Winter: buiten?

Hello,
zijn er 34P-vaarders die hun boot 's winters buiten laten, of in het water? Wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie een wintertent en zo ja welke? Is naar jullie ervaring de ventilatie in de 34P tijdens de winter voldoende?
mvg,
Lucas

Hi Lucas,
Alan Musgrave uit Canada heeft een indrukwekkende wintertent. Kijk even op zijn site voor de fotos. sailorman-blog.blogspot.com/ Ongeveer halverwege naar beneden vind je de fotos van zijn tent. Misschien kan hij je verder op weg helpen.
Gr
Nick

wij hebben over onze 34 een wintertent die de hele boot dekt , gemaakt van katoen door Zeilmakerij Vd Werf, de boot heeft 1 winter op de wal gestaan. toen we in het voorjaar het zeil eraf haalde leek het alsof de boot in een winterberging had gestaan…wij hebben maw  enkel lof over dit “ademende” dekzeil. 
correctie, 1 nadeel : de zware winterstormen van vorig jaar hadden 2 scepters verplooid. Deze winter blijft de boot met het zeil erover in het water liggen.

Bah, wintertent, gewoon zomer blijven en zeilen!
Maar ok?, ik had op onze vorige Dufour een eigen tentje gemaakt van dat oranje zeil. Over de giek en tot aan de voetrailing. Bewust niet naar je railingdraad. Als het bijvoorbeeld sneeuwt blijft de sneeuw heel vaak liggen op je zeil en wordt zo zwaar dat je scepters krombuigen. Dus de tent schuin af laten lopen naar je voetrail. Ik heb de tent op maat geknipt, Sandra heeft er ‘tunnels’ aan genaaid, daar heb ik bamboe stokjes door gedaan een aan die stokjes heb ik de tent gespannen. Stond prima. Het ging er mij om, dat de luiken en teak e.d. bedekt waren, maar ik wilde wel doortochten!
Dit jaar wil ik het zelfde met de RAP doen en dan ook de punt voor de mast meepakken. D.m.v. de spianakerboom van mast naar boeg te leggen.

Ik had op mijn 30 een soortgelijke tent als Hans, dus over de giek en tot aan de voetrail, alleen had ik de tent laten maken bij een zeilmaker. Die oranje zeiltjes had ik ook geprobeerd maar deze gingen minder dan ??n seizoen mee. De tent die ik nu heb is van een zwaarder pvc doek, dit doek wordt bij containers en vrachtwagens gebruikt. Het zeil gaat nu al een jaar of vijf mee en er nog niets aan te zien.
Gr Raymond

Hi guys … I just put my cover on VICTURA here as the weather has turned and winter is approaching.  This is our 4th winter for the cover and it does a very nice job of protecting the topsides.  The canvas is cut to fit the boat and sits on an aluminum frame much like a tent.  The canvas is tied from below.  It’s all very secure and can withstand heavy snowfalls.  The boat is accessible all winter
Alan
                   
amusgrave39370,0398726852
2007-10-15_005036_Winter_Cover_2007_1.jpg
2007-10-15_005328_Winter_Cover_2007_2.jpg

Hoi Raymond,
Inderdaad zo’n oranje tentje gaat hooguit 2 jaar mee, maar kost ook bijna niets. Ik denk dat het minder kost dan 20 euries. Een op maat gemaakte tent, kost al gauw 1000 tot 1500 euries. Kan ik minstens 50 jaar vooruit, niet? Als ik wat steviger doek zou nemen, gaat de tent langer mee, maar het resultaat is praktisch hetzelfde. Dus…
Ciao,

By the way,
Beautifull cover, Alan. But the weather condition in winter in Canada are a little bit different than in Holland.
Ciao,

