Wegneembare kotterstag ?!

[size=2]Zoals veel dufours heb ik een rolgenua op mijn D36CL. Bij echt harde wind en een half ingedraaide genua zit er niet heel veel model meer in en zie je dat er (te)veel krachten op de lijken staan. In de “Zeilen” sept’04 stond hierover een interessant artikel en een suggestie voor een wegneembare kotterstag en een normale (met leuvers) storm/highaspect fok. Ik zou die perfect kunnen bevestigen aan dek met met een putting op een versterkt deel bij de ankerbak (waar de ankerlier ook zit) Aan de mast zou hij bij de 2e zaling kunnen aangrijpen op de mast. Iemand ervaring hiermee?
PS er zou waarschijnlijk ook de hinderlijke trilling bij lichte dwarswind (in de haven) mee op te lossen zijn.[/size] martinique38255,6333449074

In Zeilen heeft medio 2003 (nummer weet ik zo niet meer) een test gestaan van storm-fokken die om een rolgenua geschoven konden worden danwel ernaast konden worden gezet. Is goed artikel om te lezen, met name omdat er uit naar voren kwam dat het verre van ideaal is om dat bij zwaar weer voorop het dek te moeten doen. een al voorbereid kotterstag, met bv een al aangeleuverde fok, lijkt mij veel sneller gezet.

Martin,
Wellicht is de oplossing simpeler dan je denkt. Ik heb geen ervaring met een kotterstag maar als je kijkt naar boten die hier standaard mee zijn uitgerust dan valt wel op dat deze kotterstag altijd ergens tussen de voorstag en de mast zit gemonteerd, meestal op een derde tot de helft van de afstand van de voorstag tot aan de mast. Als je dit gegeven projecteert op je eigen schip dan lijkt mij de montage bij de ankerbak geen juiste oplossing omdat dit punt teveel naar voren zit. Volgens mij heb jij echter op de 36 wel op het voordek een oog voor de neerhaler van de spinnakerboom en volgens mij kan deze perfect voor een kotterstag gebruikt worden. Het is in ieder geval het proberen waard omdat je niets hoeft te boren of andersinds hoeft te monteren. Ik weet niet hoe hoog de katrol voor de ophaler van spinnakerboom op de mast zit anders kun je deze ook nog gebruiken en kun je een volledig felexibel systeem maken welke snel en effectief kan worden gebruikt.
gr Raymond

Bedankt Erik en Raymond voor jullie reactie.
Ik ken het artikel uit Zeilen (2003) niet maar ik weet van de stormfok die je om de (opgerolde) rolgenua ritst. Dat lijkt me bij zwaar weer op het voordek inderdaad verre van ideaal, zoniet zelfs gevaarlijk. Dus is volgens mij een aangeslagen stormfok met leuvers (evt vanuit de kuip) te hijsen een stuk makkelijker en veiliger.
Raymond heeft gelijk over de het aangrijpingspunt op het voordek. Nu is mijn ankerbak giga (50mtr ankerlijn/ketting , de ankerlier en 6 stootwillen en dan zit ie nog niet vol !) Kortom de plaats waar het bij mijn boot goed uit zou komen zit ca 120 cm achter de voorstag en ca 280 cm voor de mast dus niet ver van de door jou genoemde 1/3. De val-uitloop voor de spiboom zit ongeveer 80 cm onder de masttop van de voorzijde van de mast, dus die lijkt wel bruikbaar. De beide ogen tbv de bomneerhouders zitten symetrisch maar niet in het midden van het dek en zijn volgens mij te zwak voor de krachten van een kotterstag met stormfok in zwaar weer.
Ik wil het ook wel eens aan de tuiger in Noordschans (Z-Spars)en de zeilmaker (vdWerf Made) voorleggen om hun commentaar eens te horen.

Wel, ik ben benieuwd; zit er ook over te dubben (maar eerst het 1e jaar maar eens zonder varen…). Vlgns mij was het op de werf een 1000,- euri optie; leek mij wat veel voor 2 ogen en een stag, maar goed…

Ik ben weer een eindje verder met dit project.
Ik ga een kevlar of dyema lijn of val gebruiken als stag voor de stormfok. Deze lijn gaat ca. 1 mtr voor de rolfok aan dek aangrijpen en ca. 60 cm onder de masttop. Deze lijn is met de vallier vanuit de kuip op spanning te zetten. Hieraan kan dan een geleuverde stormfok of high-aspect fok aan de spi-val gehesen worden.
Nu zoek ik een stormfok of hi-aspectfok van ca 8-10m2 die in goede staat is. Heeft iemand wat inde aanbieding

