waterpomp

beste zeilers,
sedert de winterstop als ik  de waterpompaanzet (schakelbord) dan begint die te pompen zonder stoppen. Ook als de kraan van de spoelbakken niet wordt gebruikt. Zelfs als ik de waterkraan gebruik en terug afzet blijft de pomp draaien. Dit alles heeft als gevolg dat de de druk in mijn watercircuit verhoogt  totdat het overdrukventieltje onder
de boiler open gaat en het water voluit onder in de bakskist stroomt.
Zeilers, heb ik een euveltje dat simpel op te lossen is??? of zit ik met echt probleem?  Heeft iemand raad om dit op te lossen ?
  
Alvast bedankt
 

Volgens mij lijkt het erop dat de pomp wel degelijk druk opbouwt, maar dat het electrisch drukventiel op de pomp, dat de pomp afschakelt als er voldoende druk is opgebouwd, niet werkt.
Ik zou eerst de draden en kontakten op de pomp nakijken.
Andere mogelijke oorzaak: luchtbellen in het systeem. Alle kranen openzetten en water doorspoelen tot alles zonder luchtgesputter stroomt.
Hopelijk is het dan opgelost. Succes.

Ik heb dezelfde aanbeveling als Lucas: vul de watertank(s), open alle kranen en laat het water doorstromen. Na enige tijd is de lucht uit het systeem verdreven en vindt er “normale drukopbouw” plaats. De pomp moet daarna uit zichzelf stoppen.

ok  sailors bedankt voor de aanbeveling , ik ga het morgen even proberen op die manier !!!
 
 
 
.

Aangezien er wel (zelfs teveel) druk wordt opgebouwd in het systeem lijkt het sterk op een storing van de drukschakelaar aan de waterpomp zelf (onderkant). Door een scheurtje in het rubberen membraan schakelt de pomp niet vanzelf uit, maar blijft doorlopen. Dit is een vaak voorkomend probleem, meestal als gevolg van vorstschade (geen of te weinig antivries in de pomp). Een goed gesorteerde watersportzaak heeft normaliter wel service-setjes op voorraad (incl. handleiding), waardoor je de storing makkelijk kunt verhelpen.
Veel succes.
Frank
D 34 # 113

Guy,
Het kan ook zijn dat je ergens een lekje in je watersysteem hebt. Bijvoorbeeld bij je kuipdouche. Mogelijk is iets kapot gevroren. Maar ja dan moet je ergens water in de boot hebben staan.
Succes,