog. Bij mij is de lengte van het stukje zeilband zodanig dat ik voor het eerste rif zelfs beide RVS-ogen op de haken kan plaatsen. Bij het tweede rif is het stukje zeilband blijkbaar net iets korter. Hier zet ik dus 1 ring op de haak. Aan de andere ring heb ik een lijntje geknoopt waarmee ik het geheel met enkele slagen om de haken fixeer (zonder te knopen). Dit werkt allemaal erg snel en makkelijk.
reefoog.jpg

Kijk alweer een fantastische tip. :smiley:

Het oog schiet inderdaad nog wel eens van de haak voordat ik de val weer span.
Resulteerde vorig jaar in een gaatje in het zeil.

Ik kan je wel helpen aan een schets van het reef systeem wanneer ik zover ben.
Het lijkt heel veel op het selden systeem.

Ik ben eind van het seizoen weer bij jachtservice muiden voor de kop van de giek. Dan vraag ik hem eens voor een schets.

Bijgesloten is mijn schetsje. Ik ben nog lang niet happy met dit idee. Te veel schijven en overgangen levert te veel weerstand op.

De downloads van Selden zien er voor een DF30C te gecompliceerd uit (denk ik).
enkellijnsreefsysteem.pdf (422 KB)
enkellijnsreefsysteem modificatie.pdf (35.5 KB)
reven vanuit de kuip - concept tekening.pdf (6.51 KB)

Na zoeken op de site van ZSPAR’s vond ik een pagina met een beschrijving van een enkellijns reefsysteem.
Het bestaat dus wel.
Z SPARS UK - single line reefing booms.pdf (140 KB)

Ja, die system 1 van z-spars dat is zoals ik hem wil maken.
Deze is me ook aangegeven door Muiden.

Goed gevonden.

Ik heb zoals jij de schets hebt gemaakt geprobeerd te doen op precies die manier, maar dat had inderdaad teveel wrijving zonder schijven en werkte niet naar mijn tevredenheid.

Aandachtspunten:
De tekening van Z-spars toont enkel het reefsysteem voor het eerste rif.
Met daaraan toegevoegd ook nog het reefsysteem voor het 2e rif wordt het een “drukke boel” in de giek.

In de tekening staat daarbij ook nog een opmerking over de maximale reefafstand voor het 2e rif die overbrugd kan worden, immers de positie van het interne blok moet de lengte wel aankunnen.

Bij Selden is het interne blok vervangen door een plaat met schijven en zo te zien kunststof nokken op de hoeken, ik denk ter voorkoming van rammelen in de giek.

Normaal staan de krachten op het reefoog. Wat mij niet aanstaat is het feit dat nu de krachten gedeeltelijk op de reeflijn staan en gedeeltelijk op het voorlijk in het profiel. Dat kan enigszins worden opgevangen door het aanhechtingspunt op de mast te brengen. Dat zal problemen geven omdat het punt centraal/in het hart moet liggen. Je kunt de lijn niet aan de zijkant van de mast vastzetten omdat bij het overstag er dan meer of minder reeflijn nodig is. Wat wel kan is de reeflijn veel lager op de mast te bevestigen doch dan staan alle krachten dus op het voorlijk in het profiel.

Kortom, het lijkt allemaal aardig en bij niet te veel wind zal het allemaal wel werken … maar bij fikse krachten …???

Ik ben er nog niet uit.

Ja klopt, maar dat is alleen als je system 2 toepast. En ik ga system 1 toepassen, de eerste zspars tekening.
Veel eenvoudiger en ik denk zeker haalbaar.

Maar goed het blijft afwachten. Ik ga volgend jaar dit systeem toepassen, dus dan kan ik het je pas laten weten.

Er is/ was iemand met een 30 cl op dit forum die dit systeem ook heeft, maar dan moet ik even zoeken. Het was iemand die in Lelystad met het schip lag.

Heb je in het Zspar document gelezen dat er in het zeil speciale katrollen moeten worden ingenaaid. Daarmee worden de wrijvingkrachten verminderd (anders dus dan in mijn eerste schets). Ik ben benieuwd hoe er voor gezorgd wordt dat de lijnen altijd netjes binnen de katrollen geborgd blijven (asymmetrie). Verder hebben ze aan de mast een speciale houder gemaakt waardoorheen twee lijnen passen. Zie bijlage.
filoir-ris-auto.pdf (267 KB)

Ja, dat heb ik gelezen.
Ik denk dat de lijnen wel goed in de schijven blijven lopen die in het zeil zitten.
Voor de houder/geleider aan de mast kan je als alternatief ook beugeltjes monteren.

