Zeewaardigheid dufour 30CL

Ik ben me aan het oriënteren/voorbereiden om volgend jaar met mijn dufour 30CL de oversteek naar Engeland te wagen. Nu ben ik door een zeezeilinstructeur er op gewezen dat de dufour 30CL daar eigenlijk niet voor bedoeld en gebouwd is…? Zeker met zwaarder weer niet…? Heeft iemand ervaring hiermee…? Alvast bedankt.

Ik heb geen specifieke ervaring met Dufour 30CL, maar we hebben prachtige vakanties gehad met onze 24ft zeilboot langs de Engelse kust en zelfs naar London gezeild. De meeste schepen zijn zo zeewaardig als de bemanning. Rustig weerwindow uitzoeken zou ik zeggen en genieten.

De Dufour 30 Classic heeft (volgens mijn informatie) categorie B:

"Categorie B, Zee: ontworpen voor zeereizen tot windkracht 8 op de schaal van Beaufort en een golfhoogte van maximaal 4 meter, bijvoorbeeld op zee. "

En inderdaad, het schip is zo zeewaardig als de bemanning :slight_smile:

Linkje met meer informatie over veiligheidseisen bij varen op zee: https://www.varendoejesamen.nl/kenniscentrum/artikel/varen-op-zee-aan-welke-veiligheidseisen-moet-je-voldoen

Wij zijn met onze 30 Classic al meermaals naar Engeland gevaren, van Oostende naar Londen via Ramsgate, en van Oostende naar Ipswich. Op zich geen probleem mits goede voorbereiding/tochtplanning.
RiJo

Dankjewel, dit had ik ook voor ogen (categorie B). Maar er werd gesuggereerd dat de Noordzee met zijn “gekke” golven en getijden andere eisen stellen aan een boot. Maar ik ben het met alle reacties hier eens, dat de zeewaardigheid wordt bepaald door de bemanning! Dankjullie wel.

Ook wij maken veel zeereizen met onze Dufour 30 Classic. Engeland, Kanaaleilanden, Denemarken. Allemaal prima te doen, zelfs als je wordt verrast door harde wind. De oceaan ga ik er niet mee oversteken, maar voor de rest geen probleem.

Bedankt voor uw positieve input!!!