Waar de paasdagen niet goed voor zijn, klussen, poetsen, schilderen maar dan wordt het ook weer wat. nu nog wat projectjes afmaken en dan kunnen we er weer tegenaan.
Groetjes Ciao Bella
Ciao Bella38440,4265740741
Heel mooi!
Begin juni wordt mijn nieuwe 34 Performance te water gelaten in Muiden, net op tijd voor de Ronde Noord Holland . Nog nuttige tips & tricks?
Goede vaart,
Menno Koen
Maatskip
Hoi Menno,
Gefeliciteerd met je aankoop. dat duurt nog even tot juni.
Wij hebben de boot al weer een tijdje en hij was er deze winter voor het eerst uit. Was wel nodig maar ja dat komt hoofdzakelijk door de witte antifouling deze was na 1,5 jaar niet echt wit meer.
Wij hebben de boot in 2003 gekocht en zijn uitermate tevreden. De boot is snel, vergevingsgezinden en stuurt zeer direct.
Wij zeilen de boot eigenlijk het hele jaar en heb met alle soorten weer wel op het ijsselmeer gezeten. Meestal zeilen we met de standaardzeilen, afhankelijk van de koers kan je tot 18/22 knopen wel met vol tuig varen daarna moet er gereefd of gerold worden. Wij hebben een tweedehands Highaspect gekocht voor meer wind. Mooier is natuurlijk om er een op maat te laten maken maar ja we zijn ook nog een stuurautomaat en een kachel aan het inbouwen, we kunnen het maar een keer uitgeven.
Voor de ruime windse rakken hebben wij direct bij de boot een ass- spinnaker van Hagoort gekocht. Dit met het oogpunt dat we meestal met zn 4 varen (twee kinderen van vier). Om hem zover mogelijk naar voren te krijgen heb ik een blok aan het ankerbeslag gemaakt.
Ondanks natuurlijk een spinnaker effectiever is op de diepe ruime- / voordewindserakken zijn wij er erg tevreden mee.
Het verhoogt de snelheid aanzienlijk en je kunt hem met kleine bemanning rederlijk lang laten staan. bij voordewindse koersen kruisen wij af.
kortom in onze ogen een goede keus.
m.v.g
Rene van Dijk
Hallo Rene,
Wij hebben ervoor gekozen om gelijk maar een kachel en stuurautomaat in te laten bouwen. Niet die dure van Raymarine, in Muiden hebben ze inmiddels een Simrad ingebouwd (wij hebben het showroomschip gekocht).
Verder heb ik een ‘standaard’ spinnaker besteld by iSails.com (ziet er goed uit en niet duur), een nieuw initiatief van zeilmakerij NED31, wellicht bekend? Ook ik denk er nog over een high aspect aan te schaffen, maar dat zal gezien de huidige budget uitputting wel volgend jaar worden. Is jullie boot gemeten? Zo ja, welke wedstrijden vaar je? Ik denk eraan misschien volgend jaar een ORC meting aan te vragen, eerst dit jaar nog maar even op SW zeilen.
Wellicht to ziens op het water, wij liggen in Lelystad in de Deko Marine.
Groet,
Menno
Hoi Menno,
Ik ken deze zeilmakerij niet
Wij zijn ORC gemeten. GPH 692 dit is rederlijk maar dat komt door de assym. spi, en de vaste schroef. Als je kijkt naar een andere duf 34 Zeilmakerij.com met laminaat zeilen, spi en waarschijnlijk een klap schroef dan kom je uit op een GPH 669.7. Wij hebben vorige winter in Hoorn de winterseries gevaren en ook daar kwam naar voren dat we nadeel hebben met weinig wind. met veel wind konden we mee met de grote jongens. 8/9 knopen constant en met behulp van relatieve lage IJsselmeer golfjes (winterwedstrijden worden op Hoornse hop gevaren) liep ze door tot boven de 10. (zonder spi)
Wij komen in Mei/Juni nog naar Muiden met de boot dus waarsxhijnlijk zullen we elkaar nog wel spreken
Gr.
Rene
Hallo Rene,
Nav jouw berichtje ben ik wat verder gaan kijken naar de meetgegevens en tot een vreemde (?) constatering. De gemeten waterverplaatsing van de Ciao Bella is (incl. bemanning) 6742 en van de Zeilmakerij.com 5814 kg. Dit lijkt mij wel een erg groot verschil. Overigens ben ik meer verschillende gegevens over waterverplaatsing tegen gekomen in testen en folders van 4700, 5200 tot 5862 kg (zonder bemanning e.d.) Waarbij het laatste gewicht de opgave is uit de officiele documentatie van Dufour Muiden. Weet jij hier iets meer over en heb je misschien een uitleg?
Groet,
MennoMaatskip38447,8663773148
Hallo Rene en Menno
Ik ben ook de trotse eigenaar van een nieuwe Dufour 34 ( Zoute Zoen). De oplevering is volgende week. Ik ben reuze benieuwd naar de zeileigenschappen. Ik ben geen wedstrijdzeiler maar wel een liefhebber van een goede en snel varende boot. Bij Pieter van de Werf heb ik een high aspect besteld omdat ik dat een heel fijn zeil vind om mee te varen. Wij varen met z’n twee?n. Voordien heb ik 20 jaar een Dufour 2800 gevaren welke ik eind vorig jaar heb verkocht. Met de 2800 ( d’n Opkikker) heb ik ruim 10 jaar op Noordschans gelegen tot 1994 en daarna op de Grevelingen. Met de nieuwe Dufour ga ik medio mei ook weer naar de Grevelingen.j
Wat het gewicht betreft heb ik begrepen dat circa 5800 kg het juiste gewicht is. De eerder genoemde 4700 kg zou uitgerekend zijn aan de hand van de tekening. Tijdens de bouw van het eerste schip heeft men echter een aantal constructieve verzwaringen aan moeten brengen waardoor het geheel zwaarder is geworden aldus de dealer.
