Winterstalling

Hallo mede325-vaarders,

Ik heb sinds begin dit jaar een 325. Bevalt mij prima, fijne boot en al veel gevaren. Voor alles is het de eerste keer, dus ook de winterberging. Het waterleidingsysteem is anders dan wat ik gewend ben uit mijn vorige boot.

Heeft iemand tips/suggesties hoe dit vorstvrij te maken?

Misschien nog andere tips/ervaringen?

Bedankt.

Loet

Als nieuwe eigenaren was het voor ons vorig jaar ook de 1e keer.
Ik heb alle kranen (warm/koud), ook de kuipdouche, open gezet net zolang tot er geen water meer uit kwam, de boiler is dan ook leeg en toen 1 voor 1 de kranen weer dicht. Na een uurtje nogmaals alle kranen even open en dicht, je weet tenslotte maar nooit.
Ik heb de boiler verder niet afgetapt, ook geen filters los genomen of de boel doorgeblazen, gewoon “leeg is leeg” en bevroren lucht kan geen kwaad.
Je moet wel de douchekop van de kuipdouche afhalen want die vriest gegarandeerd kapot omdat daar altijd wat water in achter blijft.
Ondanks dat we vorig jaar een redelijk strenge winter gehad hebben (lekker veel geschaatst) heb ik geen vorstschade gehad.
Succes.

Alleen de kranen leeg laten lopen is niet voldoende. Leeg is helaas niet leeg want in de boiler blijft wel degelijk water achter en je moet dit toch echt aftappen als je geen problemen wilt krijgen.
Na het leeg lopen en aftappen zet ik ook alle kranen open zodat bij eventuele strenge vorst het water water wat zich in de leidingen bevindt ook uit kan zetten.

Gr Raymond