winterklaar maken

Fijne dufourvaarders,
Door allerlei omstandigheden kan de buenaventura deze winter niet op de kant en moet dus in het water blijven. Gelijk dus de ambitie om lang door te zeilen en vroeg te beginnen. (vorige week nog 3 dagen londen gedaan) ondertussen de oude topics mbt winterklaar maken gelezen. Alleen mijn gedachte is het gedeelte, koelwaterinlaat tot wierfilter, hoe krig ik deze vorstvrij als schip nog te water ligt? Of moet het dusdanig hard vriezen (veerse meer, is 1025 tegenwoordig) dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken. Alvast bedankt en met vriendelijke groet.
xander vd steen
“buenaventura”

Xander,
Vraag ook eens bij de Waterkampioen na, zij hebben van die checklijstjes volgens mij. Die zijn ook wel eens gepubliceerd in de Waterkampioen.
Trouwens als je er een kacheltje in zet die de boot net boven het vriespunt houdt, wordt het al een stuk makkelijker.
Succes,

Hoi Xander,
Net als jij wil ik ook de Griddel in het water laten overwinteren en heb dit nog nooit eerder gedaan.
In de waterkampioen van 3 nov 2006 staat beschreven hoe je een motor winterklaar moet maken. Het stukje is geschreven voor een motor met direkte koeling en er is een voorbehoud gemaakt voor motoren met indirekte koeling. Stap 3 tm 5 kunnen dan overgeslagen worden. In het kort komt het hier op neer: Inlaatafsluiter dichtzetten, wierfilter openen en schoonmaken, motor laten draaien, koelvloeistof via het wierfilter toedienen tot het via de uitlaat eruit komt en direkt daarna de motor stoppen.
Hierover heb ik nagedacht en tekeningen van de motor bekeken maar ben er nog niet helemaal uit. Als het wierfilter tussen de inlaat en de impeller pomp is geplaatst dan heb ik geloof in het verhaal van de waterkampioen maar als het wierfilter na de impeller pomp is geplaatst dan kan je lang wachten maar zal er nooit een doorstroming zijn.
Ik heb de gebruiksaanwijzing van Volvo Penta erop nageslagen en daar staat dat het systeem bij vorst als volgt afgetapt moet worden. 1 Inlaatkraan dicht. 2 Waterfilter open, slang los en aftappen. 3 Deksel van pompwaaier eraf en water laten uitstromen. 4 Slang, vlak boven gesloten inlaatafsluiter saildrive eraf en systeem leeg laten lopen. Misschien giet ik na het leegmaken nog ergens koelvloeistof in of blaas ik slangen door met lucht maar dat zie ik wel tijdens de werkzaamheden. Op zich denk ik dat het zo gepiept moet zijn maar ook ik heb hier geen ervaring mee en hou me aanbevolen voor goede raad van een “ervarings deskundige”.
(O ja, bij de Griddel is vorrig jaar de koelvloeistof van het gesloten koelsysteem vervangen en heb ik de interkoeler laten schoonmaken, dus daar hoef ik nu niet naar te kijken.)
Groet Hans

