Zwak kajuitdak, cosmetisch of structureel?

Op zoek naar een nieuwe zeilboot ben ik geïnteresseerd geraakt in een Dufour 2800, maar ik lees veel over zwak dek en zwak kajuitdak door loslaten van de sandwich constructie. Als je een boot met zo’n zwakte aantreft, is de boot dan structureel zwak en op de een of andere manier onveilig of is het meer een cosmetisch probleem? Als het echt structureel is hoe kan vullen met schuim dan helpen? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en mening hierover.

Dag Kees,

Het klopt inderdaad dat er een aantal zwakke plekken zitten in het dak en dek van de 2800.

Qua zwakheid is het niet zo’n probleem de binnenzijde tussen de slaaphut en was/wc gelegenheid staat met elkaar star in verbinding met elkaar.

Ik heb mijn Dufour 2800 volledig gerestaureerd een groot deel van het dak en dek heb ik eruit gezaagd om elke natte plek te verwijderen. Alle beslag en schroefen zijn verwijderd uit het schip.
De hele operatie heeft mij rond de 5 duizend euro gekost, ja dat is duur maar heb het er zeker voor over. Het schip verkeerd nu weer in nieuwstaat. Mocht je vragen hebben stuur maar een bericht.

Dag Kees en Theo,

Mag ik een beroep doen op jullie ervaring? Klopt het dat het dek van een Dufour 2800 gemaakt is van een sandwich constructie, waarbij tussen binnen- en buitenschaal een vulmiddel/schuim is aangebracht?

We willen naast het schuifluik, ongeveer 20 centimeter voor de valstoppers, een relingvoet plaatsen. Door de reling lopen stroomkabels die we graag tussen binnen- en buitenschaal naar achter het bedieningspaneel willen leiden. In de binnenschaal maken we dan een inspectieluikje, zodat we de relingvoet kunnen vastzetten en de kabels kunnen trekken. Dat plan is uiteraard gedoemd te mislukken als er schuim tussen de schalen zit.

Paul & Francis

Dag Paul en Francis,

Tussen de beide schalen zit balsa hout als opvulling.

Met vriendelijke groet,

Theo Westerbrink

Dag Theo,

bedankt voor je antwoord. Tijd voor een ander plan dus.

Groetjes,

Paul & Francis

Dag Theo,

Ik las juist de topic over zwak dek Dufour 1800. Wij zijn sinds een week eigenaar van een Dufour 35. Het dek moet ook aangepakt worden. Benieuwd hoe jij het aangepakt hebt.

Groet,
Irma en Jeroen

Dag Aurora,

Je moet bij de zwakke plekken of waar kleine scheuren zichtbaar zijn gaten boren met een gatenzaag zo kun je zie of het balsahout nat is.

Als je een stuk hebt dat nat is dan zul je met een invalzaag of multitool het hele stuk eruit moeten zagen.

Ik heb zelf 60 % van de gangboarden verwijderd.

30 % van het dak vernieuwd en rondom de mastvoet verstevigd.

Verder heb ik alle balsahout verwijder waar de dakhandgrepen en dakluiken op bevestigd waren.

Mijn tip is zet hem binnen 1 winter en strip de gehele boot alleen dit heeft effect, het bij plamuren of bijwerken heeft echt geen zin.

Toen ik mijn Dufour 2800 klaar had was deze niet van nieuw te onderscheiden en kan zijn volgende 20 jaar ingaan.

Ik heb alles destijds geschilderd met 2 componenten bin www.polyestershoppen.nl vind je veel filmpjes en tips.

Neem er de tijd voor !!!

Waar ligt de boot trouwens ?, ik ben op vakantie met mijn boot, kom ik in de buurt dan wil ik je wel advies geven en tips geven Ik ken de Dufours als geen ander.

Met vriendelijke groet,

Theo Westerbrink

Dag Theo,

Superfijn jouw tips. Ik begrijp nu dat mijn eerdere bericht jou waarschijnlijk niet heeft bereikt. Zou leuk zijn om je te spreken. Wij liggen nu in Workum. Komende week gaan we via de staande mastroute afzakken naar het zuiden. Ben jij nog ergens in NL aan het varen?

Hartelijke groet,
Irma en Jeroen

Dag Irma en Jeroen,

Helaas ben ik niet meer onderweg, aankomend weekend ben ik wel op het Ketelmeer, misschien dat het in jullie richting ligt anders moeten we even iets bedenken.
Stuur mij even een mail rechtstreeks naar twesterbrink@gmail.com

Groeten,

Theo Westerbrink