Waterslangen van koelwater vervangen

De slangen waardoor het buitenwater stroomt naar de motor en terug beginnen wat hard te worden volgens mijn monteur. Advies is om ze te vervangen op termijn. Met name de slang van motor naar wierpot loopt tussen de schalen door en lijkt me lastig te vervangen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb mijn waterleidingen vervangen door er een trekveer doorheen te schuiven, vervolgens de slang over de trekveer heen te verwijderen en een nieuwe slang weer over de trekveer heen te schuiven. Wellicht dat dit met je koelwaterslang ook lukt… Hebben ze een beetje speling?

Bij een mede eigenaar Dufour 32 was de koelwaterslang spontaan boven de zeewaterpomp ingescheurd. Dezelfde type slangen zitten ook op mijn koelwateraanvoer van de saildrive Volvo Penta 2020. Ik laat mijn afsluiter op de saildrive altijd open staan.
Dus om risico te vermijden vervang ik komende winter deze slangen.
Verder ben ik benieuwd naar de levensduur van de slangen van de interkoeler naar de boiler. Deze lijken op tuinslangen en ik moet er niet aan denken als die knappen

mochten er meerdere ervaringen zijn dan hoor ik dat graag.

Uiteindelijk heb ik eerst de koelwaterslangen vervangen tussen motor en boiler. Ook omdat ik hier de slangen kon volgen/bewegen op alle plekken, en daarmee vrijwel zeker de nieuwe slang erdoor kon trekken. Ik heb ook een trekveer als backup gebruikt. De nieuwe slang is Rubberslang SAE 100 R4 Olie & Koelwaterslang 16x26mm van merk DGRubberHolland (11 meter bestellen had ik genoeg aan). Ook bleken de slangpilaren aan de motor kleiner te zijn dan 16mm. Daar heb ik nieuwe ingedraaid, alsmede nieuwe RVS slangklemmen.

De oude koelwaterslangen zagen er misschien uit als tuinslangen, maar hadden denk ik nog lang niet vervangen hoeven worden. Er zat wapening/touw door de slang, en slangen waren nog goed soepel en sterk. Deze zullen veel langer meegaan dan de slangen voor het buitenwater. Deze worden hard door de tijd heen.

Volgend project worden de buitenwaterslangen, al kijk ik daar meer tegenop, omdat je het deel van bun naar motorruim niet bereikbaar is, en de nieuwe slang dikker is dan de vorige. Moet dus waarschijnlijk een handgat maken in de bun onder de wierpot (dicht ik later weer af met houten plaatje (in de lak en met kit).