Wierfilter

De motor van de 365 GL is van het nieuwe type Volvo Penta D30-1. Het koelsysteem (buitenwater) is echter niet voorzien van een wierfilter. Volgens Noordschans is er bij deze motor geen wierfilter nodig. Kan iemand dit bevestigen? Graag reacties.

Kees
Bel even naar Mulder in Ridderkerk, of een andere goede dealer van Volvo. Daar kunnen ze je er alles over vertellen

Leo,
Hartelijk dank voor je suggestie. Ik zal deze opvolgen.

In onze 365 is nog de Volvo Penta 2030 ingebouwd.  Ook die heeft geen wierfilter.  Ik zie niet goed in waarom niet.  Indien er wiertjes opgezogen worden moeten ze toch ergens verwijderd kunnen worden, voor ze mee in de impeller draaien?  Ik ga er dus sowieso een plaatsen, maar Kees, laat je hier nog weten wat ze er bij Mulder over weten?
vriendelijke groeten,
Peter
 

Ik verbaas me over het standpunt van Dufour. In de 36classic zit voor de 2030, zoals het volgens mij hoort, wel een degelijke wierpot. Ik heb er zelfs wel eens levende garnalen uitgehaald. Die wil niet in mijn impellor hebben. Garnalencocktail maken we anders en dat wil ik graag zo houden. Een extra wierpot kan je boven de waterlijn meestal wel kwijt en ik zou (als Dufour dit niet doet) een paar tientjes tegen aan gooien.
gr. Martin

Martin,
kan je eens kijken welke diameter je wierfilter heeft?  Er zijn verschillende groottes, afhankelijk van het debiet.  Vandaag heeft de motor een onderhoudsbeurt gekregen van de VolvoPenta dealer in Antwerpen.  Ook deze raadde aan om een wierfilter te plaatsen, minimaal 20 cm boven de waterlijn maar niet boven de motor.  Trouwens, na 100 draaiuren schoot er van de impeller niet veel meer over.  ik weet niet of het te maken heeft met het gebrek aan wierfilter, maar toch…
Alvast bedankt.
Peter.
ps: sedert gisteren terug in het water, ons seizoen begint weer.
 

Vandaag heb ik contact gehad met Mulder Motoren te Ridderkerk. Zij zeggen van niets te weten dat de nieuwe Volvo motoren zonder wierfilter zou kunnen. Zij adviseren dan ook te allen tijde, dus ook voor de D30-1, een wierfilter te gebruiken. Uit de reactie van Peter begrijp ik dat ook zijn 365 zonder wierfilter is geleverd. Laten we contact houden over welk type filter, waar en hoe het beste kan worden ingebouwd. Kees38804,9962268519

Op de nieuwe 34 Performance, zit daar een wierfilter op?
 

Nogmaals,
 
Het was mij inderdaad al opgevallen in de folders en op de foto’s en bij het demo-schip. Onzin, natuurlijk dat het niet nodig is, maar het is er gewoon in het kader van bezuinigingen af gehaald.
Wat kost het ongeveer om het te (laten) installeren?
Ciao

De wierfilter van Volvo Penta kost 85 ? excl BTW + een paar slangen.
Een uurtje om in te bouwen/aan te sluiten, 50 ??
De filters van Vetus zijn goedkoper (+/- 75? voor de middelgrote) en hebben een doorschijnend deksel.  (Volvo niet)
mvg
Peter

op onze 385 zit ie wel (en alleje… hard dichtgedraaid destijds,… dat gaf wat gevloek mijnerzijds). Ik neem aan dat onze 29pk (de 2030 toch?) dezelfde zal zijn als die op een 365. Goedkope bezuiniging dus. En ja, op het Hollands diep leven blijkbaar ook garnalen (met dayglow vermoed ik)…

Mijn 365 heeft geen MD 2030 maar een D30-1. De laatste behoort tot de nieuwste generatie Volvo Penta dieselmotoren.

Dus bij de koop direct laten inbouwen, kost ongeveer ? 200,-!

Peter, nog niet opgemeten maar ik schat dat de doorsnede van de deksel is ca 12cm.
Erik, die garnalen kwamen vermoedelijk uit de Grevelingen waar de Martinique ligt.
gr. Martin

Mijn 34 Performance is een demo uit 2004 die ik afgelopen jaar bij Noordschans heb gekocht. De motor is een 2030 (29pk). Er zit een wierpot op. Of deze standaard is, of ingebouwd door Noordschans (op een demo, notabene) weet ik niet.
Guido Flach
 

Op mijn 34 performance uit juli 2005 met de 2030 motor zit standaard een wierfilter. het lijkt me zeer noodzakelijk op elke motor.

groetjes

nick

Kees,    Ik heb de wierfilter achterin de motorruimte geplaatst, net voor het luikje van de SB-cabine, dus onder de ontluchter.  Is m.i. de enige plek boven de waterlijn die makkelijk (langs achter dan) bereikbaar is voor controle en antivries.  Wierlfilter = de Vetus FTR140/19, dus voor 19mm binnendiameter waterkoelslang.  3 meter slang in totaal is voldoende.  De grootte van de filter maakt niet uit, de capaciteit wordt bepaald door de diameter van de slangaansluiting. 
 

De filter kost 75 euro, de 3 meter vetus-slang heb ik (te) veel betaald, die moet elders goedkoper te vinden zijn, (maar dan niet van Vetus).  Heb je nog vragen, laat ze maar komen.
Peter
 
 
2006-04-23_213835_DSC00746.JPG
2006-04-23_214144_DSC00753.JPG

Peter,
Ik heb vorige week ook een wierfilter laten plaatsen: voorin het motorcompartiment aan bakboordzijde. Dus bereikbaar via de trapopening. Ik zal van deze plaatsing een foto maken en op de site plaatsen.

Zoals ik al eerder had aangekondigd: de foto’s van het wierfilter. Het filter is voorin het motorcompartiment aan bakboordzijde ingebouwd.


De grijze slang die je ziet is van de kachel.Kees38841,8134027778
2006-05-04_192632_DSCF0002_kl.jpg
2006-05-04_192656_DSCF0001_kl.jpg