AIS of RADAR

Cees,
Bedankt voor de tip. Ik kan helaas niet, ga dan nog een weekje varen. Het is hier dan herfstvakantie.
Ciao,

Ben afgelopen weekend naar Correct geweest. Zij hadden het volgende over AIS: Er zijn enkel en dubbel kanaal versies. Een AIS signaal wordt eerst een aantal malen op een hoge en daarna op een lage frequentie uitgezonden. Door het tijdsverschil van de lage en hoge frequentie, kan het dus zijn dat je te laat doorkrijgt dat een snel varend schip binnen je bereik komt. Hun advies was een dubbelkanaals AIS. Tevens gaan er geluiden op dat ook de kleine zeegaande beroepsvaart en de binnenvaart naar AIS zal over gaan.
Cees, mixed emotions.
 
 

Wil iemand ook ff uitleggen van een AIS is? En wat je daarmee kunt?
Dank…
Richard

AIS (Automatic Identification System) is de naam van een systeem waarmee het voor schepen mogelijk is om andere schepen te identificeren, en om het voortbewegen van schepen te bekijken. De reden voor het invoeren van het AIS systeem, is dat de schipper op deze manier over meer gegevens van boten beschikt dan een radar toont.
AIS verstuurt de GPS positie van het het schip inclusief de koers, de snelheid, de scheepsnaam, callsign en wat andere gegevens via een radiosignaal uit (soort marifoonkanaal). Alle schepen in de buurt die over een AIS ontvanger beschikken kunnen dit signaal opvangen en op de kaartplotter projecteren. Hierdoor zie je direct welke schepen (die over AIS zendapparatuur beschikken en in radiobereik zijn) waar varen, hoe hard ze varen, waar ze vandaan komen, waar ze naartoe gaan, hoeveel personen aan boord zijn en dergelijke. Veel meer informatie dan radar dus maar ook veel gedetailleerder omdat je de exacte GPS positie en snelheid weet.
Nadeel is natuurlijk dat je wil dat alle schepen in de buurt een zender aan boord hebben. Nu is het zo dat zeegaande beroepsvaart boven de 300 ton (geloof ik) verplicht deze zendapparatuur moet hebben. Bij oversteken van het kanaal heb je hier dus wel wat aan. Alleen zie je kleinere schepen en boeien niet. Maar boeien zie je weer op je plotter als het goed is…
Als het echt zo is dat binnenvaart en kleinere schepen ook verplicht moeten zenden zou dat een enorm verschil maken.
Voor mij is een zender niet zo van belang. Er is maar heel weinig pleziervaart met een zender hoewel er wel een frequentiegebied voor pleziervaart is gereserveerd. Maar een ontvanger en een manier om het op de plotter te projecteren lijkt me ideaal omdat ik dan kan zien of dat grote containerschip in de verte op een collision course ligt of dat het slechts voor anker ligt ofzo.
Groetjes
Nick

Hallo,
 
e.a. staat op deze link nogmaals uitgelegd: watersport.hcc.nl/bootbits/bootbits-50.html
groet Cees
 

ik heb net een C70 aangeschaft, met multiplexer. Naast marifoon en navtex zou een ais aangesloten kunnen worden. Dit heb ik echter (toch) niet gedaan; van Kniest in Almere begreep ik dat de goedkope AIS ontvanger die Holland Nautic levert storingen veroorzaakt indien aan de plotter een S1G stuurautomaat van raymarine hangt (en dan metname de gyroscoop). Holland Nautic raadt dan, ofcourse, de duurdere ontvanger aan van 600 eu plus. Helaas, maar dat wordt mij wat te gortig, tenzij er een forumist is die andere, positievere, ervaringen heeft. 

Erik,
Gefeliciteerd! Echt een top apparaat wat mijn betreft. Ik ga die AIS versie van Holland Nautic deze winter laten inbouwen dus volgend voorjaar hoor je mijn ervaringen.
Gr
Nick

ah, de goedkope of de dure? ik hoor het graag, aangezien wij per half april voor vier maanden naar scandinavie gaat avec le boot. Met name rond de duitse verkeersscheidingsstelsel is ais-info wel fijn…

Dannick en Cees, Bedankt voor de toelichting!
Ziet er wel interessant uit en inderdaad, op zee lijkt me dit bijzonder handig!
Richard