zeilpakken "uit het zicht"

Op de DF30C is er beperkte ruimte voor zeilpakken. We hadden ze altijd in de natte cel hangen, rechtsachter direct naast het toilet. Het nadeel was natuurlijk dat de pakken eigenlijk in de weg hingen en net tegen de toilet pomphandel aan hingen. De schouderbanden van mijn zeilbroek hingen er meestal onderuit te dweilen en er hoefde maar wat water uit de toiletpomp onder de handel te lekken en de schouderbanden hingen dan lekker in dat vieze druipwater. Verre van ideaal. Meestal zijn de pakken droog en kunnen ze best ergens anders dan in de natte cel hangen. Zodoende heb ik een haak gemaakt net achter de deur van de achterkooi. De polyester wand is hier vrij dun, doch gelukkig dubbelwandig. Zodoende kun je met korte schroeven werken zonder dat deze er aan de andere kant, bij de ingang/het luik, uit komen en zichtbaar zijn. Ik durfde er niet op te gokken dat een haak direct goed zal houden in dit dunne polyester; de pakken zijn behoorlijk zwaar!  Zodoende heb ik een (mahonie gefineerd) plankje gemaakt, geschuurd, netjes twee keer in de lak gezet en voorzien van 4 schroefgaatjes. Samen met 3 strips sterk plakkende tape ertussen (uit de autobranche) is het geheel met zelftappende schroeven vastgezet. 

Het lijkt zo simpel maar het was toch een bewerkelijk klusje. We zullen hier veel plezier van hebben denk ik.    
2007-05-12_192231_haak-zeilpakken.jpg

Piet,
Heb je nog getwijfeld om de bevestiging aan de achterkant van de deur te doen? Het lijkt me dat je dan minder last hebt van de jassen als je bed ligt. Bovendien kun je makkelijk in het hout een paar schroeven draaien.
Ik mis ook nog een goede plaats voor de jassen.
Groet,
Ewald

Dag Ewald,

We hebben geen last van de pakken. Ze hangen niet in de weg. De positie is zo laag gekozen dat de bredere hangers op die plaats juist genoeg ruimte hebben in het polyester bootprofiel.
In de deur is een optie doch bij het openen loop je het risico dat je pak tussen de deur en de deurklem komt en dan beschadigd.
De deur hebben wij eigenlijk altijd open staan en zeker tijdens het slapen (ventilatie, frisse lucht). Als de pakken nat zijn, hangen we ze even te drogen in de natte cel.