Zijluik hondenkooi en Vuilwatertank

Beste D2800 vaarders.

Gezien mijn lengte (2.00 m’) is het vrij moeilijk voor mij om even achter de motor van onze D2800 te kruipen om de impellor te controleren/vervangen. Ik heb daarom een serviceluik aangebracht in de hondenkooi waardoor ik nu gemakkelijk bij de impellor kan. Ook kan ik de asafdichting zo eenvoudige controleren zonder de (overvolle) bakskist leeg te hoeven halen. Het luik is circa 30x70 cm groot en aan de binnenzijde van het motorcompartiment voorzien van een alumuminiumhoekprofiel-frame. Het uitgezaagde gedeelte heb ik netjes met een lat afgewerkt en als luik weer gebruikt.

Ook hebben we net voor onze zomervakantie besloten een vuilwatertank in te bouwen. Belangrijkste reden hiervoor was het 's nachts kunnen gebruiken van ons boordtoilet in de haven.
We hebben hiervoor een tank van 40 liter voorzien van een omkisting en ‘opgehangen’ aan het hoofdschot. De tank is boven de waterlijn geplaatst en kan dus op open water lozen via de bestaande afsluiter. Tussen de afvoer van de wc en de tank heb ik wel een extra tweewegkraan gemonteerd waardoor het ook mogelijk is om nog steeds rechtstreeks op de bestaande afvoer te lozen.
Uiteraard heb ik ook een dekafvoer en ontluchtingspunt geplaatst.
Tot dusver zijn onze ervaringen positief, van wc luchtjes hebben we geen last, mede omdat we af en toe een klein scheutje biologisch afbreekbaar chemisch-toilet reiniger gebruiken.
Uiteraard wordt is de ruimte rondom je boordtoilet wat krapper, maar dat hebben we nog niet als hinderlijk ervaren.
Voor info of foto’s mail even, het lukt mij helaas nog niet om foto’s bij dit bericht ‘te plaatsen’ .

Met vriendelijke groet,

Eg+Ing
Wahroonga

wat een fantastisch en tegelijk simpel idee (vaak zijn dat ook de beste) van het luik in de hondekooi. Ook ik mag me dit jaar weer in alle bochten wringen en probeer nog een wat kleiner uitgevallen vriend te strikken voor dit “impeller-klusje”.
ik zou er wel graag een keer foto’s van zien als het niet te veel gevraagd is.

b.v.d.
Marty