winterklaar maken leidingwatersysteem

Vandaag de DF30C qua leidingwatersysteem winterklaar gemaakt.
Dat ging niet helemaal naar mijn zin. Eerst de watertank helemaal leeggemaakt. Ik zag geen andere optie dan dit te doen via de elektrische waterpomp. Er bleef circa 2 a 3 cm in de tank staan, de pomp begon lucht aan te zuigen. Toen circa 2,5 liter antitoxische antivries toegevoegd in de tank. Dat is een duur goedje a Euro 23,- per verpakking. De pomp wilde vervolgens niet meer aanzuigen. Eerst dacht ik aan vuil in de pomp dus het apparaat maar eens geheel geopend en gereinigd. Het leek allemaal in orde. Opnieuw gepompt, weer geen resultaat. Conclusie: te weinig voordruk. Bijvullen van de watertank was geen optie immers darmee zou ik de antivries verdunnen. Uiteindelijk via een slang leidingwater (vanaf de wal) in de tank gebracht en direct, de slang met de hand, op de uitgaande koppeling gedrukt (met pomp aan). Dat had effect, de pomp liep weer als vanouds. Alle waterleidingen doorgespoeld, de langste eerst: douche bij de spiegel, WC-kraantje, kraan-aanrecht. Daarna douchekoppen verwijderd zowel bij de spiegel als in het toilet.
Ik denk dat dit alles goedkoper en effectiever kan. Wie heeft er tips?     
 

Piet,
Het winterklaar maken van de drinkwaterinstrallatie doe ik als volgt.Tank via pomp zover mogelijk leeg pompen. Ik verwijder altijd de pomp en ik blaas de slangen leeg vanaf de tappunten naar het punt waar de pomp was gemonteerd. Water natuurlijk met schaal opvangen. Dan maak ik de slang bij de afsluiter op de tank los. Vervolgens haal ik zoveel mogelijk water uit de tank, in ieder geval zodanig dat de afsluiter zich niet meer in het water bevindt. Het water wat nu nog in de tank bevindt laat ik gewoon zitten, Als het bevriest kan er naar mijn mening niets gebeuren omdat het niet opgesloten zit zoals in een buis of slang. Bij uitzetten kan het de druk kwijt naar boven. Ik heb met deze methode nooit geen problemen gehad. Een antivries middel voeg ik nooit toe. 
Groet,
Henk
 

Piet,

Ik pomp altijd de tank zoveel mogelijk leeg, maak hem helemaal droog met een dweil. Is even wat werk en is niet handig om te doen in hartje winter…dat water is echt koud! Volgens mij is het wel goed om het af en toe te doen, je zult zien dat er altijd wel wat rommel in de tank drijft (wat ik liever niet in mijn thee heb…)

Daarna tap ik de boiler af, slangetje op het nippeltje en andere kant in de emmer, even druk opbouwen met de pomp en vervolgens met het kraantje (lipje) de emmer vullen. Je kunt het ook gewoon in de boot laten lopen en met de bilgepomp verwijderen. Ik vind dat overigens niks, meestal hebben we hem net schoon voordat we de winterstalling voorbereiden.

Vervolgens koppel ik de slang los bij de tank, stop deze in een emmer en maak een retourleiding met een tuinslang vanuit de wasbak naar de emmer met een trechter. Ik vul de emmer met het antivries (die van 23 euro) en zet de pomp aan. Het is net genoeg om alles door te spoelen, even de douche achter en de kraan in de badkamer aanzetten totdat er roze vloeistof uit komt.

Daarna nog een keer de boiler aftappen, nu echter de vloeistof in de fles terug (kun je volgend jaar weer gebruiken). Als de fles vol is laat ik de rest in het systeem zitten.

Afkoppelen van de douche-kop op de spiegel en de kraan in de badkamer en klaar.

Richard

volgens mij is het geen probleem om niet helemaal leeg te tappen; gewoon antiviries bijvoegen (in een verhouding van 1 op 5); laten lopen tot water roze kleurt en schuimt. Ook in die verhouding (misgien bevat verpakking aanwijzing over exacte mengverhouding) geen kans op bevriezing.
Erik
ps plaats geen vochtvreter in je afvoer zonder lekbak zoals ik afgelopen jaar deed: het wegstromende opgevroten vocht heeft fijn toch een afsluiter doen barsten
 
 
 

Heren,
Als anti-vries middel koop ik meestal ruitenwisser vloeistof dat geschikt is voor de winter, bij de Makro of Lukas Klamer is dat maar een paar euro per 5 liter. Ik vaar altijd door in de winter, dus moet de motor meerdere keren winterklaar maken, de anti-vries kun je dan ook opvangen uit de uitlaat en meerdere keren gebruiken.
Als de huidige temperaturen doorzetten is winterklaar maken niet meer nodig.
Groet, Jeroen

jeroen, betekent dit dat je steeds de afsluiter voor de toevoer van koelwater dicht doet, slang loskoppelt en motor anitvries laat aanzuigen? ik zat namelijk mij laatst af te vragen of het niet bijna handiger is (dan) om in de aanvoerslang van het koelwater een zijvertakking te maken die je naar believen kan openen om daarvan uit a.v. bij te vullen. Of is het loskoppelen niet zo’n klus (1 keer zal wel mijvallen maar steesd opnieuw?).

Loskoppelen van koelwatertoevoer is niet zo lastig. Twee afsluitringen losdraaien en dan gewoon de slang lostrekken. Enige lastige vind ik dat de slang eigenlijk net tekort is om makkelijk in een emmer met antivriesmengsel te doen.
Overigens het vullen van leidingsysteem met antivries heb ik nog nooit gedaan. Ik laat in de tank ook een laagje water staan en laat de kraan en boiler zo leeg mogelijk lopen. Tot nog toe geen probleem opgeleverd.
Groet,
Ewald
 

Hoi allemaal,
Kijk dat is nu zo leuk aan dit forum. Allemaal bedankt voor de reacties over en weer. Het heeft mij op nieuwe ide?en gebracht. Ik denk dat ik volgend jaar helemaal geen (non-toxische) antivries ga gebruiken en al zeker niet in de watertank. Ik laat de pomp eerst de tank grotendeels leegpompen. Vervolgens koppel ik de waterpomp elektrisch (stekkertje tussenbouwen) en qua inlaat en uitlaat los en neem die mee naar huis. Ook de twee douchekoppen gaan mee naar huis. De leidingen blaas ik ??n voor ??n leeg. In de tank laat ik gewoon een laagje staan. Het zal zo nooit stukvriezen.

 mariposa39038,7557060185
2006-11-17_180549_waterpomp-01.jpg

Piet,
De wijze van winterklaar maken van de drinkwaterinstallatie is zoals ik hem al jeren toe pas. Ik heb nog een opmerking wat betreft de kogelkraan op de watertank. De kogel in deze kraan is hol en bevat water als je hem sluit, gevolg dat hij kan stuk vriezen. Als het waterniveau in de tank lager is dan de kogelkraan en je hebt hem tijdens het sluiten doorgeblazen kan er niets gebeuren. Waarschijnlijk wist je dit al maar voor de zekerheid meld ik dit toch even. 
Groet,
Henk 
 
 

een elektrische kachel op ongeveer 5 graden zetten ben je dan niet overal van af?