De mensen die ik bedoelde met een 1 lijns reefsysteem zijn de eigenaren van de “Quietude”, Stefan en Maureen.
Zij hebben ook gereageerd op deze link.
rwentzel.home.xs4all.nl/Ervaringen.htm

Afgelopen week veel gezeild en het heeft allemaal echt zijn uitwerking gehad.

Het zeilt nu een stuk prettiger en sneller.

Ik vaar nu zonder problemen met de helmstok in de ene hand en de schoot in de andere en kan prima trim houden.
Ook de giekneerhouder gebruik ik veel meer nu die in de kuip kan worden bediend en dat resulteerd in betere snelheden.

Reven is een eitje geworden. Daardoor kan je makkelijker besluiten wanneer je een rif zet en wanneer je een rif eruit haalt. Ook voor de bemanning geeft dit een veel zekerder gevoel.

Op de Dufour 34 Performance zit standaard het eenlijns reefsysteem van Z-Spars. Kijk even in je haven rond of er ééntje ligt dan kun je mogelijk zien hoe e.e.a. eruit ziet en/of werkt. Ik denk dat de gehele Performance en Grand Large lijn dit systeem hebben.

Ik gebruik het eenlijns reefsysteem nu een aantal jaren en ik denk er juist over om weer terug te gaan naar het systeem met de haken zoals ik dit destijds op de D30C had. Het kan zijn dat ik iets niet goed doe maar het reven met het eenlijns systeem gaat niet gemakkelijker of sneller dan wat ik gewend was. Het grootste probleem vind ik om voldoende spanning op het onderlijk te krijgen, wanneer bijvoorbeeld bij het eerste rif de lijn bijna geheel binnen is en het restant op de lier wordt gespannen dan heb ik de indruk dat de meeste spanning op het blok in het zeil bij de mast komt. Dit is ook logisch omdat van hieruit de lijn naar beneden en naar achteren gaat. Het kost me echter iedere 2 jaar een nieuwe schijf in het blok omdat ik het finaal kapot heb getrokken. En dan nog vind ik het onderlijk niet strak genoeg omdat er onvoldoende spanning naar achter op de giek wordt opgebouwd.
Nog een nadeel van het eenlijns reefsysteem vind ik de lengte van de lijnen, het duurt best wel even voor alles binnen is. Daarnaast maken de blokken in het achterlijk van het zeil het zeil ook zwaar bij het opdoeken waardoor het zeil niet netjes op de giek blijft liggen.

Wellicht kunnen jullie iets met mijn ervaringen en er zijn waarschijnlijk ook vele gebruikers met positieve ervaringen, die zou ik ook wel even willen horen.

Groeten,
Raymond

Dag Raymond,

Je bevestigd precies datgene waar ik al mijn twijfels over had.
Toch maar reven met gebruik van de reefhaken!

Spanning op het onderlijk is belangrijk. daarom heb ik de ogen die origineel schuivend in de giek zijn geplaatst via schroeven geborgd. Ze zijn zo geplaatst dat de reeflijn tijdens het aantrekken het reefoog schuin naar achteren trekt. Zie ook een eerder bericht met tekening op dit forum. [url]https://forum.dufourvaarders.nl/t/bevestigingsogen-reeflijnen-in-giek/692/1]

Ook op een 325 GL zit het eenlijns reefsysteem in combinatie met een Sparcraft mast. Een complete ramp. Onze eerste boot een Friendship 33 uit 1991 was toen al uitgerust met een Selden-giek met zo’n inwendige slede die in een handeling zowel het onderlijk als het achterlijk gelijktijdig op de giek haalde maar aan zo’n Selden-giek hangt wel een stevig prijskaartje.
Aangezien de Sparcraft mast de zeilinvoer ook nog eens ruim 20 cm boven de giek heeft is het sowieso onmogelijk om het onderlijk op de giek te reven (die zeilinvoer ben ik aan het aanpassen). Om het achterlijk op de giek te krijgen moet ik eerst de kraanlijn een stuk doorhalen en dan op de lier de reeflijn inhalen met als gevolg ieder jaar weer de nodige slijtageplekken in het voorlijk omdat daar de meeste spanning op komt te staan.
Ik ben van plan om in ieder geval het eerste rif, dat je toch het meest gebruikt, uit te rusten met 2 aparte reeflijnen zodat het onder- en achterlijk onafhankelijk van elkaar bedient kunnen worden. Dus een extra valstopper erbij en wat meer “spagetti” in de kuip maar een andere oplossing zie ik niet.