Vriendelijke groeten
Rob
Als inderdaad 5800 kilo het juiste gewicht is dan denk ik dat mijn gewicht beter klopt dan de ZEILMAKERIJ.COM. Tijdens de meting heb ik mijn boot leeggehaald zoals voorgeschreven. als ik nu de boot zou laten meten dan denk ik dat hij nog zwaarder zijn. Reddingsvlot en dergelijke,
Tijdens de winterwedstrijden hebben we met genoemde rating gevaren en gevoelsmatig klopte de rating wel aardig. als we voor ons gevoel goed hadden gevaren dan zaten we boven in de rangschikking. Maar we zijn ook gewoon bij de laatste drie geeindigd. Verder bleven de boten met ongeveer de zelfde rating ook in de buurt.
Groet,
Rene
Aardig berichtje op de Dufour web-site:
COPA DEL REY 2004
The Dufour 34, after having been crowned European Boat of the Year at the January D?sseldorf Boat Show '04, she has proved herself at the Copa del Rey in Spain!
In the [size=15]IMS 670 Class the Dufour 34 ?Quum?[/size] won the event but at the same time there were [size=15]5 Dufour 34?s among the first ten boats ? 1st, 3rd, 4th ,5th & 9th! ?[/size] details and more information can be found on the Copa del Rey website: www.copadelrey.com
Ren?,
Op de foto’s zag ik dat jij een ‘kindernetje’ om je boot hebt zitten, ook ik moet daar aan geloven. Kun jij mij vertellen hoe en waar je de onderkant van het netje hebt vastgezet?
Groet,
Menno
Hoi Menno
ik heb eerst aan de bovenzijde het net vastgezet door mijn staaldraad los te maken, terug te halen uit de septer en dan het net er door te rijgen. Wel op de goed afstand de septers meenemen. Daarna heb ik aan de onderzijde een witte lijn er door geregen en aan de onderzijde van de septer op vastgeknoopt. Ik werd er op den duur niet vrolijk van maar het eindresultaat is wel aardig. Zonder net blijft mooier maar het heeft al diverse keren de meiden gered van een nat pak.
de midden draad heb ik niet gebruikt, daar hang ik nu mijn stootkussen aan
Kortom plan maar een volle dag voor het net. ik zal nog wel een beter fotootje plaatsen van het eind resultaat.
Groet Rene
Beste Ren?, Rob,
Afgelopen zaterdag mijn nieuwe 34 Performance (Maatskip) in de lift en te water. Maandag ga ik tuigen en woensdag de overdracht!
Echter toch een puntje waarover ik mij een beetje ongerust maak en mij afvraag of jullie dezelfde ervaring hebben:
Hangende in de botenlift bleek de kiel aan de achterkant ineens enkele milimeters los gekomen te zijn van het scheepsvlak. Volgens de experts in Muiden hebben ze dat allemaal en kan het geen kwaad. Dichtkitten zou geen zin hebben, de kier komt toch weer terug… ook kielbouten zouden niet vaster kunnen. Ofwel is het vlak misschien niet stijf genoeg? Wat zouden dan de gevolgen kunnen zijn op termijn?
Kennen jullie dit verschijnsel en wat is jullie visie hierop in dat geval?
Groet,
Menno
Menno,
Ik heb het niet gezien omdat ik er niet bij was toen het schip te water ging. Het is algemeen bekend dat Dufours als ze op de kiel staan gaan doorhangen. Noordschans heeft niet voor niets bij al de bokken waar een Dufour opstaat een ijzeren balk onder het achterschip. Dit is om het doorhangen tegen te gaan. Of het kwaad kan weet ik niet. Ik hoop het niet. Deze vraag zou volgens mij het beste aan de ANWB gesteld kunnen worden. Ik laat mijn boot altijd ergens anders uit het water takelen en die man zegt altijd dat Dufours over het algemeen extra ondersteund moeten worden om doorzaken te voorkomen. Dat geldt ook voor alle types Dufour.
Rob
extr
Menno, Rob,
Even mijn ervaringen, zover ik weet kun je de boot zonder problemen op de kiel zetten. Wij zijn op de werf geweest en daar staan de boten gewoon op een vierpunts bok zonder extras. Wel is het zo dat de kiel goed aan de voorzijde van de bok wordt geplaatst. anders is de overhang aan de achterzijde wel erg groot. Onze boot heeft van de winter op de kant gestaan en alle deuren, luiken, kastdeurtjes gaven geen vervorming aan. (Als er vervorming optreedt dan zie je dat meestal hier het best aan)
Wat betreft de kiel, zit er ruimte tussen de kiel en de romp of zitten er scheurtjes in de epoxy coat ter plaatse van de overgang. Bij ons was de kitrand tussen de romp en de kiel meegeschilderd met epoxycoating van de kiel. deze coating is dermate hard dat het bij het minste of geringste barst.
zie foto op de werf
zie mn post bij de 385; er staat in de laatste yacht een schokkend artikel over loslatende kielen bij bavaria’s (match 42)…