Ander zeilplan

Mich?l,
Als je al aan een andere boot denkt, zou ik niet meer gaan investeren in de oude. Dat geld is nagenoeg meteen weg en verdien je niet snel terug bij verkoop.
Dat wordt even wennen met de kleine prinses. Wij varen met twee kleintjes, dus mocht je tips nodig hebben dan heb ik er nog wel een paar. Zie ook topic op dit forum.
groet,
Ewald

Beste Mich,

Toen wij onze 2800 kochten waren onze dochters aanzienlijk jonger. Of een boot te klein wordt hangt niet af van hun leeftijd, nu ze ouder worden willen ze minder lang varen en eigenlijk meer priv

Beste ge?nteresseerden,

Gisteren heb ik mijn boot opgehaald in Enkhuizen. Via de Compagnieshaven, waar ik mijn van leuvers voorziene genua en stormfok heb opgehaald, ben ik teruggevaren naar Den Oever. Met aanvankelijk weinig wind maar later zo’n ruime 4 NNW was ik verrast door de snelheid en de hoogte aan de wind. Kortom hij liep lekker. Wel moet ik nog een kort stukje staaldraad erbij nemen zodat de genua net genoeg boven de railing komt. Het is nog wel wennen aan het strijken van de genua, ik gebruik nu een zeilband met klitteband, dan blijft het zeil goed bij elkaar. Als ik over enkele weken ook weer mijn gewone fok terug krijg, ga weer verder met experimenteren. Mijn eerste ervaring is positief, mede overigens door het schitterende weer natuurlijk, op een vrijwel leeg IJsselmeer: zon & wind.

Hoi Jan,
Nou moet je natuurlijk het voordeel van een genua met leuvers niet weg nemen. Als je de genua op een staaldraadje doet, komt het zeil van het dek en ‘ontsnapt’ de wind onderuit je genua en verliest het voortstuwings kracht en hoogte.
Ciao,

Hans,

Hij liep erg lekker en hoog aan de wind, daar heb je gelijk in. Maar na het overstag gaan blijft de genua gedeeltelijk aan de buitenkant van de railing haken, ook al omdat ik de schoot binnendoor had gevoerd. Misschien moet ik het gewoon eens proberen, 't zal me de kop niet kosten.

Overigens viel mij op dat mijn boot over stuurboord de neiging had te stampen, maar over bakboord niet, alsof de wind de boot over die boeg meer in het water hield dan over stuurboord. Wetende dat de gewichtsverdeling over stuur- en bakboord niet helemaal gelijk is zal dat een bepaalde rol hebben gespeeld. Dit was trouwens ook al zo toen de voorzeilen nog rolzeilen waren.

Jan,
Meestal loopt een zeilboot beter over de ene boeg dan de andere. Kan liggen aan de gewichtsverdeling, de kiel die niet helemaal in het midden zit of scheef zit, het roer e.d. Dus onderzoeken maar.
Ciao,

Hans,

Over +/- 3 weken komt mijn gewone fok ook terug en dan ben ik benieuwd hoe de boot loopt met dat zeil in vergelijking met mijn jarenlang niet gebruikte genua.

Nu de stagen zijn vernieuwd en dus ook de spanners, geeft dat trouwens ook een veilig gevoel. Blijft nog over dat bij een 2800 gek genoeg een stag vast zit met een RVS-strip aan een schot, dat met popnagels vastzit aan de romp, heden ten dage volgens mij niet een oerdegelijke constructie. Niet dat ik gelukkig ooit heb gemerkt dat de boot veel wind niet aan zou kunnen …

Inmiddels heb ik mijn gewone fok terug en zondag uitgeprobeerd. Tijdens een tocht naar Andijk en terug, bij WZW5, liep de boot als een trein, met een 2e rif in het grootzeil. Goed in balans. En het allerbelangrijkste is dat ik v??r vertrek kon besluiten welk voorzeil ik wilde aanslaan. Kortom, het belangrijkste doel is gerealiseerd: als het hard waait en de boot op een uur rijden ligt hoef ik mij geen zorgen meer te maken over een te veel wind vangend opgerold voorzeil, en een makkelijk te realiseren selectie v??r vertrek. Hoger aan de wind loopt de boot niet, daarvoor zou ik een extra rails dicht tegen de opbouw moeten monteren, iets voor volgend seizoen om over na te denken. Las vandaag trouwens een verhaal van Anje Valk in ‘Zeilen’ die knap veel last had van een niet meer in te rollen fok tijdens harde wind, voor mij als solozeiler een schrikbeeld. Wat nog rest is leren het voorzeil makkelijk op te ruimen aan de railing, vooralsnog met knikkers. En het enige echte nadeel is dat de kikker waar de fok aan de railing zit moeilijker is te bereiken. Al met al toch een geslaagde aanpassing, tegen de trend in.

Beste allemaal,

Tijdens onze 'zomer’vakantie hadden we alle voorzeilen mee, en hebben een keer met genua en verder met de fok gezeild. Heel prettig om zo te kunnen wisselen. En natuurlijk gevaren met ons vlaggetje …

Zie enkele foto’s:

flickr.com/photos/milrood/2703980154/