Ander zeilplan

Beste allemaal,

Recentelijk heb ik besloten mijn rolreefsysteem eraf te laten halen en te laten vervangen door een vaste stag. De reden hiervoor is dat ik de voorzeilen maar moeilijk in en uit het systeem kan krijgen, en dat als het hard waait het opgerolde zeilen en hoes ook wel erg veel wind vangt.

Maar belangrijker nog is dat ik straks makkelijker een keuze kan maken voor een van mijn voorzeilen en desnoods tijdens het zeilen kan wisselen. Met nu een genua (21m2), een fok (17m2) en een stormfok (5m2) laat ik ook nog een tussenfok maken van wellicht zo’n 12m2, om ook bij hardere wind door te kunnen varen, met name bij hoog aan de wind, samen met een 2e of zelfs derde rif in het grootzeil. Zo voer ik vorig weekend vanuit Den Oever naar Oudeschild, met een wind op de kop van zo’n dikke 6B, dat moet straks toch beter zeilend kunnen, in plaats van motorzeilend. Als dan ook aan stuur- en bakboord genuarails v

Jan,

Jij bent de eerste die ik heb gehoord die terug wil naar leuvertjes en nat
worden op het voordek! Wel raar dat op een relatief klein schip met
kleine voorzeilen een rolsysteem zwaar zou moeten gaan!

Gr

Nick

Beste Nick,

't Zal inderdaad niet vaak voorkomen. Het is ook niet zo zeer dat ik denk tijdens het zeilen te kunnen wisselen van voorzeil, alhoewel wel prettig dat dan zou kunnen. Het is meer dat ik v

Hallo allemaal,
Net nu ik op het punt sta een rolreefsysteem aan te gaan schaffen, breng je me weer erg aan het twijfelen. Ik heb nu een mooie set zeilen met als klapper een lichtweergenua (dubbel) die ik toch al meer heb gebruikt dan gedacht. Aanschaf van een rolreefsysteem (Furlex dat staat voor mij vast) ook weer een nieuw of aangepast zeil nodig.
Zijn er nog meer argumenten die pleiten voor of tegen een rolreefsysteem?

Beste Ren,

Als je nu een mooie set stagfokken hebt, dan zou ik het daarbij houden. Je kan ze natuurlijk laten aanpassen voor een rolreefsysteem, maar dat betekent nog niet dat je die zeilen kunt reven door ze (gedeeltelijk) in te rollen, daarop zullen ze niet gesneden/ontworpen zijn. Of je moet nieuwe voorzeilen willen laten maken …

Belangrijk is toch wat je zelf wilt: met gemak kunnen inrollen of makkelijk(er) kunnen trimmen en dus prettig zeilen. Bij het zeilen gaat het ten slotte om de zeilen en hoe ze staan. Bij jou lijkt mij de keuze tussen (de kosten van) een nieuw systeem en aan te passen zeilen enerzijds en het gemak en plezier van je huidige voorzeilplan anderzijds makkelijk gemaakt.

Jan en Ren?, misschien kunnen jullie een keer ruilen. Als het niet bevalt, kan je weer terug ruilen!

of eens bij elkaar een kijkje nemen, om de verschillen te zien en ervaringen uit te wisselen

Tip:
Neem een high aspect fok op een rolsyteem, zonder opberghoes, met een zonnebad (wit bijv.). Als het rolsysteem slecht draait kan het liggen aan diverse dingen. Zo kan de achterstag te los staan, waardoor de voorstag te slap staat en dus moeilijkheden geeft met draaien. Of je voorstag staat te los, kan natuurlijk ook. Daarnaast kan het gewoon zijn dat je de wartels moet smeren en in je trommel. Het kan ook zijn dat de reeflijn onder een verkeerde hoek trekt. Mogelijk zijn er meer problemen, maar daar weten anderen misschien meer van.
Een ha-fok is makkelijk te refen op de trommel en kan lang bij harde wind blijven staan. Zelfs alleen varen op de ha-fok gaat prima. Overstag gaan is een makkie, zelfs je vrouw of vriendin kan het. Geen rolsysyeem nemen, is wel heel rigoreus en terug gaan naar de oertijd (vind ik) van het zeilen, wat uit test bljkt niet nodig is. Zelfs het rolgrootzeil is al zo verbeterd dat het weinig verschil maakt met conventionele zeilen.
Dus kijk eerst eens of je het rolsysteem kan verbeteren, koop dan een ha-fok met eventueel verplaatsing van je rails en dan zal je zien dat je heerlijk kan zeilen. Als je nog meer wilt, kan je altijd nog een uitgebouwd grootzeil nemen, om enigszins de verloren m2 in het voorzeil te compenseren.
Succes,

Wat een reacties. Voorlopig zit het er niet in om even bij elkaar te gaan kijken, want we liggen wel erg ver van elkaar weg. Ik denk dat ik het maar weer een jaartje aankijk en voorlopig mijn tuig hou. Een aspect wat bij deze afweging wel meespeelt is veilgheid. Ik vaar soms met jonge kinderen en dan is acrobatiek op het voordek misschien niet zo slim. Daartegenover staat het mooie weer en een juiste keuze maken van het voorzeil voor vertrek.
groet,

Hans,

Om te beginnen hartelijk dank voor je reactie. Blijkbaar is dit toch wel een aansprekend onderwerp waarvoor dit forum uitstekend geschikt blijkt om het te bespreken.

Nu leef ik nog in de gedachte morgenochtend aan boord te gaan en mijn boot over te zeilen naar Enkhuizen, naar de tuiger.

Een 2800 valt niet om te bouwen tot een racer, dat realiseer ik mij goed. Het ongemak van het rolsysteem zit 'm voor mij in het karakter van zo’n systeem zelf, nl. dat de fok erin blijft zitten, ook als het een keer te hard waait en ik thuis zit.

Het gemak dat ik verwacht te krijgen is het makkelijker kunnen kiezen van het aanslaan van

Jan,
Wij hebben een HA-fok. Ik kan uit evaring zeggen dat je een ha-fok heel makkelijk kan reven op de trommel. Doordat de fok relatief vlak is gesneden, blijft de fok ook gedeeltelijk ingerold, goed zijn vorm behouden en blijf je met dit zeil dus goed hoog zeilen, zeker bij 7 bft en eventueel meer. Je hoeft dus echt geen stormfok te hijzen. En zeker zoals Ren? zegt is dit dus een perfecte oplossing. Met slecht weer op het voordek, gun je niemand, trouwens gewoon gevaarlijk. Je kan nog zo goed plannen met het weer, eens zal het fout gaan en dan is het goed te weten dat je een HA-fok hebt die je ingerold, ook nog goed kan zeilen. Je hoeft echt geen stormfok te hijzen.
Wij hebben ook geen hoes om de fok. Door de (witte) zonnebaan laat ik de fok bijna het gehele seizoen op de stag zitten. Als ik van boord ga, haal ik de schoten eraf en bindt ik er een stevig lijntje om, zodat hij niet kan afrollen. Dit lijntje verbindt ik op het dek op de plek van de het oog waarop de spi-boomneerhouder normaal gevoerd wordt. Zo heeft onze ha-fok al menig stormpje in de haven overleefd. Zo’n hoes gaat alleen maar klapperen, geeft weer opberg-‘rommel’, zeker als de hoes nat is. etc. Wij denken een prima combinatie te hebben gevonden, die prima functioneert. Dus laat die rolfok zitten. repareer of verbeter het rolsysteem, koop een ha-fok, sailselect.nl heeft prima aanbiedingen, met een witte (of andere kleur) band tegen de zon. Op onze weblog www.jlvg.blogspot.com ligt de RAP met ha-fok in de haven. Weliswaar met de schoten er nog aan. Je partner zal je dankbaar zijn. Want wie gaat naar voren in een storm op het voordek?
Ciao,

Hans,

Je hebt helemaal gelijk dat het een volstrekt absurd idee is om bij zeer harde wind nog naar voren te moeten om een stormfok te hijsen. Ik deel inmiddels ook je ervaring dat een rolfokhoes een windvangend onding is. En ik neem graag aan dat een HA fok een ideale vorm heeft om bij wat hardere wind door te kunnen zeilen.

Wat overblijft is het gemak om v

Jan,
Zonde, je weet niet wat je doet (denk ik) Een goede pees-gleufprofiel had, met een goede begeleiding vanaf je dek had ook prima gewerkt. En dan had je die rolfok installatie gewoon kunnen blijven gebruiken. Kijk maar naar al die wedstrijd schepen die heben ook zo’n profiel op de voorstag zitten en hijzen de zeilen voortdurend.
Succes, we horen wel van escapades. Volgens mij krijg je er spijt van!
Ciao,

Hans,

Mocht ik er spijt van hebben gekregen zal ik dat ruiterlijk erkennen. Kunnen anderen daar nog van leren … Het scheelt ook dat mijn vader helemaal geen rolsysteem kende. Waar we elkaar vinden is denk ik het plezier dat je kan hebben van een mooi gesneden HA fok.