Dag Hans,
Voor mij was het vorig jaar de eerste keer dat ik de DF30C en motor winterklaar heb gemaakt. Ik heb alles maar opgeschreven om het voor dit jaar gemakkelijker te maken.
Koelvloeistof:
Eens in de 4 a 5 jaar vervangen.
Circa 2,5 liter
Aan achterzijde van de motor, nabij het oliefilter is een aftapplug. Deze heeft een vierkante vorm. Gebruik een pijpsleutelverlenging en de vierkante achterzijde paste precies. Met behulp van een bacho de plug losdraaien. Vuldop (groen/met twee uitsteeksels/vooraan) open. De koelvloeistof loopt gewoon onderin de opvangruimte onder de motor. Wegdweilen of pompen. Vullen met originele Volvo koelvloeistof (groen) tot het overstroomt bij de vuldop. Later nog eens controleren en bijvullen i.v.m. luchtbellen.
10 november 2006. De vloeistof bleek zwartachtig te zijn. Waarschijnlijk nog nooit vervangen.
Olie en oliefilter:
Jaarlijks te vervangen. Warm draaien. Na 10 minuten stationair is de olie goed vloeibaar. Via de oil extractor en dunne slang via de peilstok leegzuigen / of via de speciale aansluiting (moeilijk bereikbaar). Het kost tijd en de slang moet zo nu en dan op en neer bewogen worden. Circa 2,4 liter aftappen. Nu eerst het oliefilter wisselen. Pakking van het nieuwe filter even met olie insmeren. Dan bijvullen via de vuldop (gekarteld zwart).
Brandstoffilter en voorfilter:
Motor even laten draaien 5 minuten met dichte brandstofkraan (bij brandstoftank). Hierdoor zakt het peil van de brandstof in het voorfilter. Het filter losdraaien (bakje eronder tegen morsen). Als het goed is zal er nu niets overstromen. Nieuw filter plaatsen. Afdichting met olie insmeren.
Brandstoffilter bij de motor (2 jaarlijks). Plastic bakje (bodem van een oud flexibel vat/verpakking afknippen). Dit bakje onder het filter plaatsen. Filter losdraaien. Een kettingtang/spanner helpt hier. Nieuw plaatsen. Pakking insmeren met olie.
Motor brandstofleiding ontluchten.
Brandstofkraan bij de tank open. Zoek de handpomp met pompheveltje bij de motor (achterzijde). Maak de slang met slangenklem los. Met de hand pompen, tot er brandstof uitkomt. Dat kan wel 10 minuten duren!!! Daarna slang vast. 
Wierpot:
De motor heel even laten draaien met het deksel eraf.
Gorgelend en ronkend geluid van de impeller komt uit de wierpot. Wierpot uitspoelen.  
Impeller controleren.
Bakje eronder. Als het goed is komt er nu geen of nauwelijks water uit de impeller. Impeller controleren op haarscheurtjes. Altijd een reserve aan boord. Goede gewoonte is, jaarlijks vervangen.
Antivries/hele gewone kwaliteit:
Toevoer koelwater dicht.  Wierpot open. Motor aan. (deze procedure gelijktijdig met wierfilter schoonmaken). Antivries in de wierpot. Motor laten draaien tot er groene vloeistof uit de uitlaat komt. Opnieuw de wierpot vullen met antivries. Toevoer open ??? Tot niveau zakt ???
Distribitieriem:
Spanning op de distrubutieriem controleren. Induwen ongeveer 2 cm speling.
Saildrive smeerolie. Met het schip op de bok op de kant. Grote vuldop van de saildrive openen. Schroef op het laagste punt met grote schroevendraaier (en tang) losdraaien. Smeerolie opvangen (2, 5 liter!!). Vooral kijken naar de eerste olie (water) en of de olie helder is! 
Kleppen stellen (bij koude motor). Moet ik nog uitzoeken,

Drinkwatersysteem:
Voor het komende jaar de volgende volgorde aanhouden (dit jaar ervaring opgedaan hoe het niet moet). Waterpomp elektrisch voorzien van een steker.  Watertank geheel leegpompen. Bodem water gewoon laten staan. Waterpomp elektrisch en qua leidingen los nemen en mee naar huis nemen. Leiding desgewenst doorkoppelen. Tankleiding verlengen / tank afdoppen. Douchekoppen eraf. Leidingen stuk voor stuk doorblazen. Blaaspomp? Pomp om stootwillen op te blazen?
Bilgepomp: legen en vervolgens vullen met antivries

Lenspompen:
Legen en vervolgens vullen met antivires

Toilet:
Legen en vervolgens vullen met antivries.

Ik hoop dat ik alles correct en in de juiste volgorde heb genoteerd en houd me aanbevolen voor tips ene opmerkingen. 

