Wegneembare Kotterstag

Is er iemand die een wegneembare kotterstag op zijn Dufour 34P (of PP) heeft? Ik ben benieuwd naar hoe deze gemonteerd wordt. In het dek zit een aanhechtingspunt gelamineerd maar deze zal in mijn optiek zeker verstevigd moeten worden richting een spant ofzo. Het dek alleen lijkt me niet goed.
Daarnaast ben ik benieuwd naar waar de mastbevestiging komt. Hoe hoog komt deze, is hier een aparte val voor? En heb je bakstagen nodig? (in elk geval wel als het aanhechtingspunt te laag zit).
Groetjes
Nick

Hallo Nick,
Antwoord op je vragen (voor zover ik weet of een oplossing heb):

  • Dek - bevestgingspunt moet verstevigd worden voor een kotterstag, alternatief is vastmaken aan boeg beslag, zit een soort oog dat je zou kunnen gebruiken
  • Mast - heeft al een standaard bevestigingsoog zitten (bij mij in ieder geval wel) net boven het blok van de spiboom ophouder in de mast
  • Val - hiervoor is de spiboomophouder bedoeld, deze heeft een dubbelfunctie. Dit is ook de reden dat deze zo hoog in de mast zit
  • Bakstagen zijn in dit geval niet nodig, aangezien deze constructie/maatvoering zo is bedoeld door Dufour.
    Ik moet dit ook nog een keer zo inrichten aangezien in de meeste wedstrijdreglementen off-shore een stormfok verplicht is en deze bij mij aan boord ontbreekt op dit moment. Andere alternatieven vind ik niet wenselijk.
    Groet, Menno

Nick,
Wat Menno zegt klopt. Bij mij zijn op de plek achter (of voor, 't is maar hoe je het bekijkt) de klep van de ankerbak 2 klapbare ogen geplaatst. Dat is o.a. voor het spi-beslag dat op onze 34PP zit. Ik heb ook een stormfok aan boord, meegenomen van mijn vorige jachten. Ik zit er aan te denken hier een staaldraad voorloper in te zetten en dan met de spi-boom-ophouder deze te gebruiken. De spi-boom ophouder gebruik ik dan als stag. De lijn is van Dyneema, dus rekken zal die weinig.
Ciao,

Hans, Nick,
let op dat je de klapogen op het dek niet kan gebruiken voor een extra voorstag als er onderdeks geen extra versteviging is aangebracht (is mij in ieder geval verteld in Muiden). Ik heb er ook een klapoog zitten voor de spiboom neerhouder waar overigens ook al flink kracht op komt bij reach rakken. Vandaar mijn idee om een kotterstag vast te zetten op het boegbeslag net achter de fokroller.
Groet, Menno

Bedankt! Ik zag in de handleiding ook dat op die plek een oog kon maar ik ga dit weekend toch even goed kijken hoe ik hem bij het boegbeslag kan monteren. Ik ben een beetje bang dat de fokroller in de weg zit. Maar bedankt in ieder geval voor de tips. Ik ben op marktplaats aan het rondneuzen voor een stormfok.
Hans, heb je ook een storm-grootzeil? Voer je dit in de gleuf in de mast of los?
Gr
Nick

Nick,
Je bedoelt een try-sail. Nee die heb ik niet en ben ik voorlopig niet van plan om te installeren. Zo ruig zie ik niet zitten. Die stormfok heb ik overgehouden van mijn vorige boten. En om hem nu niet alleen als zonnentent te gebruiken, laat ik hem iets verbouwen, voor het geval dat…
Snap-ie?
Ciao,