Bij mij in de haven ligt eenzelfde 2800, met alleen een voorstag en een extra genuarails zo halverwege de zijstagen. Jaren geleden ben ik eens door die andere 2800, met een mooie HA aangeslaan, geklopt op snelheid, maar vooral op hoogte.

Jan,
voordeel van een stagfok is, dat je het zeil tot op het dek kan voeren. nadeel is het slechte zicht. Echter onze ha-fk, staat perfect op de roller en ik kan er heel hoog mee aan de wind varen, dus dat is geen excuses, maar ok?, ieder zijn meug.
succes,

Om mijn boor over te zeilen naar de tuiger ben ik gisteravond aan boord gegaan: wat was het toch koud … maar vandaag dan toch een heerlijke zeiltocht gehad: hoog aan de wind helemaal naar Enkhuizen.

Onder het genot van diverse sneeuwbuien en een snelheid van soms wel zo’n 6,5 knoop schoot mij te binnen dat ik eerst maar eens ervaring wil opdoen met mijn tot leuverfokken aangepaste voorzeilen, alvorens nieuw dekbeslag te laten monteren en een extra HA fok te bestellen.

Rest nu nog de keuze of ik een dubbele voorstag zal laten plaatsen, zodat ik eventueel bijvoorbeeld twee fokken kan hijsen bij een voordewindse koers. Mijn vader had vroeger een zgn. bolleja, eigenlijk twee genua’s aan elkaar gestikt zodat dit zeil toch aan de stag kan worden gehesen.

Jan,
Allemachtig, jij gaat helemaal terug naar de oude tijd! Kom op man, denk modern in nieuwe tuig idee?n.
Ciao

Beste Hans,
 
Jouw geloof in een HA fok is benijdenswaardig, maar is een 34 wel met een 2800 te vergelijken? Volgens mij heb je met licht weer tot en met 4 Bft meer aan grote voorzeilen, dan aan een HA fok. Juist bij de 2800 zijn de voorzeilen de “motor” van het geheel. Ik denk dat je dat ook in je keuze moet laten meewegen.
 
met vriendelike groet,

Hoi Ren?,
Ik ben me terdege van bewust dat de 2800 meer gebouwd is voor grotere voorzeilen, dan modernere jachten. Ik zeg ook niet dat Jan pers? een ha-fok moet nemen, maar zijn verwijdering van zijn rolsysteem, het nemen van eventueel een dubbele voorstag e.d., ik vind dat erg conservatief gedacht, terwijl er tegenwoordig veel mooiere en ik denk, fijnere oplossingen zijn.
Hij zou bijvoorbeeld een ha-fok op zijn rolsysteem kunnen nemen en dan een genaker voor het rustige weer. Deze kan hij desnoods in 2 maten nemen en hijsen met zo’n slurf. Varen met ha-fok is voor je gezin heel prettig en makkelijk te bedienen. Ook zo’n genaker, desnoods op een mooi boegsprietje, met zo’n slurf is minstens net zo makkelijk te bedienen (misschien wel makkelijker) als een genua die je moet aanleuveren op een hobbelig en nat voordek. Ik vind dat ook gevaarlijk, zelfs. Of laat je dit allemaal door je vrouw doen?
Dat bedoel ik, snap je?
Ciao,

Interessante discussie… Op dit moment varen we met onze 1800 ook nog erg ouderwets… dus leuvertjes en diverse zeilen onder het dek. Tot vorig jaar was ik nog wel van het zeilen wisselen. Echter nu we sinds dec. 2007 papa en mama zijn zal het dit jaar vast anders worden.
Onze zeilen zijn nu naar de zeilmaker en daar laten ze de pees “schieten”, er zat wat rek in het materiaal, zeiltjes zijn nu een dikke 7 seizoenen oud. Hierna kunnen we er volgens Wessel (vd. Werf) weer even tegen aan.
Toch zijn we ernstig aan het denken wat te doen. Aan de ene kant bevalt de 1800 wel, 't is een lief bootje, maar zelfs met 2 personen en 3 weken vakantie wat behelpen met de ruimte. Hoe gaat dit met zo’n kleine prinses erbij? Gaan we nog investeren in een rolsysteem (voor ons is comfort nu wel van belang…), of gaan we voor de overstap naar een groter schip. Financieel is een 2800 of een Dufour 29 haalbaar. De wens om een 30 of 31 voeter te varen hebben we even laten varen, we willen op de vakantie ook nog lekker onbezorgd kunnen genieten van een terrasje!
De groetjes,
Mich?l