Martin,
Misschien dat je op marktplaats een leuk zeiltje kunt vinden. Waarom zoek je eigenlijk een fok met leuvers. Lijkt me handiger om een fok te hebben waar al een voorstag in zit. Je hijst dan in ??n keer de hele fok en zet alles op spanning. Scheelt een handeling en is denk ik ook een stuk veiliger gezien de omstandigheden waarbij je een stormfok gebruikt. Vooral op open boten worden fokken inclusief voorstag gebruikt dus het moet geen probleem zijn om een tweede handsje op de kop te tikken om zo te zien of je uitgedachte concept werkt.
gr Raymond

Hi Raymond,
Over dat alternatief heb ik ook nagedacht. Er zijn 2 redenen om evt toch voor een wegneembare stag en een geleuverde fok te gaan   : 1. je kunt de aangeslagen fok denk ik beter aan de zeerailing vastmaken en zonder al te veel gedoe bij echt harde wind hijsen (zonder stag lijkt mij dat ie fok alle kanten op gaat, dus ik weet niet of dat veiliger is. 2. de 2e hands markt voor geleuverde voorzeilen lijkt mij wat groter.Toch een interessante suggestie. Heb jij hier ervaring mee. Ik sta open voor elke ervaring, want laten we eerlijk zijn, zo vaak komen die condities niet voor en ik zoek het niet vrijwillig op. Het is me ondanks redelijke weerberichten toch een paar keer overkomen op zee met een 6-je op kop.
bedankt voor je reactie,
Martin

Martin,
Op zich twee goede argumenten alhoewel het vastmaken aan de reling niet helemaal opgaat als je 1 mtr voor de voorstag aan dek zit. Ik heb niet echt ervaring met het hijsen van een stormfok in barre omstandigheden. Wel heb ik meerdere malen het voordek bezocht in slechte omstandigheden en dat is niet echt mijn hobby dus zou ik gaan voor een handeling minder. Met leuvers moet je 2 keer het voordek op zoals jij het beschrijft, ??n keer om hem aan te slaan en de tweede keer om hem los te maken. Waarom zou je de fok trouwens vastmaken aan de reling, bedoeling is toch dat hij gehesen wordt?! Er komt altijd een moment waarbij de fok los is waarbij inderdaad een losse fok iets meer tekeer zal gaan. Aan de andere kant is ook het vastmaken van de leuvers aan de stag op een heftig bewegend voordek geen gemakkelijke opgave.
Kortom, wat is wijsheid. Beide methoden hebben naar mijn idee zo hun voor- en nadelen en ze zijn ook allebei eigenlijk goed. Doorslaggevend is denk de persoonlijke voorkeur. Wellicht zijn er nog andere lezers die hier iets zinvols over kunnen roepen. Ik ben wel benieuwd naar je uiteindelijke keuze en natuurlijk of het werkt.
gr Raymond

Raymond, ik begrijp wat je bedoelt. Mijn ervaring is dat je voor de weersomslag eigenlijk al je fok aangeslagen moet hebben liggen. Als ie dan met de leuvers aan de kotterslag aangeslagen klaar ligt, evt incl. schoten, hoef je ook maar 1 keer naar het voordek, om het los te maken. Een andere overweging is dat je varend aan een harde wind je voorlijk zo strak mogelijk wil hebben staan. Als je 1 lijn als stag zet en daarnaast de val goed doorzet, wordt deze kracht nog een beetje verdeeld. Of dat het voorlijk uiteindelijk rechter houdt, is gevoelsmatig wel zo, maar of het in de praktijk zo is, moet je maar afwachten.
Proef op de som: Ik kan deze week van een kennis met een Dehler 36 een fok lenen, en kan ik deze op de 2 verschillende manieren hijsen. Ik houd je op de hoogte van mijn bevindingen.
Groet Martin

Ik heb inmiddels de fok van de Dehler 36 op mijn Dufour 36 “gepast”. Dit is een zeil van 18 m2 dat ca. 8 m2 gereefd kan worden dus tot ca.10m2. Het heeft leuvers en ik heb het gehesen met de leuvers om een strak doorgezette val ( valuitloop ca. 50 cm ondermasttop)en gehesen met de fokkeval. De schoothoek kwam tot net voorbij het staand wand en de schoot voering was perfect mbt de genua-rail.
Ik ga nog geen beslissingen nemen mbt aankoop want ik mag dit zeil een half jaartje lenen en kan ik tot de zomervakantie eens lekker experimenteren.