waterkoeling motor

Allen,
we hadden vorig jaar onverwacht problemen met de waaier/impeller, die was nochtans vervangen in het begin van het seizoen.
Het valt op dat de aanvoer van het water lang is: invoerkraan aan de motor, dan naar de bakskist voor de koelwaterfilter, dan terug naar de pomp aan de motor, dan terug naar de bakskist voor de ontluchter en terug naar de motor.
We dienen bij het starten van de motor flink gas te geven in neutraal om het water door te pompen, anders loopt de impeller te lang droog.
Is dat bij jullie ook zo, en hebben jullie dan geen problemen met de impeller?
 
Johan

Johan,
Als ik mijn motor start heb ik altijd voldoende koelwater. Ik ga er vanuit dat mijn D30 hetzelfde is uitgevoerd. Is het de constructie dan zouden meerder D30’s er last van moeten hebben. Heb je gecontroleerd of er eventueel een kleine lekkage in het systeem zit? Weinig koelwater, ook als de impeller is vernieuwd, kan ook worden veroorzaakt door het aanzuigen van lucht in het systeem. Denk hierbij aan een slangklem die niet goed vast zit of het deksel van wierpot is niet goed dicht. Heb dat namelijk zelf ook gehad bij mijn vorige boot.
Groet,
Henk

Johan,
Er is ook een heel slechte serie impellers geweest van Volvo Penta. Mogelijk is dat ook de oorzaak geweest. VP zegt dat dit probleem nu achter de rug is.
Ciao,

Dag Johan,

Bij ons is er ook voldoende koelwater.
Ik heb echter een idee. Zie ook op dit forum onder de rubriek dufour 30 classic bij onderwerp impellerschoepen. Daar staat beschreven hoe oude afgebroken schoepen de doorlaat van de warmtewisselaar volledig kunnen blokkeren. Misschien is dit het euvel? mariposa39161,6991666667

 
Johan,
 
Het plotseling minder worden van de koeling en zelfs verstoppingen van de afgebroken impellerbladen is meer voorgekomen.
Er is inderdaad door Volvo vorig jaar een impeller geleverd die snel stuk ging. Die impellers hadden op de zijkant een 4 staan. Bij ons (Noordschans) kon je tegen inlevering van de restanten van deze kapotte impellers (als die 4 maar zichtbaar was) gratis een nieuwe impeller krijgen in de watersportwinkel.  Dat was geen enkel probleem
Groeten van Evert

Evert,
inderdaad, op die defecte impeller staat duidelijk een 4, dat zal de reden dan zijn. 'k zal ook eens kijken naar de reserve impeller en de impeller die er nu in zit. Sterk dat Volvo Penta stelt dat je steeds de originele onderdelen dient te gebruiken en dan zelf mindere kwaliteit levert.
Bij het defect heeft een monteur alle restjes van schoepen verwijderd uit de inlaat van de warmtewisselaar; die waren blijkbaar deels van een vorige gebroken impeller! Afsluiting wierpot en leidingen blijken in orde te zijn.
Bedankt voor jullie reacties!
Johan
 

Heb net het zelfde gehad.  Stukjes impeller  tegen de warmtewisselaar blokkeerden de doorvoer met alle gevolgen vandien.
Bij nazicht bleken ook de keerringetjes in de waterpomp aan vervanging toe.
Nog een tip :  bij vervanging van het impellertje ook eens het dekseltje van de waterpomp nakijken.  Indien dit wat ingesleten is kan dit er ook voor zorgen dat er lucht aangezogen wordt.  Dit kan makkelijk verholpen worden door het dekseltje gewoon om te draaien.  Net zo goed als een nieuw.  Je moet het alleen eventjes lichtjes opschuren.
Mvg,
 
Yves

Hallo Yves,
Ook wij hebben inmiddels de keerringetjes in de waterpomp moeten vervangen. Dat was geen gemakkelijke klus omdat wij er niet bij konden. We hebben een motorsteun moeten demonteren. Of had/heb jij een handiger methode c.q. het juiste gereedschap?
 
Groeten, L?on

Dag L?on, dag Yves,
Mis ik iets? Waar hebben jullie het over? Ik dacht dat de impeller feitelijk de pomp is of ten minste de pompkop. Dit is het onderdeel dat koelwater verplaatst. De impeller wordt aangedreven door een as. De as wordt aangedreven door de/een motor. Waar bevinden die keerringetjes waarover jullie corresponderen? Bedoel je de afdichtingen tussen de motor en de impelleras? 

Hallo L?on en Piet,
Inderdaad de keerringetjes bevinden zich op de impelleras. Een vriend heeft het werkje uitgevoerd terwijl ik de lieren aan het schoonmaken was.  Ik heb het niet gezien maar volgens mij heeft hij de ringetjes gewoon kunnen vervangen door de pomp aan de voorzijde te demonteren zonder speciaal gereedschap.  In ieder geval was het klusje snel geklaard.  Sneller dan het schoonmaken van de lieren…
Yves