Watertankmeter

Op mijn Dufour 40P van 2007 staan de watermeters altijd op vol. Ik heb de bedrading eens gecontroleerd en zag dat er geen gewone watertanksensor in zit, maar een viertal schroefjes op verschillende hoogtes in de zijkant van de tank. Deze schroefjes zijn verbonden met een draadje die bij elkaar komen in een soort blokstekkertje. Aan de andere kant van het blokstekkertje zit niets. Er komen nog wel drie draadjes van de meter bij, maar hoe dit geheel werkt is mij een raadsel.
Kan iemand uitleggen hoe dit zou moeten werken?

Dag Erik,

Alhoewel ik deze meter niet exact ken lijkt mij het meetprincipe voor de hand te liggen.
Het werkt op basis van geleidbaarheid.
Als we de electroden (schroefjes) nummeren, van onder naar boven 1…n:
De electrode nr 1 is de centrale voeler (common).
Als het water stijgt dan zal op een gegeven moment ook de tweede electrode in aanraking met het water komen. Electrode 1 en 2 staan dan via het water met elkaar in verbinding.
Stijgt het peil verder, dan zal electrode 3 ook in contact komen met het water en dus met de electrode 1 … enzovoorts.

Ik neem aan dat je dit ongestraft kunt testen door de niet aangesloten draadjes om en om met elkaar te verbinden. De truc is om de commen draad eruit te selecteren.

Welk merk en type meter is het?

Succes