YouTube film van de Griddel

Beste dufourvaarder, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de dufour 30 classic en in het bijzonder naar wat jullie gedaan hebben om de zeileigenschappen maar vooral de snelheid van de boot te verbeteren?
Zelf heb ik een klapschroef gemonteerd en goede zeilen aangeschaft. Mijn neerhaler lijn en de lijn van mijn onderlijkspanner heb in naar mijn kuip gebracht.

Op YouTube heb ik een filmpje geplaatst waarop je kan zien hoe de Griddel op elk zuchtje wind accelereert. (zoekterm: zeilboot Griddel haringvliet)

Leuk filmpje, mooie zeilen inderdaad. Wij hebben dezelfde lijnen naar de kuip gebracht , ik heb ook de leiogen vanuit de kuip verstelbaar gemaakt. Mast heb ik wat minder achterover gezet door inkorten van de voorstag.
Dikkere voorstag laten maken , maar dat heeft meer met veiligheid te maken.

Hans,

Dat ziet er gaaf uit.
Ik heb nog wel een vraag. Ik meen te zien dat het grootzeil de neiging heeft om iets te knikken bij toe nemende wind.
Het kan liggen aan de spanning op de grootzeilval, die mag wat hoger om de plooien er nog wat uit te werken. De neerhouder trekt het zeil wat uit vorm. Daardoor ontstaan de plooien. Tijdens het zeilen en toenemende wind id het aantrekken van de grootzeilval niet zo makkelijk. Een cunninghamhole doet dan wonderen!
Maar ik meen te zien dat de achterzijde van de zeillatten in elkaars verlengde liggen. En dan ontstaat vaak zo’n knik in het zeil. Een bolling is effectiever. Ik had destijds ook zeilen waarbij alle achterpunten van de zeillatten exact in lijn liepen. Ik heb de zeilmaker gevraagd de lengte van de latten aan te passen. Nu ben ik die knik kwijt.

Nogmaals het is lastig op het filmpje te zien en beschouw het dus niet als kritiek maar meer als meedenken. :stuck_out_tongue:

Ik plaats nog maar even de link/URL. https://www.youtube.com/watch?v=kM1CodrKuMs