Achterstag constructie

34 P-ers,
Ik zag de achterstag contructie bij onze 34 PP. Achter het stuurwiel staan is wat krap, je staat (bijna) met je schouders tegen de draden. Bij jullie ook? Hebben jullie een ander idee?
Ciao,

Om te beginnen zou ik eerst eens kijken of de constructie en gebruikte blokken nog identiek zijn aan de oudere modellen. Bij mij is nl in mijn laatste oktoberwedstrijd bij ca. 7 Bft. een blok in de achterstag uit elkaar gespat (in een gelukkig aandewinds rak). Volgens Wessel vd Werf zijn de gebruikte blokken eigenlijk niet goed genoeg als je de achterstag flink onderspanning zet. Hij had al eerder van een dergelijk incident vernomen. Voor zichzelf en voor mij heeft hij nu een alternatief in samenspraak met Harken bedacht. Gevolg is geen staaldraad meer in het onderste deel van de stag maar dynema lijn. Er zijn nl geen staaldraad bestendige blokken met voldoende breeksterkte. Door de aanschaf van andere blokken en lijnen kun je ze ook anders laten lopen zodat je nog maar 1 grote ‘V’ overhoud waar je prima tussen- (en tegen)aan kan staan.
Groet, MennoMaatskip39095,710462963

Bij mij is ook 1 blok uit elkaar geklapt. Heeft Noordschans prima gemaakt en het blok is zo stevig geworden dat het niet meer kapot kan. Zijn nl 8mm dikke bouten ingezet met moeren. Alles loopt soepel en ziet er solide en netjes uit.  Het staat overigens lekker stevig tussen de staaldraden.
 Hans op jouw boot zat de achter tag fout gemonteerd. Ik heb Robin daarop gewezen.

Menno,
Kan je een foto sturen of tekenen hoe het nu zit.
Zal eens navragen en kijken bij mij.
alvast bedankt,

Hierbij een tekening, aanpassing gedaan omdat het zo vervelend voelt met je haren te blijven haken in een staaldraad. Eigenlijk wel een vertraging te weinig  na deze aanpassing vind ik. Om die reden ga ik met dymenalijn en Harken blokken terug naar de originele configuratie, blijven je haren niet in hangen .
Groet, Menno

Hoi Menno,
Standaard van de werf uit had ik jouw situatie “aanpassing ivm sta-ruimte”. Ik heb dat aangepast naar jouw “originele situatie”. Ik vind dat de ruimte niet veel kleiner is geworden ondanks dat ik 1.91meter lang ben. Het probleem van de haren in de staal draad heb ik opglost met plastiek stagbeschermer van een paar euro per stuk. Even op maat knippen en het probleem is opgelost. Ik sta in de praktijk niet veel achter het stuurwiel. Ik zit meestal aan de lage kant. Heerlijk. Alles overzichtelijk en goed zicht op het voorzeil.
PS op de manier zoals jij het aangeeft als originele situatie trek je de achterstag uit het midden. Volgens mij moet het als hieronder. Helaas is tekening niet zo mooi als die van jou maar de bedoeling is duidelijk. Groeten  Rob  “Zoute Zoen”
zoute zoen39097,6416898148

Rob, eens kan goed zijn dat ik mij iets vergist heb in mijn tekening, is alweer anderhalf jaar geleden dat ik dit heb aangepast. Verder zit ik ook meestal te sturen aan de lage kant, alleen bij veel helling zoek ik de hoge kant op. De reden om naar dynema te gaan is overigens alleen de te lage breeksterkte van de blokken voor staaldraad die in de handel zijn en niet verlies van mijn haren
Groet, Menno

De blokken zijn vrij eenvoudig heel goed te verstevigen en dat kost aanzienlijk minder. Is bij mij door Noordschans gedaan als service. 

Menno, Rob,
Mijn achterstag zit nu als tek.  van Rob, geloof ik. Zal eens goed kijken. Ik zit er ook aan te denken om van die plastic beschermers omheen te doen. Ik zal ook eens naar die blokken kijken. Weten jullie of Dufour Frankrijk van die problemen met die blokken op de hoogte is. Trouwens welke blokken hebben of hadden jullie, anders is het lastig vergelijken.
Ciao,

Hans,
Op jouw nieuwe boot zat het verkeerd. Ik heb Robin erop gewezen en hij zou e.e.a aanpassen.

De aanpassing is gebeurd, nu nog kijken naar de blokken. Herkende jij ze?

Nee

Dus het waren andere dan die van jou, die dus kapot gingen

Vanmiddag met Robin (van fa Messink) gesproken hierover, Dufour gebruikt inderdaad nieuwe blokken, maar Robin gaf aan ook hierbij het bovenste blok waarschijnlijk ook niet sterk genoeg zal zijn als je 'm onder grote (wedstrijd) spanning gebruik. Hij gaat ook nog e.e.a. even verder bekijken en komt met wat extra info. Keep you posted…

H? dat is mooi. Dan wacht ik nog wel op Robin voor het bovenste blok. Stel je voor dat-ie breekt en de mast komt er af.
Ciao,

Boys,
Ik heb, denk ik een oplossing van de smalle ruimte tussen deze achterstagen. Ik plaats net boven de kraal een kleine muscetonhaak. Aan beide zijde is dat volgens mij mogelijk. Hierdoor krijg je tussen de stagen zo’n 10 cm meer ruimte. Oplossing?
Ciao,

Hans,
Ik snap hier niets van! . Kun je me uitleggen wat de bedoeling is.
Vrg
Zoute Zoenzoute zoen39165,8951851852

Zout Zoentje,
Boven elke splitsing zit bij mij een kraal. Als ik dan boven die splitsing/kraal zo’n kleine muscuton plaats op de buitenste stag, trek ik de binnenste stag naar buiten,. waardoor ik ruimte krijg er tussen.
snap-ez-vous, anders maak ik wel een keer een foto.
ciao

Ik ben benieuwd naar je foto’s. Volgens mij is het middel erger dan de kwaal.
Vrg

De Zoute Zoen ligt weer in het water. Het feest kan beginnen. Hans ik heb nog eens kritisch naar jouw oplossing gekeken voor de achterstag. Graag zie ik je foto’s op deze site zodat iedereen er gebruik van kan maken. Als het achteraf toch niet blijkt te kunnen horen we dat ook graag. Vrg Rob