winterklaar maken

ons schip ligt voorlopig nog te water. wat doen jullie -er van uitgaande dat het gebruik minimaal zal zijn- om je schip winterklaar te maken? is het bv zinvol de watertanks helemaal leeg te pompen en dan na te vullen met anti-vries oid? heeft de motor nog extra zorg nodig?  

de boot waarop ik de winterwedstrijden meevaar laat bij vrieskou zijn watertanks + boiler volledig leeglopen (geen antivries indoen!), en laat antivries lopen in de afvoerleidingen (+ bolkraan even open en dicht draaien om ook daar antivries tussen te krijgen).  De afsluitkraan van de het koelwater gaat dicht en er wordt via de wierfilter antivries in het koelcircuit gegoten (met draaiende motor tot het er door de uitlaat uitkomt).  Bij de volgende wedstrijd gaat de afsluitkraan gewoon open en that’s it.  Niks meer doen, dus.
Trouwens, het jij een wierfilter op de 385, Erik?  Bij mij zit die er niet op.  Ik ga er binnenkort wel 1 op monteren, want het lijkt me toch geen overbodige luxe.

voor het koelwater? ja, te bereiken via een inspectieluikje st.boord hut (hij zit vrij ver achteraan, dwz vlakbij saildrive…weet je zkeer dat jij hem niet hebt? zou ik een wat rare modificatie vinden)

Erik,
Er van uitgaande dat je boot in het water warmer kigt dan op de kant, moet je de boel wel ontdooid houden. Doe het al snel, dit weekend geven ze al vorst op.
Begin bij de moter, zet je buiten boord kraan dicht.
Manier 1: maak de slang los bij je buitenboordkraan en hang die in een fles of jerrykan van 2 liter antievries (hoeft niet puur te zijn, ik meng dit altijd tot 25 graden vorst, staat op de fles). Start de moter en kijk overboord of je buitenboord water blauw gaat zien. [size=15]Vergeet niet om de slang weer terug te plaatsen en weer goed vast te zetten.[/size]
Maniet 2: Giet net zoveel antievries met gesloten afsluiter in de wierpot tot hij vol is.Start de moter heel even, herhaal dit 2 maal en de boel is ook vorstvrij. Smeer gelijk de de ring in met wat vasoline als afdichting op je wierdeksel.
Voordat je dit alles gaat doen, vinden velen het verstandig om voor de winter olie te verversen, nieuw oliefilter en brandstof filter. Dit vanwege condensvorming in de olie. Ik doe dit zelf altijd in het voorjaar, maar giet wel wat olie in de vulopening dat zich dan laat zakken op de zuigers. Daarnaast torn ik driemaal in de winter de moter , zodat de zuigers zich niet vast gaan zetten. Een moter heeft soms de eigenschap om altijd op de zelfde plaats te stoppen met zijn werk, (zuigers).
Vergeet niet om het kraantje van je boiller open te zetten als je het drinkwater uit de tanks heeft afgetapt. Hier blijft water in staan, anders vriest hij kapot. Zet verder ook alle kranen open, ook achterop je doucekraan.
Denk ook aan je toiletpot. Giet hier ook antievries in trek deze door en sluit de afsluiter. Giet verder ook wat antievrie in je afvoer van je douce en laat dze ook even doorlopen met dat spul.
Pomp ook je voetpomp leeg bij je aanrecht, en giet ook daar wat anievriesin.
Al met al loop je een paar uur met antievries rond op je boot.
Neeltje ligt nu op de kant in Strijensas, hij was nog brandschoon. Maar ik ben stout geweest vorig jaar met koperhoudendspul.
Volgend jaar blijft ze ook in het water.
(trouwens daar ligt nog een oorkonde te roesten aan boord)
 

Was ik vergeten, zorg ook dat je brandstoftank vol is vanwege condensvorming.

mmm, je bent niet vies van antivries (sint)…
heren, dank voor deze tips; ik ga aan de slag, global wamring not withstanding
 

ik begreep van noordschans dat een 385 een waterscheider moet hebben; we shall see… 

Ik denk dat ze bedoelen een voor -brandstoffilter. Deze zit voor je brandstoffilter op de moter. Deze moet je ook om de twee jaar een nieuw filter geven. Hij heeft een doorzichtig glas en onderaan soms een kraantje om het water af te tappen. Maar als je in de winter je gasolie tank vol doet dan geeft dit geen condens. Als ze wat anders bedoelen met een waterscheider dan hoor ik dat graag. Het bovenstaande zit ook op de 36.

wel, dat bedoelde Noordschans; ik begreep dat zij zich niet zo druk maken om condensvorming. Ik ga er daarbij van uit dat er dan niet dusdanig condensvorming optreedt zodanig dat het filter het niet aan kan. Ik ga eerst maar eens neuzen hoevele water er nu inzit na 1 seizoen varen; als dat beprkt is dna durf ik het wel en hou ik het begin volgend seizoen gewoon extra in de gaten.

Erik.
Om heel eerlijk te zijn, ik heb dat ding nog nooit afgetapt in de 5 jaren dat we varen, en nog nooit water erin gezien. Wel hou ik mijn brandstoftank vol in de winter, echt wel nodig volgens de kenners. Dat brandstof- scheidingsfilter zit dus ook op de dufour 36. Wel doe ik  om de twee jaar een nieuw brandstoffilter op de moter. wel een geknoei.
 
 

mmm, wel dat kan als je door volle tanks geen condensvorming hebt of dat laatste gewoon broodje aap is. Laten we zo afspreken: iik tank niet vol, ik tap mn filter nu en in het voorjaar af en als er toch vocht in de motor komt geef ik, mmm, jou? noordschans? in elk geval iemand anders de schuld. klinkt redelijk niet?

Nee, dat is verkeerde voorlichting. Je krijgt geen condens in je moter maar in je gasolie-tank als je hem niet voltankt in de winter. Door zuurstof en koude in de lege ruimte in je tank krijg je condensvorming. Dus water, dat je later af moet tappen. Daarnaast geeft het veel extra werk om je moter weer te ontluchten in het voorjaar als je het voor-brandstoffilter leeg laat lopen. Door enkel je brandstoffilter te vervangen op de moter is dat niet nodig. Na drie keer starten doet hij het wel.
of geef het maar toe, je vindt momenteel de brandstofprijs te hoog

mm, ik heb vooral geen zin om hiervoor uit noordschans naar willemstad te kachelen…plus dat mn zeilen van boord zijn; ik hou mn tanks dan nooit vol (tenzij er een sterke getijstroom van wstad naar nschans staat :slight_smile: