AIS of RADAR

Hallo,
Ik ben deze winter aan het nadenken over of ik een AIS systeem of een ‘reguliere’ radar zal monteren. Ik heb een C70 van Raymarine en dit display ondersteunt dit sinds kort ook AIS. Met name wil ik dit hebben voor als ik het kanaal oversteek.
Mijn overpijnzingen zijn als volgt:
-Radar is duur. Ik moet naast de (grote zware) antenne ook een paal op het achterdek hebben.
-De AIS antenne is veel kleiner. Is alleen een VHF antenne en een GPS antenne. Nog een klein kastje ergens weggemonteerd en je bent klaar. Daarmee is de AIS set waarschijnlijk een stuk goedkoper. Ik hoef alleen een (gratis) update van mijn c70 display te doen en ik kan al andere schepen zien
-Radar ziet (bijna) alles. Dus ook pleziervaart, boeien, kustlijn e.d. AIS ontvangt alleen de grote verkeersschepen (300ton+ is het voor verplicht) en de pleziervaart die het heeft (bijna geen enkele vermoed ik). Ik weet niet of dit echt een groot probleem is. Ik wil het met name gebruiken voor oversteken. Dan kun je de grote jongens goed zien met AIS. Boeien staan (over het algemeen) toch wel duidelijk op de plotter. De kustlijn ook. Pleziervaart heb je niet zoveel last van en kun je tijdig uitwijken.
-AIS geeft meer relevante details. Door het AIS goed in te stellen kun je direct zien welke ‘targets’ op aanvaringskoers liggen. Je kunt dus direct gewaarschuwd worden over mogelijke gevaarlijke situaties. Met radar zie je alleen een echo welke je zelf moet interpreteren. Je kan hier ook wel e.e.a. aan zien maar het is toch lastiger te zien of die bepaalde echo nou een grote ferry is en wat zijn koers en snelheid is.
-Radar heb je veel meer aan in de mist. Dan doet AIS het ook wel maar doordat boeien, pleziervaart en andere objecten niet zullen oplichten zal je je veiliger voelen met een reguliere radar.
Zoals je waarschijnlijk al merkt nijg ik wel naar de AIS. Is er al iemand met ervaring hiermee? Of wordt ik echt de pionier komende zomer
Groetjes
Nick

Hallo Nick,

Begin van het vaarseizoen AIS aangeschaft, het bevalt prima.
Je ziet precies wat voor een koers het schip vaart, zijn snelheid,
wat voor een schip het is, zijn roepletters en naam, dus als het nodig
is, kan je hem ook altijd aanroepen.

Met de oversteek van de Maasmond, bleef de marifoon bij iemand hangen, dus kon geen contact krijgen, om ons te melden voor de oversteek. Maar gelukkig met de AIS, kon ik precies zien wie er allemaal in/uitvoer.
Echt super.

Groetjes
Hans

ais is in elk geval een goed(kop)e deal ivm met een radar. Ben benieuwd te horen van een gebruiker die beiden heeft; met name of radar nog wat toevoegd in het geval dat je gelijktijdig een plotter hebt lopen. Weet wel na 1 uur in de mist dat ik (denk ik) het fijn vind het gevoel te hebben dat je alles kunt zien, en niet alleen 20 meter plus, maar geod dat was plotter/radar/ais loos. Qua kosten druk laat ik overigens nu een offerte maken voor een handgemaakte radarpaal; zal veel goedkoper zijn dan de factory exemplaren. 

Hoi Nick,
Ik ben ook geneigd een AIS-systeem te kopen (ong. ? 200). Ik wil ook een C70 of C80 kopen en deze aansluiten op een Furuno GPS en een AIS. Je kan gewoon de antenne van je marifoon gebruiken, je hoeft niet 2 antennes te nemen. De leverancier zegt natuurlijk van wel, maar er werd mij verteld dat het ook kan, dus dat probeer ik eerst. Splittertje ertussen dus. Radar vind ik erg duur, dan komt nog de paal of de beugel voor op de mast. Als je de radar in mast plaatst krijg je weer gewicht op een ongewenste plek. En hoe vaak heb je het nodig, dan denk ik dat AIS een prima alternatief is. Hoelang heb je al zonder gevaren?
Ciao,

Hans,

Je weet toch wel dat je geen splitter aan je marifoonkabel mag zetten.

Hans

Hans (weer zo’n mooie naam op het forum!)
Waarom niet?
 

Hans,

Als je een marifoon examen hebt gedaan, dan weet je dat je geen splitter er tussen mag zetten.
Het verstoort het signaal. Het kan dus het marifoonverkeer storen.

Hans

je kunt mooie 3,4,6,8-way splitters kopen; ook voor navtex, pinnenbergs, laptops, etc. 300eu, zie oa de site van Stentec

Goed idee van die splitter. Zat ook al niet te wachten op een tweede antenne in de mast! Ik ga het voorstellen bij JSM.
Ik zag op de site van HollandNautic dat ze een eenkanaals AIS ontvanger hebben die samenwerkt met de c70 (zal wel geen seatalk zijn maar NMEA). Kost 299 incl btw. Dat is minder dan 10% van de te verwachte kosten van een radar installatie. Daar ga ik maar mee beginnen denk ik…
Gr
Nick

