Waterstand Noordschans

1 november 2006, vanmiddag kwam ik even op Noordschans. Het waaide stevig tot 6 W-NW. Dat het water hier kan opstuwen bleek vanmiddag. Mariposa kon ik alleen nog wadend bereiken. Het water stond al 30 cm boven de steiger en nog net onder de verlichting. Spatwater kwam al over de weg. Verschillende schepen hadden de lijnen snaarstrak. Landvasten voorschip schuin en te kort naar voren. Ik kon pas met veel moeite op Mariposa klimmen, zo hoog lag ze in het water. Bij thuiskomst de waterstand een tijdje gevolgd en gezien dat deze zakkend is. Een handige tip: ga naar actuelewaterdata.nl/waterstand/, Voorbeeld: kies NL en vervolgens ZW, klik in de kaart op Moerdijk en vervolgens op de plaatsnaam links. Je krijgt dan informatie van de actuele locale gemeten waterstand en een histogram van de afgelopen uren zodat je de trend kunt volgen.

Alsnog probeer ik de bijbehorende foto(s) te plaatsen.
 

2006-11-02_174116_20061101_Noordschans.jpg
2006-11-02_174139_20061101_waterstand_Noordschans.jpg

Piet,
Is er niet gewaarschuwd door de havenmeester / -beheerder?
Het probleem in Noordschans is ook dat er geen drijvende steigers zijn. Over enkele jaren moet dat wel, omdat er dan meer eb en vloed beweging komt in het Haringvliet en Hollandsch Diep. Veel andere havens aan deze wateren hebben hun steigers al vervangen of zijn er mee bezig. Strijensas is de hele haven opnieuw aan het inrichten, wordt een schitterende haven, Willemstad (stadshaven) heeft semi-drijvende steigers deels geinstalleerd en heeft ook drijvende steigers, etc. Dus Noordschans zal binnenkort ook aan de drijvende steigers moeten. Of je moet overwegen om te verhuizen, want dit is gevaarlijk voor je schip. In Sint Annaland zijn boten gezonken, omdat lijnen bleven hangen bij laag water en bij opkomst van de vloed de boot onderwater trokken.
Ik weet niet hoe dit verzekerings technisch ligt. Ik zou dat eens uitzoeken als ik jou was.
Ciao,
Hans

6 december 2013

Opnieuw een hele hoge waterstand.

Er zijn al meer drijvende stijgers in de haven maar de schepen aan de “vaste steigers” hebben toch nog te vaak de lijnen te kort en te strak. De boeg wijst naar beneden, de lijnen zitten ng maar net op de paal en hier en daar zijn de steigerplanken er gewoon vanaf getrokken. Mariposa staat iedere winter op de bok, hoog en droog.

De foto’s spreken voor zich.









Hallo Piet,
Foto’s spreken inderdaad voor zich…
Ook al lig ik normaal aan een drijvende steiger, toch blij dat de boot op de kant staat.
Overigens, vorig jaar lag er erg veel rotzooi onder de boot, water was zelfs over het parkeerterrein heen geslagen. Zal nog wel vaker gebeuren in de toekomst met dat kierbesluit…
Ik lees verder niets van melding over schade aan de boten op de kant, ga er vanuit dat daar alles goed is gegaan. Althans geen omgevallen schepen. Scheelt weer…
Groet,
Loet

Dag Loet,

De schepen op de kant stonden er netjes bij. Wel stond er nog een stevige bries en ik ben keer op keer verbaasd hoe overal lijnen, schakels, zeilen, zeilhuiken en dekzeilen staan te rammelen. Eén zo 'n stormpje en weg is je rolfokhoes (en zeil). Aantrekken die wurglijnen! Maar, dat zie/hoor je 's zomers ook, helaas.

Hallo Piet,

Dat begrijp ik ook niet, dat van die hoezen en dektenten. Ik heb wel eens een dektent van de boot naast mij (op de wal) eraf gehaald omdat die met gebroken lijnen stond te klapperen en dus schade bracht aan die boot en anderen erom heen. Fijn dat jouw en mijn boot er goed bij staan. Bedankt voor het kijken.

Groet,
Loet

Hoi Piet,

De foto,s zien er angstaanjagend uit. Ik ben blij dat onze boot hoog en droog op de kant staat. Weliswaar ook geen garantie dat er niets mee kan gebeuren maar waarschijnlijk is de kans toch een stuk kleiner. Vorige week zag ik dat ze bij jullie steigers ook aan het vervangen zijn, worden dat ook drijvende steigers zoals in de sloot?

Groeten, Peter.

22 oktober 2014
Dit jaar overvalt de storm en het hoge water veel booteigenaren. Er staan pas enkele boten in de winterstalling. Landvasten staan loeistrak en bij sommige boten zijn de planken uit de steiger getrokken.

Het goede nieuws is dat haven Noordschans nu voor het overgrote deel voorzien is van drijvende steigers. De verwachting is dat ook de laatste steigers in de winter van 2014/2015 aangepast gaan worden.

De medewerkers van haven Noordschans waren vanochtend al heel vroeg aan het werk om daar waar nodig maatregelen te treffen. Alles al bemand en in vol bedrijf om 7.00 uur. Waardering en complimenten! Veel booteigenaren hebben geen weet van deze situaties. Ze draaien zich nog eens lekker om in hun bedje.
20141022 Noorschans 01.jpg
20141022 Noorschans 02.jpg
20141022 Noorschans 03.jpg
20141022 Noorschans 04.jpg
20141022 Hollandsdiep Moerdijk.jpg

Zondag 18 januari 2015 zijn we in Noordschans even wezen kijken hoe onze boot er bij stond.
Tot onze verassing zagen we dat nu ook de laatste vaste steigers zijn ontmanteld. Dast houdt in dat vanaf het voorjaar 2015 alle boxen bereikbaar zijn via drijvende steigers. Daar zijn wij erg blij mee. “Well done”. In de verwachting dat er de komende jaren meer getijdenverschil zal zijn is dit een zorg minder.
20150128-Noordschans-02.jpg
20150128-Noordschans-01.jpg

Dit voorjaar zijn ook de drijvende steigers aan de noordzijde van de haven gereed.
Daar ben ik erg blij mee. Het ziet er nu al fraai uit. Fijne bolders om je landvast om te werpen.
Met de te verwachten grotere waterstandvariaties is dit echt een geruststelling en een grote aanwinst. Well done!
Noordschans drijvende steigers.jpg