WIFI-finder; internet en email onderweg

Het is handig om onderweg zo nu en dan te kunnen internetten en/of emailen. Ophalen van mail, bezoeken weersites, downloaden van gripfiles etc …

In havens kun je vaak met je notebook, na betaling, inloggen op een KPN hotspot. Ik vind dit achterlijk duur. Enkele jachthavens hebben “het begrepen” en bieden deze service gratis aan.  Wie volgt!

Meestal is de vaste WIFI verbinding van het notebook ontoereikend om een verbinding te zoeken. Met name een hoog geplaatste antenne maakt de ontvangst natuurlijk beter. Daarom heb ik iets in elkaar geknutseld dat redelijk blijkt te werken; de WIFI-finder. 

Het bestaat uit:

  • oud kunstof flesje; bodem wegfrezen/snijden (dremel)
  • schroefoog / rubber afdichting
  • Paar lijntjes / tape / schuursponsje
  • WIFI versterker/met antenne; HWUG-1 wireless G-USB adapter van HAWKINGS Technology2008-08-23_101955_datasheet_hwug1_datasheet_lr.pdf
  • USB-versterker (blokje ge?ntegreerd aan het kabeltje) met totaal 15 meter USB kabel. Dit versterkertje is bij een reguliere computerwinkel te koop e heeft als doel USB signalen over langere USB kabels te kunnen sturen. 

    De WIFI versterker/antenne is direct verbonden met de USB-versterker. Een stukje tape over de connectoren voorkomt dat er vocht bij komt of dat deze losschiet. Het geheel in het flesje geschoven en klem gezet met het schuursponsje. Zodoende blijft alles mooi droog.
    Het schroefoog in de dop bevestigd. Rubbertje voorkomt lekkage.

Door het geheel nu flink hoog in de mast te hijsen (vrijhouden van metalen mast) zijn er meestal wel een stuk of 10 a 15 WIFI zend/ontvangers te vinden. De software van Hawkings is beschikbaar voor windows, ook voor Vista. Je ziet direct welke zenders er beschikbaar zijn alsmede de signaalsterkte. De meeste WIFI zend/ontvanagers zijn tegenwoordig beveiligd. Een enkeling (particulier) heeft niet door dat zijn WIFI zend/ontvanger onbeveiligd is. De software geeft dit aan. Daar maak ik dan even misbruik van.

Gedurende de zomervakantie heb ik een keer of 5 in kunnen inloggen o.a. om de reisverhalen van onze dochters te kunnen volgen. Dat was toch heel handig en leuk.

 
2008-08-23_101209_WIFI-finder.jpg
2008-08-23_101955_datasheet_hwug1_datasheet_lr.pdf (620 KB)
2008-08-23_102739_hawkins.jpg

Hoi Piet,
Ik hoorde dat als je een internet abonnement bij KPN. planet of een ander gelinieerd bedrijf van KPN hebt, je gratis kan internetten in die havens via je eigen webmail. Weet iemand dat?
Ciao,

Hallo Piet
Ik denk dat je bedoelt;of er een abonnent bestaat waarmee je overal in nederland via Wifi in kunt loggen met je laptop of PDA.Dat kan mits je in de buurt bent van een hotspot.Aleen zo,n abonnement is vrij duur.Kijk maar even op internetten.nl (mobiel internet) van Ben Woldering.
Groetjes Joop D

Nee Joop,
Gewoon internetten met je Planet-abonnement van thuis in havens met zo’n hotspot.
Ciao,

Hallo Hans
Het spijt me maar we hebben een Home/Ziggo abonnement voor zowel T.V. telefoon als internet.En deze firma is nog niet gelieerd met KPN of TMobile.Dus dat lukt nog niet .
Groetjes Joop

Hans,
Ik heb thuis een ADSL abonnement van XS4ALL en daarmee kan ik op alle hotspots van KPN inloggen en onbeperkt internetten. Het is snel en werkt perfect. Ik heb (nog) geen digitenne aan boord maar we hebben gedurende de vakantie in Zeeland regelmatig naar Uitzending Gemist op de laptop lekker rustig tv gekeken.
Gr
Nick

Ok? Nick,
Dat bedoel ik. Goed idee trouwens van dat “Uitzending gemist”. Ga ik eens proberen.
Verder goede vakantie gehad?
Ciao,