wierfilter plaatsen

Hoi,
Zoals ik al eerder meldde, zit er in onze 34PP geen wierfilter. Het zou niet nodig zijn, is de redenatie over het algemeen. Ik vind het toch geen lekker gevoel, dus ik denk er aan om er ??n te plaatsen. Maar waar? We hebben het er al eens over gehad, maar op de makkelijkste plek zit-ie boven de dynamo, aan de andere kant zit hij wel ver weg met als gevolg heel veel slangen door de motorruimte, waar ik niet zo’n fan van ben.
Nu hoorde ik dat het ook mogelijk is om de wierfilter na het waaierpompje te plaatsen, tussen het pompje en de ontluchter in. Dat zou voor de inbouw perfect zijn. Enig nadeel is dus dat het pompje geen voor-gefilterd water krijgt, maar…is dat erg?
Wat vinden jullie hiervan, en zou het kunnen?
Ciao,

Je hebt nog een klein voordeeltje met het wierfilter na de impeller … als er schoepen van de impeller breken dan worden ze in ieder geval in het wierfilter opgevangen.
Verder zie ik alleen nadelen. Schippers vinden van alles in het wierfilter tot kleine vis toe. De poriegrootte van het wierfilter is niet zo groot, enkele mm’s. Het laat zich raden wat, als het filter na de impeller wordt geplaatst, er gebeuren kan. Ik zou het niet doen. Daarnaast is het wierfilter meestal boven het waterpeil geplaatst zodat hij te openen is zonder dat er water naar binnen gutst. Aspecten zoals het legen voor de winter of het vullen met antivires spelen een rol. Denk hier ook even over na. 
Hans, succes ermee.

Hoi Piet,
Ik heb aan diverse dingen gedacht. Dat malen van de visjes, die zijn zacht, kokkeltjes niet, wat gebeurd daar mee. Van die schoepjes is natuurlijk prima. Ik kan de wierfilter boven de waterlijn plaatsen en in de winter zuig ik altijd via de water slang, die ik los maak bij de saildrive, de antivries aan door de gehele motor. Dus dat zijn niet de problemen. Alleen dat van die visjes en kokkeltjes e.d. Nu heb ik niets, het is altijd beter, toch?
Ciao,

Hans, Piet,
Bijgaand nog een foto van wat ik eens in de wierpot aantrof. Ik heb eens begrepen dat bij Yanmar motoren tegenwoordig standaard geen wierpot zit, bij Volvo Penta is dit blijkbaar ook niet altijd het geval. Laatst stond in waterkampioen nog een item dat bij een saildrive de noodzaak minder is, maar de redacteur gaf zelf aan toch zelf altijd een wierpot te installeren.
Wellicht kan een Volvo dealer zoals Mulder Motoren een professioneel advies geven rondom de wierpot. Het lijkt mij gevoelsmatig niet een goede oplossing, maar dit is nergens op gebaseerd.
Groet, Jeroen

Lotgenoten,

Ik ben er uit.
Afgelopen herfst tijdens de jaarlijkse motorbeurt -controle kwam ik tot de ontdekking dat er 1 schoepje van de impeller afgebroken was.
Toen ik een nieuwe reserve impeller ging halen kreeg ik tegelijk de wijze raad om het afgebroken schoepje toch maar even op te zoeken omdat dit in de toekomst t wel eens voor koelingproblemen zou kunnen gaan zorgen.
Men adviseerde mij om maar gelijk bij de warmtewisselaar (ww) te beginnen omdat deze meestal fungeert als een soort groffilter.
Zo gezegd zo gedaan, en inderdaad het schoepje zat voor de ww echter het betreffende schoepje was niet het enige dat voor de gaatjes/pijpjes van de ww zat. Ik trof nog een hele verzameling stukjes gebroken schelp, kokkeltjes, draadjes en ander onduidelijk spul aan dat daar eigenlijk niet hoort.
Ik heb alles verwijderd en de gaatjes/pijpjes van de ww zo goed als mogelijk schoon gemaakt.
Na deze ontdekking wist ik het zeker, een scheepsmotor kan niet zonder wierpot.
Het was toen nog een heel gepuzzel om een geschikte plek te vinden, het is tenslotte ook wel handig als je er een beetje makkelijk bij kunt zonder de hele achterhut te hoeven slopen.
Ik heb hem laten plaatsen voor, dus aan de zuigkant van de impeller en net boven de waterlijn.
Dit seizoen zo af en toe maar eens in de wierpot kijken en dan maar hopen dat er ook echt wat in zit.
Vaar ze.

Ja, ja, ik moet de filter toch maar eens gaan plaatsen.

Maar om nou te zorgen dat bijvoorbeeld een stukje van het schoepje in de intercooler komt, zou je tussen de impellor en de intercooler iets van een filter moeten plaatsen.

Weet iemand wat je daar kan plaatsen?

Ciao,

Beste Hans,

Het nastreven van 100% zekerheid is een kansloze zaak.
Volgens mij: hoe meer filters des te groter de kans op lekkage en des te lager het rendement van de koelwaterpomp.
Zo’n schoepje reduceert voor max 25% het oppervlak=rendement van je warmtewisselaar.
Op het moment dat er 2 of meer schoepjes van de impeller de goede werking van de ww in de weg staan heb je dat waarschijnlijk al lang gemerkt aan het koelwateralarm.