Zekering in de kiel

Beste forum leden,
op mijn D29 in de kiel zit een zware zekering ( is kapot) die een dikke koper kabel via de zekering verbindt met de kiel.
Wat voor nut heeft dit ding?
De koper strip die in een spant loopt ( mogelijk naar de mast voet) is er af gecorrodeerd.
Wie zegt dit wat en hoe kun je eventueel ( als nodig is ) de mast voet weer met de kiel verbinden.

Groeten Jan

Hoi Jan,
Die zekering is een overslagzekering. Deze zekering zit er om te zorgen dat als er blikseminslag in je schip komt dat de stroom doorloopt vanuit je want naar je kiel en zo dus afvloeit.
De zekering zit er om te zorgen dat er mogelijk geen constante stroom loopt vanuit je want (door bijvoorbeeld lekstroom) naar je kiel en zo in het water een electrisch cirquit laat ontstaan. Dit electrische cirquit kan dan zorgen voor electrolyse corrosie aan je saildrive of andere metalen delen onder water.
Bij de huidige boten zit die zekering er niet meer tussen, maar eigenlijk zou die er wel moeten zitten. Dus vervangen, bij goede electrisiteits zaken of bij een scheepsinstallateur zullen ze de zekering wel hebben.
Succes

In mijn vorige boot een Dufour 2800 zat ook zo’n zekering. Toen ik de boot in 1984 kocht was die al kapot. Eenzelfde zekering kopen viel toen niet mee. Ik heb toen de zekering er tussenuit gehaald en de boel aan elkaar gemaakt. Heeft tot de verkoop in 2004 zo gezeten en het heeft nooit problemen veroorzaakt.

Jan,
UIteraard kan het wat hierboven geschreven wordt, maar het origineel was zoals ik het geschreven heb.
Succes,

Beste collega Dufourders, bedankt voor de reactie over de zekering ik ga als ik de boel weer kan aansluiten opzoek naar een nieuwe, maar mijn vraag over waar de koperkabel langs en naar toe loopt is nog niet beantwoordt.Bij deze wie weet waar en hoe die is bevestigd?

Groeten Jan

Jan,
De kabel loopt vanaf je verstaging (bij mij vanaf het punt waarop de verstaging vastzit aan een stringer, ongeveer halverwege de romp, achter de zitting van de bank. Daar komt de trekstang vanaf het plafond, onder de putting op het dek, naar deze stringer. Vanaf dat aansluitingspunt op de stringer/verankering loopt de kabel naar een bout van de kielbevestiging. Je kan het vastzetten met slangklemmen bijv.
Succes,

wie kan mij vertellen wat het amperage moet zijn van de zekering.
bij mijn dufour 2800 heb ik de houder gedemonteerd omdat er een flinke bloemkool omheen was gegroeid. de glaszekering is defect en het lijkt alsof er een dikke spijker in is gemaakt. het zou dus ook nog een zandzekering kunnen zijn. de houder is inmiddels weer als nieuw dus ik ben benieuwd naar de reacties over de stroomsterkte.

groeten Paul SY BIJELO

Hallo Paul,

Ik heb wel eens st. Helmesvuur op de mast gehad. (geen Dufour)
Omdat er geen onderbreking in de kiel aarde was (door alles aan elkaar te knopen zonder zekering bijvoorbeeld)
Dit schip had wel een massa-schakelaar in de Kiel aarde. Toen die uitgezet werd verdwenen de vlammen op de masttop.
Door deze ontlading op de masttop kan er schade ontstaan aan electronica.
Na zo’n voorval komt er een zwaar onweer en daarom is er de sage dat het st. Helmesvuur een voorbode is voor het vergaan van 't Schip. Tijden het onweer moet de schakelaar weer in staan!!

Er stond iemand op het voordek en als hij het voorstag vastpakte gingen zijn haren weiduit staan.
Dus alles was niet zo heftig maar kan toch electronica schade maken.