Ze moeten die goedkope rot zeiltjes van de Gamma etc. verbieden als de boot buiten in de winterstalling gaat. E?n flinke storm en ze klapperen als een gek of scheuren direct af. De schade die dat veroorzaakt is vele malen groter dan het beschermende effect. Bovendien kan een los geslagen zeil schade aan buur boten veroorzaken en dat is natuurlijk veel erger dan de schade aan je eigen boot want dat moet je tenslotte zelf weten. Neem of een goed zeil of laat het weg!!! Een goede tent alleen over de kuip kost helemaal niet zo veel( zie de discussie vorig jaar) en geeft een prima bescherming aan het hout in de kuip. 
Groeten Zoute Zoen
 

Dat is juist de clou. Op maat knippen, tunneltjes er aan naaien, latjes er door heen, strak spannen op diverse plaatsen over de breedte van het tentje en het tentje overleeft de zwaarste winterstormen, zwaarste sneewval en regen of hagel.
Klein pakketje om op te bergen of gewoon weggooien.
Dus…geen gezeur van een zware tent, die een berg ruimte inneemt!
Maar iedereen zo zijn idee?n en behoeftes.
Ciao,

Het is ook mijn ervaring dat die lichte afdekzeiltjes gemakkelijk scheuren en voor schade kunnen zorgen. Even rondkijken in de haven na een winterse stormdag kan dat bevestigen.
Op mijn vorige boot had ik een kuiptent die aan de buiskap vastzat. Het geheel was al wat bejaard en niet zo mooi meer, dus gebruikte ik het enkel als wintertent. Het voordeel was wel dat het stevig materiaal was en door de pasvorm had ook de stormwind er geen vat op. Als je overweegt hoeveel vierkante meter een volledig afdekzeil meet, dan ben ik niet verwonderd dat er scepters verbuigen. Op de wal moet de windvang toch erg groot zijn en in het water vormt het een extra belasting voor de landvasten.
Daarom heb ik nu offerte laten maken voor een afdekzeil dat in de bies voor de buiskap past en vandaar over het frame van de buiskap naar achteren afloopt. Het wordt bevestigd aan de voet van de scepters (omdat ik geen extra tenax knoppen wou). Met een zijdelingse rits kan je nog in de boot ook. Voordeel: goede bescherming van de kuip, betere ventilatie mogelijk en minimale windvang. Het nadeel? : Prijs rond de 1000 euro afhankelijk van het materiaal; en het stuurwiel moet eraf. (al moet daar toch wel een oplossing voor te vinden zijn.)
Levertermijn is ook een probleem dus ik denk aan deze oplossing voor de volgende winter. Omdat er toch nog aan de boot gewerkt moet worden gaat ie dit jaar nog naar binnen.
 

Kan iemand mij duidelijk maken waarom het beschermen van de boot tegen de winter voordelen heeft.
Mijn ervaing is dat het schoonmaken van het schip, het behandelen van het teak, het in de was zetten van het schipt voor en na de winter sowieso gedaan moet worden. Dat is nu ook weer niet zo’n grote klus dat je daarvoor een hele tentconstructie zou willen maken.
De zeilen, huik, buiskap en lijnen gaan eraf en mee naar huis.

Daarbij denk ik dat bij schade door storm zoals het omwaaien van schepen op de bok en zoals bij de storm van winter 2006/2007 er nogal wat discussie kan ontstaan met de verzekering over “windvangers”. Ik meen hierover het nodige gelzen te hebben in ondermeer “Zeilen”.

Ik volg de redenering van Piet een heel eind. Mijn hoofdredenen om de boot met een afdekzeil(tje) te beschermen zijn :

  1. je kan op de D34P de kleine luikjes achteraan op verluchtingsstand laten staan zonder gevaar voor inregenen. Dit verbetert drastisch de ventilatie. Helaas heeft de D34P geen luchthappers die een permanente ventilatie mogelijk maken. (Heeft iemand al die gestroomlijnde Plastimo luchthappers zoals op de D325 geplaatst?)
  2. het houtwerk. Er valt niet alleen zuiver water uit de lucht helaas. Mijn ervaring is dat het toch heel wat scheelt als het houtwerk tijdens de winter enige bescherming heeft.
    mvg,
    Lucas