Hoi Piet,
Bedankt voor je uitleg. Handig als leidraad.
Weet jij of je wierpot tussen de inlaat en de impeller pomp zit of na de impellerpomp?
Gr Hans

Dag Hans,
De wierpot zit stroomopwaarts (voor) de impeller. De wierpot is ook lager gelegen dan de impeller. Daarom is het handig om, met het deksel van de wierpot afgeschroefd, even met de motor te draaien tot je de impeller hoort gorgelen. Het leidingwerk is dan leeggezogen. Als je daarna het impellerhuis opent komt er nagenoeg geen water uit, ondanks dat deze lager ligt.    mariposa39366,0190509259

Hoi, nog een vraagje betreffende het winterklaar maken van het toilet. Hoe voorkom je dat als je de kogelkraan van de waterinlaat dichtzet, het water in de kogelkraan bevriest? Is de slang loskoppelen, doorblazen met lucht en gelijktijdig de kogelkraan dichtzetten een goede oplossing. (de Griddel blijft deze winter in het water)

[size=12]Dag Hans,[/size]
[size=12]De Jabsco handleiding meldt er niet al te veel over (hieronder geplaatst). Dus dan maar zoals ik denk dat het moet.[/size]
[size=12]Of de boot nu in het water blijft of op de kant komt te staan maakt voor wat betreft bevriezing van kogelkranen, bilgepomp(en), flenspompen etc. niet zoveel uit. Op de wal heb je wel het voordeel dat je de toevoer goed kunt legen.
In het algemeen gesteld:
Met lucht blaas je het water niet uit alle watervoerende delen en zeker niet uit een kraanhuis (ball valve body). Alle met water gevulde ruimten (dus juist die tussen kogel en kogelhuis) moeten goed gevuld worden met geconcentreerde anti-vries. Lees de beschrijving van de antivires en de laagste temperatuur doch ga er vanuit dat je altijd iets verdund met water).
Handelingen: eerst zoveel mogelijk water uit het toilet afvoeren via pompen, dan de inlaat en uitlaat dicht, dan de aftap plug (Jabsco toilet neem ik aan / onderdeel nr 9) er uitnemen en de rest van het water drainen, plug er weer op, antivries erin, een paar slagen om de afvoerleiding te vullen, afvoerkogelkraan een paar keer open en dicht, nog een paar slagen pompen met weer nieuwe antivries, kogelkranen nog een paar slagen, afvoer dicht zetten.
Dan het toilet wderom goed vullen met antivries. Toevoer een aantal keren openen en sluiten zonder te pompen zodat ook de toevoer leiding zich gaat vullen met antivries (communicerende vaten), dan definitief afsluiten en vervolgens afblijven en zorgen dat er antivries in blijft staan. [/size]
[size=12]In een andere handleiding van Jabsco staat echter dat antivies afgeraden wordt ern je beter het toilet geheel kunt legen en aftappen door diverse onderdelen los te nemen. Het zal wel waar zijn maar ze reppen met geen woord over het feit dat op deze manier de kogelkranen nog steeds vol water staan en de ruimten tussen kogel en body gevuld is met water. Hoe je die dan nog moet vullen met anti-vries is me een raadsel.   [/size]
[size=12]Passage uit een handleiding van Jabsco
Maintenance
[/size]
[size=12]To winterize toilet, operate the pump in the dry bowl mode to evacuate as much water as possible. Drain the remaining water from the base by removing the base plug or sponge from bottom of bowl. If charging the holding tank with anti-freeze by pumping it through the toilet, use only ethylene glycol based anti-freeze. To use petroleum based anti-freeze can cause damage to the internal rubber toilet parts.
[/size]
[size=12]Passage uit een andere handleiding van Jabsco [/size][size=12]http://www.jabsco.com/files/29090_29120_toilets_0406_data_sh eet.pdf[/size]
[size=12]3. Servicing - Winterisation[/size]

[size=12]Drain the complete system, both as protection against frost damage and to discourage the growth in the pipework of anaerobic bacteria that cause unpleasant smells.[/size]

  • [size=12]Open any secondary valves.[/size]
  • [size=12]Remove the base drain plug (key 8).[/size]
  • [size=12]Disconnect the discharge flange (key 32) from the pump (avoiding the need to remove the hose from the discharge elbow (key 34).[/size]
  • [size=12]Loosen hose clips and disconnect the hose ends from both seacock hose tails. Pump the handle (key 17) to drain the toilet pump and ensure that all water is drained from the toilet system.[/size]
[size=12]CAUTION: The use of anti-freeze is NOT RECOMMENDED, as it is impossible to ensure that it penetrates the complete toilet system. If, for any reason, anti-freeze is used it MUST be glycol based. [/size][size=12]If you plan to overhaul the toilet in the spring, this is a good time to disassemble it and take the components ashore to make the overhaul easier.

Misschien zijn er dufourvaarders met betere adviezen en meer ervaring?[/size]mariposa39380,9096064815

Motor brandstofleiding ontluchten

In dit topic schreef ik:Motor brandstofleiding ontluchten.
Brandstofkraan bij de tank open. Zoek de handpomp met pompheveltje bij de motor (achterzijde). Maak de slang met slangenklem los. Met de hand pompen, tot er brandstof uitkomt. Dat kan wel 10 minuten duren!!! Daarna slang vast. 

Vandaag heb ik gemerkt dat het losnemen van de slang bijna niet te doen is. Twee moeilijk bereikbare slangenklemmetjes etc.
Zodoende heb ik dit maal, volgens de handleiding, de ontluchter op het filter losgedraaid en met het handpompje gepompt totdat er diesel uit de ontluchter kwam. Dit ging verassend gemakkelijk en het pompen duurde niet eens zo heel lang. Nadat de ontluchtingsschroef vastgedraaid is heb ik de motor gestart. Het ging wat moeizaam, met vari?rend onwilleg toerental doch na een minuut of 2 liep de motor weer als een zonnetje.

mariposa39387,8521643519
2007-11-01_202655_brandstof-ontluchten.jpg

Beste Piet,
Op je foto denk ik de originele waterslangen van dufour te zien.
Met deze slangen heb ik groete problemen gehad.
Ze vergommen onder de slangenklemmen waar ze de warme delen van de motor raken. Zeker een punt om even te controleren.
Het heeft mij een reparatie van ? 500 gekost omdat, door een zeer kleine lekkage, het lekwater in mijn brandstofafsluiter is gelopen.
Met vriendelijke groet,
 
Niek v.d. Zwan / Zilt Gibsea33

Dag Niek,
Dank je voor de tip.
Het zijn twee slangen van en naar de waterpomp. Uiteraard zal ik dit eens nagaan.

Toch wat vragen:
De slangen raken nergens de motor en worden daarbij continu van binnenuit gekoeld. Wat is dan het probleem?
Hoe bedoel je vergommen?
Hoe kan lekwater in een brandstofafluiter terechtkomen?

Piet,
Alhoewel ik zelf een Dufour 32 vaar, het is een fanastische handleiding voor het winterklaar maken
Zeker met de foto’s erbij - honderd keer duidelijker dan de volvo penta handleiding !!!

Volgens mij zit er nog ergens in het “seawater” koelsysteem een anode maar toch kan ik die nergens terug vinden in de volvo penta manual
Jan

In reactie op de opmerking over de door Dufour gebruikte waterslangen: ook wij hebben daar op onze D30 Classic problemen mee. Ze waren broos geworden onder de slangklemmen. Bij het losnemen van de slangen van de waterpomp waren ze niet meer terug te plaatsen. Een stukje afsnijden en ze dan weer terugplaatsen zou eventueel kunnen werken, maar dat kun je gelet op de lengte van de slangen niet onbeperkt blijven doen. Wij hebben ervoor gekozen om alle slangen te vervangen door originele Volvo Penta slangen. Het was een enorm karwei om die overal onderdoor te trekken (in de D30 Classic zit erg veel slang i.v.m. de plaatsing van het wierfilter in de bakskist), maar het is allemaal prachtig gelukt. Voor ons dus geen problemen meer.
Groeten, L?on Stok