zijn er forumisten die gebruik maken van DKW-builder van stentec voor het zelf scannen van kaarten? Zoja, hoe bewerkelijk is dit en weegt het op tegen het voordeel van het niet (hoeven) aanschaffen van de digitale variant van dezelfde kaart?
Ik heb er weleens naar gekeken. Niet echt mee gewerkt maar ik vond het nogal bewerkelijk. Je kunt de set met kaarten van de nederlandse wateren gewoon ingescanned bestellen. Ik heb daar een tijdje mee gewerkt en dat werkt heel goed moet ik zeggen. De overzichtskaarten en de detailkaarten zijn over elkaar gelegd waardoor je als je op een jachthaven inzoomt, je de detailkaart te zien krijgt. Zelf scannen kan goed, je moet dan de kaart scannen en een aantal referentie coordinaten opgeven. Ik vind het persoonlijk teveel werk. Als je toch al de papieren kaarten gaat kopen, geef je al zoveel geld uit dat je net zo goed de voorgescande kunt aanschaffen. Dat spaart heel veel werk.
Ik heb op mijn nieuwe schip gekozen voor een kaartplotter van raymarine. Dat bevalt echt heel erg goed. Ik heb hem buiten zitten zodat ik er altijd direct op kan kijken (binnen vind ik zo onlogisch, daar ligt de papieren kaart). Voordeel is dat ik in 1x alle kaarten heb van de isle of white tot aan de duitsche bocht. Nadeel is dat ik ze eens in de zoveel tijd moet opwaarderen (twv 150 euro). Ik had bedacht dat om het jaar te doen maar ze hebben de betonning op het ijsselmeer dusdanig aangepast dat ik het dit jaar maar zowieso ga doen.
Hoop dat dit helpt!
Groetjes
Nick
dat helpt zeker, ik vermoede al veel gedoe (met het gecalibreer zeker). ik heb net de light versie van DKW gedownload, kost niks, en je kunt er 10 kaarten max mee inscannen (en daarna inlezen in winggps light). als ik daar te chagarijnig van word dan koop ik ze wel op cd-rom; ik zal de resultaten posten.
Ik heb het programma Ft NavVision van Freetechnics op mijn laptop geinstalleerd en scan mijn kaarten zelf. Dit Nederlandstalige programma maakt het navigeren een stuk gemakkelijker. Het programma is gebruiksvriendelijk en uit te breiden met andere modules. Als alternatief voor kant en klaar kaarten biedt het programma de mogelijkheid om kaarten te scannen. Het scannen vraagt enige oefening en - als je het goed wil doen - aardig wat tijd. Het resultaat is echter acceptabel. Wat lastig is, is het elke keer op A4-formaat vouwen van de zeekaart om onder de scanner te passen. Daarbij komt dat het resultaat ter plaatse van de vouwlijnen een geringe vertekening geeft.
Wellicht interessant: Er is in het februari nummer van het blad Zeilen een artikel over navigatiesoftware (met een vergelijking) verschenen. Dit artikel is digitaal te downloaden op: zeilen.com/uploads/pdf/038-0 … wareMS.pdf
Gr
Nick
Ik gebruik zelf WinGPS Mobile op en pocketPC met DKW kaarten van Stentec. Behalve dat ik het scannen te veel gedoe vind heeft dit ook als voordeel dat je een jaar lang BAZ updates kan downloaden zodat je altijd met bijgewerkte kaarten vaart.
Nick,
welke plotter van Raymarine heb jij gemonteerd en hoe heb je deze op de stuurstand bevestigd? Met de standaard beugel past het niet volgens mij.
Groeten,
Auke
Auke,
Ik heb de Raymarine c70 plotter. Ik heb hem, zoals gezegd, buiten gemonteerd. Hiervoor kun je een NavPod bestellen. Dit is een witte doos waarin de plotter gemonteerd wordt welke hem goed beschermd en hij goed vast zit.
Ik heb hiervoor wel de stuurstand moeten laten aanpassen. Dit heeft Jachtenservice Muiden prima voor mij gedaan. We hebben flink over de locatie gebrainstormed en dit was de beste plek.
In de ‘vroege’ 34performance was de stuurstand anders. Het is een meer rechthoekige module met een rechthoekige rvs buis waaraan je je kunt vasthouden. Vanaf ongeveer het bouwnummer van mijn boot (350) is de stuurstand anders. Het is een driehoekige console met een driehoekige buis met een ronde bovenkant. Zie foto:
Ik heb de buis ter hoogte van het kompasplatform laten doorzagen en de uiteinden zijn iets verbogen zodat ze recht omhoog staan. Vervolgens is een rechthoekig gebogen buis hierop gelast. Het ziet er echt super uit. Je ziet niet dat het niet origineel is. Binnen deze buis is de navpod geplaatst. De kabels lopen door de buis heen dus er zijn ook geen losse draden.
Ik kon alleen kleine plaatjes uploaden dus ik denk dat het niet zo goed te zien is. Ik nodig je uit om een beetje op mijn site rond te kijken. Daar zijn verschillende foto’s van de constructie te zien!
Zie: www.dannick.net
Groetjes
Nick
Nick,
Bedankt voor je bericht!
Ik heb ook op je website gekeken en het ziet er inderdaad zeer professioneel uit. Weet jij door welk bedrijf jachtservice Muiden de aanpassingen aan de stuurstand heeft laten doen en (onbescheiden vraag misschien) wat dit gekost heeft?
Heb je de plotter zelf geinstalleerd en in combinatie met radar of dat niet?
Als laatste ben ik erg benieuwd naar de afleesbaarheid in direct zonlicht. Dit vind ik het zwakke punt van mijn oplossing met een pocketPC. Als ik op de raymarine-site kijk zou een e80 scherm een zelfs nog betere afleesbaarheid hebben. Ik hoor graag je ervaringen.