Voorlopig laat ik het er ook even bij. Hier in de haven naast ons ligt een 30 classic met een 1-lijns reefsysteem, eens vragen hoe dat bevalt.

Ik vindt het nu al een giga verbetering dat ik niet voor bij de mast hoeft te gaan lieren. Even naar voren om in- of uit te haken vindt ik geen probleem.

Onze boot heeft een Selden giek met 1lijns reefsysteem. Dit werkt goed. Zeil wordt goed strak getrokken en het werkt makkelijk. Reven vanuit de kuip kan je makkelijk, snel en veilig in je eentje doen.

Het enige wat lastiger gaat is het rif eruit halen. Dan trek ik meestal handmatig de lijn uit de giek om zo sneller het zeil te kunnen hijsen.

Dag Icecool, is deze helmstokverlenger een beetje eenvoudig te monteren, gelet op de gaten die er al zitten van de oude verlenger?
De originele verlenger op onze Alliance wordt zo langzamerhand wel erg los in de gewrichten… en jouw keuze is voor mij aanleiding serieus te overwegen dit ding te vervangen.

Hoi,

Ja, het monteren is redelijk eenvoudig te doen. Je hebt twee manieren van monteren eentje voor hout en een voor composiet helmstokken. Ik had de beschrijving niet zogoed begrepen en de composiet manier gebruikt, dit was wat meer werk, maar ik meen dat voor hout het een kwestie van erop schroeven is.
De helmstok verlenger van spinlock is super en ik geniet er iedere tocht nog van.

Groet!

Dank voor bericht! Het ging me er vooral om om te kijken of ik een beetje aardig uitkom met de gaatjes die al geboord zijn voor de oude verlenger. Morgen helmstok demonteren en maar eens kijken. Je enthousiasme is aanstekelijk, en ik realiseer me dat zo’n verlenger iets is dat je echt veel gebruikt bij het zeilen.
Ik ga er morgen bij George Kniest een kopen, dan heb ik vòòrdat het seizoen echt losgaat dit probleem opgelost!
Ik hou je op de hoogte!
Jan Willem

Idd, verlenger is erg belangrijk voor me. De originele vond ik geen fijne.

Als je bij kniest gaat, tip: ga op zaterdag 26 april van 7-8 in de ochtend, is vroeg, maar dan krijg jewel 15% korting.
Ik heb die van mij ook flink goedkoper gekocht destijds. Volgens mij bij compass24.

Dag Icecool,
Dank voor de tip, levert een korting van ruim € 27,- op. Dat is interessant voor een onderdeel dat ik eigenlijk wel errug watersport geprijsd vond… Toch maar gekocht en: ja hij is duur, maar ja, het is ook een heel erg veel betere verlenger, eigenlijk zijn geld wel waard.
Na aankoop direct gemonteerd. De gaten kwamen wat beroerd uit: de oude gaten zaten op 4 cm, en de nieuwe op 3 cm en een 13 mm gat in het midden daartussen. Maar door uit te gaan van één van de oude schroefgaten, en vandaar de rest te boren is het goed gelukt. Van het bijgeleverde montagestukje dat is bedoeld om het geheel in een holle helmstok te monteren heb ik het busje afgezaagd, en het resterende plaatje als afdekplaatje aan de onderkant gemonteerd. Ziet er strak uit. Verder heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de speling tussen de teakhouten helmstok en het beslag van de roerkoning op te heffen door drie pasplaatjes uit de stevige, vrij dikke kunstof displayverpakking van de Spinlock te knippen, en die tussen dit roerbeslag en de helmstok te schuiven, en daarna de bouten aan te draaien. Resultaat is een nu volkomen spelingsvrij roer, en dat voelt echt een stuk prettiger. De oude verlenger is daarna in de container terechtgekomen. Morgen proefvaren. Dank voor de tip!!
Jan Willem