Nick,
Bij Kok Watersport in Rotterdam, koste zo’n AIS ontvanger, geloof ik ongeveer ? 200,-. Bij Correct denk ik ook. Ik probeer het ook gewoon met een splitter. Trouwens ik denk er aan een NMEA-box van Raytheon te nemen, waarop ik al mijn NMEA-apparaten kan aansluiten (furuna GPS, AIS etc.)
Ciao,

raymarine beveelt in elk geval oa als splitters aan de splitters die stentec verkoopt (zie hun FAQ over AIS/plotter etc) als bedrijfszeker en storingsvrij. voordeel van de stentec splitters (lijkt mij, maar goed, geen ervaring daarin) dat je ze in alle modaliteiten met verschillende aantal splitsingen, wel/niet serieel/usb erbij voor een laptop etc…
die module die jij noemt nick ga ik er ook (in elk geval) aan hangen; mooi meegenomen. Las overigens net dat je voor de E-serie van Raymarine nu ook een weermodule kunt kopen; weerfaxen worden dan op je plotter geplot…jammer dat die E serie zo -excuses le mot- debiel prijzig is.

Ja, ik heb kijk eigenlijk ook een beetje met een schuin oog naar de E Series. Wat ik zo mooi vind is dat je een VGA LCD Scherm kan aansluiten. ik heb de plotter buiten zitten maar het zou heel makkelijk zijn om een scherm binnen te hebben met het overzichtje. Jammer dat dat op de C serie niet kan.
Ik heb wel gezien dat je NavTex informatie op je C series kan tonen. Denk niet dat je daar veel mee zou doen maar toch.
Die NMEA kast van Raytheon, ondersteunt die naast verschillende NMEA signalen ook een USB ingang voor de laptop, of begrijp ik dit verkeerd?

Navtex info op een C-serie. Hoe haal je die gegevens binnen. Ik zit er ook aan te denken een furuno navtex te kopen, maar als dat anders kan, graag.
Ciao,

In het persbericht op de site van RayMarine over de nieuwe software versie van de c series (3.18) staat het volgende:
New Version 3 Series Product Features

  • AIS (Automatic Identification System) Support. (Requires 3rd party AIS receiver transmitting at 38400 baud, sold separately.)
  • NAVTEX (Navigation Text Messaging) compatibility (Requires 3rd party NAVTEX receiver transmitting at 4800 or 9600 baud, sold separately.)
Hieruit maak ik op dat het dus werkt maar dat je een ontvanger moet kopen. Dit zelfde geldt voor de AIS ontvanger. De software upgrade is gratis te downloaden van de website als je je product even registreerd (even het serienummer op de site invullen). Gr Nick

exactly. Je kunt -zie pdf userguide c70- een dsc-marifoon koppelen; dan wordt de positie van de zender van een noodbericht op de plotter geplot. De aansluiting is steeds via de nmea en daarvan is maar 1 ingang. Omdat nmea niet product eigen is van raymarine, is alleen van blenag dat het apparaat het nmea protocol ondersteunt. Terzijde: op de site van raymarine staan onder FAQ veel van dergelijke vragen en antwoorden.

[size=12]Beste allemaal,[/size]
[size=12]ook wij zijn aan het kijken naar AIS en een multiplexer. Wij zijn het volgende tegen gekomen:[/size]
[size=12]AIS van Nasamarine info site nasamarine.com zie onderstaande, kosten 119 GBP bv bij [/size][size=12]www.jgtech.com[/size]
[size=12]The AIS engine can also be used with plotters or other PC software that have an AIS input facility. Check compatibility with your software supplier. An NMEA 2000 input at 38,400 baud is required to accept the VDM AIS strings corresponding to ITU-1371.[/size]
[size=12]Wij hebben afgelopen zomer van dit merk de PC navtex engine gekocht in de UK, werkt naar tevredenheid. (109 GBP)[/size]
[size=12]Multiplexer:[/size]
[size=12]BV Shipmodul multiplexer 41 USB, bij [/size][size=12]www.svb.de[/size][size=12] voordeliger dan bij Stentec site. (Zoek op multiplexer)[/size]
[size=12]ook interessante site is [/size][size=12]http://brookhouseonline.com[/size][size=12] met  diagrammen.[/size]
[size=12]Mogelijk kunnen we gezamelijk iets regelen en korting verkrijgen???[/size]
[size=12]Groet, Cees[/size]Cees38994,8363657407

Cees,
Dat is een goed idee. Ik weet alleen nog niet wanneer bij mij e.e.a. effectief wordt.
Ciao,

vraag:

  • is het handig/nodig om bij een c70 plotter (of welke plotter dan ook) nog een separate gps-ontvanger aan te sluiten of zouden jullie volstaan met aansluiting van de gps ontvanger die je al hebt (in mijn geval een garmin; die zal dan via -ook- de nmea poort aangesloten moeten worden denk ik)
  • en , secundo, voegt een navpod iets toe aan diefstalbeveiliging? m.a.w, hoe steelbaar lijkt jullie een -niet in een console maar op het kajuitdak gemonteerde- plotter? is een c70 uberhaupt makkelijk afkoppelbaar?

Erik,
Je bestaande GPS kan er op aangesloten worden, mits een nmea-uitgang mogelijk is. Wel even kijken naar de versies enzo.
C70 zijn makkelijk afkoppelbaar en dus makkelijk te stelen, ook in een navpod. Vandaar dat ik hem binnen plaats met de mogelijkheid om hem buiten te plaatsen.
Ciao,

Dit zojuist doorgekregen, gaat over een open dag over elektronica op de boot
 watersport.hcc.nl/opendag200 … ag2006.pdf
groet
CeesCees38997,3095486111