Met vriendelijke groet,
Auke
Auke,
Marcel van Jachtservice Muiden heeft zelf de aanpassingen gedaan. Het was volgens mij niet eens zo heel erg veel werk. Hij heeft de buis afgezaagd, een nieuw stuk pijp gebogen en erop gelast. De kosten ervan kan ik niet specifiek terugvinden. Ik heb daar de plotter gekocht en ik heb een factuur voor arbeidsloon gekregen. Die is alleen niet specifiek genoeg. Er zal wel wat tijd in gegaan zijn maar ik denk niet meer dan halve dag tot een dag voor de gehele montage. De plotter was overigens inclusief montage dus als je hem daar koopt kun je nog wel wat regelen, denk ik. Wel moest ik de navpod aanschaffen. Uit mijn hoofd was die ca 300 euro.
De plotter hebben zij er dus ook op gezet. Dat zou ik wel aanraden want het is nogal wat getrek van leidingen. Ik heb alle apparatuur van Raymarine. Opzettelijk want ik wil alles via SeaTalk verbonden hebben. Nu kan ik dus op de plotter alle gegevens van andere apparaten uitlezen. Bij mij zit de plotter, de GPS antenne, de tri-data, de windmeter, de autopilot en de draadloze afstandsbediening allemaal op elkaar aangesloten. Echt ideaal!!!
De afleesbaarheid in zonlicht is prima! Je kan allerlei zaken instellen om het duidelijker te maken (helderheid, contrast, dag/nacht stand, backlight). Het is echt prima te zien maar je moet er wel recht voor zitten/staan. Van opzij of van onderen/boven is het slecht te zien. Zonlicht heb ik geen enkele last van.
Ik hoop dat het helpt!
Groetjes
Nick
Nick,
Je helpt zeker!
Mijn boot ligt in Zeeland dus dan ligt Muiden niet zo voor de hand maar misschien kan ik in de buurt iemand vinden die aan de hand van de foto’s van jouw oplossing iets soortgelijks kan realiseren.
De site van de leverancier van Navpod heb ik inmiddels gevonden die kosten daar ongeveer $ 300. Voor het e80 scherm heb je een veel grotere Navpod nodig zag ik dus goed om te horen dat de c70 goed voldoet.
Alles koppelen lijkt me ideaal vandaar dat ik ook aan radar zit te denken.
Bedankt voor je info!
Groeten,
Auke
Auke,
Ik zag op de website van Sail-It (www.sail-it.nl) fotos van een andere plottermontage methode. Zij hebben een Dufour 40 en hebben de plotter in een navpod onder de buiskap gemonteerd. Ook een hele mooie optie vind ik. Ik heb de foto van hun site gekaapt. hoop dat ze dat niet erg vinden
(Hij is te vinden onder de fotos van de ramsgate tocht op de sail-it site)
Dannick38861,4845138889
Dannick,
Je had een mooie oplossing voor je C70. Ben je niet bang dat bij een gijp, je grootschoot blijft hangen achter de Navpod en zo je hele stuurstand ontzet of er af rukt?
Ciao,
Hoi Hans,
Ik heb nog nooit gehad dat de grootschoot erachter is blijven hangen. Hij steekt ook niet veel meer uit dan normaal hoor. Hij is alleen wat hoger. Ik heb wel rubber blikjeshouders die ik om de alu pijp hang voor een blikje bier of cola. Daar is vorig weekend wel de grootschoot heftig langsgegaan bij een gijp. En jammer genoeg zat er een vol blikje cola ik die dwars door de hele kuip ging. Alles plakte !
Ik heb ook al eens met windkracht 8 de grootschoot bij een tack achter de genualier gehad. Ook niet heel prettig. Maar al doende leert men…
Groetjes
Nick
Nick,
Grappig dat je dit voorbeeld hebt gevonden. De Gipsy ligt in dezelfde haven als ik en ik heb van Ruud, de eigenaar, een dag cursus gehad in havenmanoeuvres. Hij gaf voor de oplossing aan de stuurstand dezelfde waarschuwing als waar Hans op doelt. Bij een klapgijp kan de grootschoot het hele zaakje een zwieper geven.
Ik heb de oplossing op de Gipsy zlef kunnen bekijken. Ruud heeft echter een zeer grote buiskap laten moneteren waardoor er voldoende ruimte is om een Navpod te monteren. Ik heb bij mijzelf zitten proberen maar dat past eigenlijk niet. Ik zit nu te overwegen of de plek onder de buiskap beschermd genoeg is om een C&0/E80 op een beugel te plaatsen. Dan zijn de snoeren en aansluitingen natuurlijk minder goed bewchermd maar volgens Raymarine zijn ze waterbestendig.
Groeten,
Auke
Auke,
Mijn plotter steekt niet verder uit dan de rest van de console. Ik heb er nog nooit last van gehad dat de schoot erachter is blijven steken. Ik vind de optie onder de buiskap wel heel mooi maar ik zou hem wel heel goed vastzetten als je alleen voor een beugeltje gaat.
Succes!
Nick
PS: Ik bel Holland Nautic al maanden elke week op voor de laatste update van de kaarten. De betonning op oa het IJsselmeer is drastisch veranderd. Maar ze hebben hem nog altijd niet binnen Dannick38870,0042361111
Nick,
Heb je problemen met je electronische kaarten? Navionics gold kaarten? Worden ze niet op tijd ge-updated?
Misschien iets voor de waterkampioen of het blad Zeilen?
Misschien zien we je wel bij de Stopover in Rotterdam. Misschien met ons open zeilbootje (Centaur, “Zus Nol”, oceaan groen) of anders lopend.
Ciao,