windpilot

heeft iemand gehoord van een  1pacific mf3?  heb ik gevonden op www.windpilot.com 
ik heb info gevraagd
 
krijg email terug met de meededeling past perfect op een 385 gr large en simpel te monteren kost 3650euro inc btw en verzendkosten
maar ik betwijfel het want hoe moet dat oa met neerklapbaar zwemplatform
ik ga het ook even vragen aan muiden en messing

Beste Jan,
Wij hebben onlangs een 385 GL in Zuid-Frankrijk opgeleverd met een soortgelijk systeem voor iemand die er de ARC mee wil varen.
Toch was het een beetje 'pionier’werk om het systeem te installeren. De vaan is wel in het midden geplaatst, natuurlijk, en met een “V”-steun aan de romp gelamineerd. De klep kan dan nog wel open, maar je hebt problemen met het zwemmen, want dat ding zit steeds in de weg. Tevens is het tanken van water en diesel ook geen pretje.
Bovendien is het een esthetisch drama ! Het verpest de complete lijn van het schip.
Mijn advies: koop een Gyro-kompas en sluit dat aan op een stuurautomaat voor betere reactie tijdens golfslag. (gebruikt natuurlijk wel stroom) Windvaan installaties zijn echt voor een bepaald type schip in mijn optiek, zoals een victoire / Rassy/ aluboot/ atlantic’s, etc. Een schip waar je de spiegel veel gebruikt als op- en afstap is niet ontworpen voor een vaan.
Nogmaals; het kan w?l, alles is mogelijk. Maar of je het moet doen…
Succes,
Robin van Egmond

brdankt voor de reactie
muiden was ook niet zo gecharmeerd van het idee
maar dat zou dus betekenen dat je met een groto oceaan oversteek geen stuur automaat meer heb
20 accus meenemen is ook wat
ik heb laten vertellen dat een zonnepaneel het ook niet red om de automaat aan de gang te houden

Beste Jan,
Er zijn plenty mensen die de oceaan oversteken z?nder windvaan! Je moet toch stroom draaien voor je overige apparaten. Je moet het afwisselen. Soms zelf sturen, soms opladen en laten sturen en zoveel mogelijk diesel meenemen.
Uiteraard is een windvaan wel zuiniger maar ik heb het gewoon niet zo met die dingen. E?n keer is het roer van de vaan afgebroken toen ik sliep en sindsdien zijn het niet m’n beste vrienden.
Maar we hebben ??n motto: alles kan!
Gr. Robin

we denken er over na
wij hebben ook een motto we doen niks overhaast