Zeilen met een Gennaker

Hallo,
Onze Dufour 3800 is niet voorzien van een echte Spinnaker val die boven de voorstag uitkomt.
Er is wel een 2e val, maar die komt net onder de voorstag uit en deze loop dus naast de Genua val en voorstag.
Heeft iemand van jullie ervaringen met het zeilen met een Spin of Gennaker met een niet echte Spinnaker val.
Ik bedoel hiermee, kan het zeil klem raken, beschadigen?
Alle tips zijn welkom, ik had zelf hed idee om deze 2e val ook te voorzien van een geleideblok op de mast, zodat deze net onder de voorstag uitkomt en dan de Gennaker of Spinakker binnen de voorstag te hijsen
Met vriendelijke groet,
Bas de Koningh

Bas,
Een spin- of genaker val moet voor je voorstag komen. Je kan dan het probleem van schavielen krijgen of dat de spin- of genaker klem komt te zitten of zich oprolt om je voorstag bij een verkeerde wind. Meestal is er een mogelijkheid om vanuit de top van je mast een aparte val te laten komen die met een beugel voor je voorstag komt (bij masttop tuigage). Bij fractionele tuigage heb je ook vaak de mogelijkheid om uit de masttop een val te geleiden naar een oog of blok dat net boven het aangrijpingspunt van de voorstag zit. Je moet een spin- of genakerval nooit rechtstreeks uit je top van je mast laten komen. Dit vanwege het vrije bewegen van de val in de hoogte en naar opzij. Daardoor zou de lijn door kunnen slijten.
Toevallig heb ik een foto van mijn top gemaakt waar je e.e.a. kan zien.
Ciao

Hans,
Ervan uitgaande dat die rode van je spival is, moet hij volgens mij dooor een van die twee ogen vlak boven de furler lopen hoor!

Gr
Nick

Hoi Hans,
Bedankt voor je tips, ik heb het ook even bij v/d Werf nagevraagd en ik heb een beugel gekregen van Wessel, die ik van de winter op m’n mast top moet gaan plaatsen, pas hierna kan ik gaan teten.
Misschien ga ik binnenkort nog een keer proefvaren met een “leen” gennaker van hun, voor een enkel keer kan het geen kwaad om het zonder een officiel spinnaker val te doen.
Ik heb hun “leen” gennaker vorige week al eens gehesen en dit ging goed, niet ideaal maar met het rolsysteem wat zij erbji hadden zitten werkt het goed.
Heb je zelf ook een spinnaker of gennaker? en zo ja heb jij ervaringen met een slurf of rolsysteem?
Met vriendelijke groet,
Bas de Koningh
 
 

Nick,
Je hebt gelijk voor wat betreft de rode val. Ik heb een (te) grote genaker en om de voorlijk lengte wat meer in lijn te brengen met mijn val, heb ik het blok wat hoger laten zetten. Ik mag dan alleen met 2, hooguit 3 bft varen, anders heb je kans dat de mast breekt. Ik heb nu wel een extra val er in gezet die door zo’n oog net boven de voorstag aanhechting, gaat. Momenteel staat mijn genaker ook te koop, want ik wil eigenlijk en meer op maat genaker hebben, die dus wel op de reguliere plek past. Eerst dus de genaker verkopen (zie elders op deze site) en dan weer een nieuwe aanschaffen, met de juiste voorlijk lengte (13 meter). Zodra de genaker is verkocht, zet ik de rode lijn ook weer goed.
Bas,
Ik heb een genaker met een slurf. Met een rolsysteem heb ik geen ervaring. Ik weet wel dat met zo’n slurf het best makkelijk is om de genaker te zetten en te bergen. Als ik de slurf naar beneden heb getrokken, laat ik hem daarna zo in de zeilzak zakken en zit alles netjes bij elkaar. Zonder slurf was het altijd proppen, nu heb ik nog ruimte over. Ik heb ook een genaker, omdat ik dat gedoe met een spinaker en die spinakerboom niets vind. Zeker als je maar met z’n 2-en vaart, vind ik een spinaker veel lastiger, dan een genaker. Een genaker is eigenlijk niets anders dan een grote lichtweer genua en zo kan je hem ook varen. Je kan er hoger mee aan de wind varen, het is dus makkelijker hanteerbaar, vind ik.
Ciao,

Bas,
wij varen op onze 1800 met een grote Genaker vanaf de masttop ipv vlak boven  de voorstag/fokkeval. Dus inderdaad met een extra val met geleidewieltje aan de voorkant. dat werkt uitstekend, komt niet snel in de knoop met de voorstag. Door de extra power (35m2 is best veel voor de 1800) ben je met windje 2/3 ineens de snelste!

Hallo Mart,
bedankt voor de tip, wij hebben inmiddels vorige week een wedstrijd gezeild met een geleende Gennaker van v/d Werf op een Rolsysteem.
Dit werkt echt fantastisch, nog beter als met een slurf, je hijst hem trekt aan de schoot en hij rolt netjes uit, vervolgens rol je hem ook weer zeer soepel in (gemakkelijker als je rolfok) wij hadden hem sneller staan en ook weer weg dan iemand met een losse Gennaker (zonder slurf)
We hebben de Gennaker als test binnen de voorstag gevaren, op de bestaande genuaval, die d.m.v. een geleide blokje net onder de voorstag uitkomt en de onderkant van de Gennaker ook aan de binnenkant van de voorstag vastgemaakt.
Kijk maar op :zeilenmetdebreezer.nl/eindwedstrijd2007.htm
Dit was voor ons de eerste keer met een Gennaker en ook de wind liet het afweten, we zijn uiteindelijk 9e van de 28 geworden.
Tijdens de voorjaarswedstrijden zijn we 1e algemeen geworden, dus ik ben erg benieuwd wat een Gennaker van 60m2 bij ons doet wanneer het wel een windkrachtje 2 a 3 is!
Gr
Bas