Welke Drive Unit voor de smartpilot

Wil de raymarine smartpilot (1g) gaan inbouwen in m’n boot. De drive unit die door raymarine wordt aangeboden is de rotary drive type 1. Nu las ik op het forum dat er ook een lewmar kan worden gebruikt. Heeft iemand ervaring met de drive unit van raymarine.

Justus

Zie ook “Loosplatform” van dit Forum bij item Dufour 365 GL

Kees,

Hebben ze bij het inbouwen van jouw drive nog verstevigingen aangebracht?

met vriendelijke groeten, Justus

justus, hoewel ik niet weet of een 365 voor de plaatsing van de motor ook (de bodem of de zijkant van)een bakskist aangewezen is (bij een 385 is dit het geval ivm de dubbele stuurwielen) heb ik in elk geval bij mijn lewmar drive (die tot 16 ton geschikt is) onder de voet, die denk ik 5 bij 15 cm meet (en waar vier bouten door de vloer van de bakskist heen gaan), een teakplank aangebracht van 20 bij 30, 2 cm dik om de krachten over een groter vlak te verdelen. Dit werkt prima. Resultaat en noodzaak zal echter ook bij een 365 afhangen van sterkte motor (die trekt bij een 385 een stuurwiel, die daarboven is uitgelijnd, rond waardoor de bodem van de bakskist de neiging kan hebben om omhoog te komen) en stevigheid bakskist. Bij mij heb ik daar geen last van gehad. Ik heb chter een andere 385 eigenaar gesproken waarbij die constructie niet stevig genoeg was(lees: de bodem kennelijk te slap of zn motor te zwaar) en waarvoor hij een metalen frame heeft gemaakt dat de bodem van de bakskist weer stut t.o.v. dak van de bakskist. Het is in elk geval iets wat relatief makkelijk zelf te verhelpen is mits je ruimte hebt om iets te knutselen. 

Erik,
Bij de dufour 365 moet volgens de dufour handleiding de motor geplaatst worden in de bakboord achter hut. In de handleiding staat iets over een optionele “plaat” voor de motor van de autopilot vandaar mijn vraag aan Kees.
groeten, Justus

in onze stboord bakskist zit een vergoging van 20 by 15 cm (en 2 cm hoog) en daardoor een holte in het plafond van de onderliggende hut. De teakhoutenplank die ik noemde past daar in, en verdeelt de krachten die de motor opwekt aan de plafondzijde. wellicht is er voor de 365 ook een dergelijke uitsparing gemaakt in de kuipvloer, wand etc.

Hierbij de pagina’s uit de engelse owners manual (nederlandse versie heb ik alleen op papier). Ze noemen het daar een Pilot plate.
2007-01-22_143603_Steering.pdf
2007-01-22_143603_Steering.pdf (151 KB)

het lijkt mij inderdaad (alleen) een contra-plaat die aan andere zijde van de wand waaraan de motor bevestigd is geplaatst wordt. Andere functie kan ik zo niet verzinnen, maar dat moet een echter 365 owner maar aangeven als die er wel is. Kwaad zal het nooit kunnen denk ik.

De motor is inderdaad zoals de tekening vermeld aangebracht in de bakboordhut achterin. Ik heb de zgn. contra-plaat niet kunnen ontdekken. Indien er ruimte aan de andere zijde van het plafond is zou ik deze plaat zeker monteren. Baat het niet, het schaadt immers ook niet…