Als je geen zekering monteert, dan beveel ik je aan om wel een massa schakelaar er in te zetten die ingeschakeld de onweer doorslag kan verder leiden en uitgeschakeld het st. helmesvuur kan uitzetten.

Groet,
Guus

dag guus,

bedankt voor je reactie,
ik ben ook zeker van plan om alles weer in de originele of verbeterde staat te brengen. vandaar mijn vraag naar het amperage van de zekering. een massa schakelaar is natuurlijk altijd nog een optie.
is het niet zo wanneer de bliksem inslaat in de mast sowieso de marifoon het begeeft omdat de antenne direct een gesloten circuit kan maken?

groeten Paul

zo dat viel niet mee en heeft behoorlijk wat hoofdpijn gekost.
de zogenaamde zekering is waarschijnlijk geen zekering maar een neonbuisje.
als het want als antenne gebruikt wordt moet deze vrij zijn van de massa, echter wanneer er bliksem in de mast/verstaging slaat wil je juist heel graag dat het geheel aan massa of “aarde” in ons geval water ligt.
door de hoge spanning van de inslag zal de neonbuis gaan geleiden om dat het gas geioniseerd wordt wat er voor zorgt dat de hoge spanning weg kan vloeien in de kiel.
de ene grote vraag die blijft: waar koop je zo’n ding?
ik blijf er mee bezig want ik wil mijn schip zo origineel mogelijk houden. ik hou jullie op de hoogte.

groeten Paul

Hallo Paul,

Bedankt voor je terugmelding.
Ik zat er ook mee want een zekering zou niet werken, spookte steeds door mijn hoofd.
Deze info is wel logisch voor mij.
Weer wat geleerd, bedankt.

Groet,

Guus

Ik ben zelf net eigenaar gworden van een Dufour 29 en geniet van jullie verhalen
Ook ik heb de aarde draden zien lopen. Mij is vertelt dat sommige schepen wel deze bedrading hebben en andere weer niet. Ik vindt het een beetje raar, de statische ladingen geven toch duidelijk aan dat er energie uit de lucht de verstaging in gaat. Zelf ben ik een voorstander van energie afvoeren, wel zo veilig dat je bij zwaar weer geen oplawaai krijgt van je verstaging.
De theorie is inderdaad die van de “Neon” buisjes. In de markt heten ze alleen
gasontladingsbuizen en is het geen “zekering”, maar een overspanningsbeveiliging.
Het moet worden vergeleken met een bliksembeveiligingsinstallatie. Als je aarde draden op je verstaging zet en aansluit aan water (je kiel), krijg je geen oplawaai. Nadeel als je dan geen beveiliging aanbrengt is dat je een vast “Min” in je schip hebt en dus het risico van lekstromen ofwel een lege accu. Binnen ProRail (inderdaad bij het spoor) worden ze veelvuldig gebruikt. Ik zal het type nog wel even nakijken.

Ik hoor wel weer,
Hans

Allen,

Als ik de berichten over dit onderwerp voor de duidelijkheid samenvat is het volgende de conclusie.

Het is geen zekering.
Een zekering werkt door de verbinding te verbreken bij een hoge stroom.
Dit apparaat gaat juist bij een hoge spanning de stroom doorlaten.
je moet het zien als een veiligheidsklep.
Het werkt meestal op basis van neon dat gaat geleiden bij een hoge spanning door ionisatie.

Waarom geen blijvende volledige verbinding met de kiel aarde?
1 Er kan een stroopje gaan lopen die extra corrosie aan de bootdelen kan veroorzaken etc.
2 Er kan st Helmus vuur ontstaan op masten en ra’s met kans op schade aan electronica.
Maar het kan wel want de passende omstandigheden om het te laten gebeuren komen zelden voor.

Alternatief is een massa schakelaar die je handmatig inschakeld bij onweersdreiging.

Zoals ik al zei, is dit een conclusie uit de wetenschap van anderen die dit al gemeld hebben over dit onderwerp.

Groet,

Guus