Zwaarlopend roer

Beste Leden,

Mijn roer loopt ook bij niet varen (geen druk op het roer) erg zwaar. Het rust op de kunstofring en vermoed ik dat het roer ook is gezakt.mwie heeft hier ervaring en een ol,ossing voor?

Gerrit Overmans
0641480973

Beste Gerrit, controleer of de hennegatkoker aan de bovenzijde los van de roerkoning draait c.q. in lijn staat. Dat kun je controleren in het achteronder door het luikje te verwijderen.

Ik weet niet of je nog op het droge staat maar indien je een kromme roerkoning hebt, zal de bovenzijde van je roer aan één zijde tegen de romp vastlopen.

ik hoor graag je ervaringen/reactie

Eddy van de LILJE

Zie over dit onderwerp ook de post van Willy “Roer loopt stroef”. Ik heb momenteel hetzelfde probleem met onze D34 perf. Ik heb hierover een mail gestuurd naar de Belgische invoerder van Dufour (Westdiep) en wacht op een antwoord.

Ik kreeg volgende reactie van Westdiep:
“Op vele boten met een JP3 gewricht moet u eerst een beetje varen en dan komt het weer los (oxidatie tussen de delrin bol en aluminium koker), als het hard zou blijven na een paar keren varen, dan moet het roer eruit.”
We wachten dus nog wat af.
P.S.: wat betreft dat JP3 gewricht zie jp3steering.com/en/rudder-bearings/

In april dit jaar heb ik mijn Dufour 32 gekocht.(1999) Ook mijn roer draaide zwaar. De enige oplossing is om het roer er geheel uit te (laten) halen (botenlift) en de kunststof lagers schoon te maken en opnieuw in te vetten. Ik heb dit laten doen en tot volle tevredenheid. Het roer is nu met twee vingers te bedienen.

Dank voor alle reacties. Het bleek een vervuild lager te zijn. Roer verwijderd, lagers schoongemaakt en weer varen. Binnen een half uurtje gepiept. Loopt weer soepel.

Na 3 weken zeilvakantie is het roer iets losser gekomen. De werf waar ik ging aankloppen schatte de kosten op +/- 500€.
Dat zal een winterklusje worden.

Vandaag het roer er af gehaald. De kunststof lager zat muurvast in de aluminium behuizing. De enige manier om hem te verwijderen was om hem er met een beitel uit te hakken. Dat wordt dus een nieuwe lager. Een beetje verontrustend was dat de aluminium behuizing blijkbaar wat spel vertoond. Wordt vervolgd.