water

Wij zijn helemaal tevreden over onze mooie 36 classic maar ik zit toch met een vraagje waar iemand van jullie misschien een oplossing voor heeft. Er blijft nogal eens water staan achter in de kuip waar de gasfles ook staat. Dit water is moeilijk te verwijderen en als het er langdurig ligt gaat de gasfles roesten en ben ik weer druk met schoonmaken terwijl ik liever zeil. Hebben jullie dit ook en heeft een van jullie misschien een praktische oplossing hiervoor gevonden.
 
Alvast bedankt
ed
 

Hoi Ed,
Ik ken het probleem, heb daar nu zelf een kunstoffles van bp voor genomen en ben dan in ieder geval van de roest af. Fles is licht, past er net onder en 4 keer zoveel inhoud. Zie link
Xander
“Buenaventura”
bp.com/genericsection.do?cat … =3000156&c ontentId=3000645

Ed,
Op onze ex-36 classic, Borrias, nu Bra-four, heb ik 2 dingen gedaan om dat te verhelpen. 1ste heb ik een trespa plankje gemaakt, ongeveer 5 cm van de vloer met 2 steuntjes als pootjes en langs de zijkant met 2 scharniertjes vast, zodat ik het geheel op kon klappen naar stuurboord. De ringen op het vloertje heb ik verwijderd en op dat plakje vastgemaakt, met extra gaatjes in het binnen cirkeltje. Zo kon het water vrij bewegen en roesten de flessen niet. Daarna heb ik in het achterste stuurboord hoekje een afvoertje gemaakt. Ik heb hier gewoon een afvoertje gebruik van een gootsteentje. de slang heb ik laten uitkomen onder het klepje van de zwemtrap. Dit werkte perfect. het enige wat ik af en toe moest doen, is de blaadje uit het afvoertje halen, zodat al het water weer door kon stromen.
Misschien dat de nieuwe eigenaar je wat foto’s kan sturen (aijse55@planet.nl) Aijse de Vries.
Ciao,

Ed,
Ik ben zelf niet zo’n voorstander van kunststof gasflessen. Dat is niet echt ergens op gebaseerd maar gewoon een gevoel. Als het warm wordt op een hete dag… In elk geval, ik heb een heel simpel kunststof voetje gekocht dat precies om de gasfles past en roestige kringen voorkomt. Volgens mij is het van BluePerformance en is vast in de meeste watersportzaken verkrijgbaar. Past gewoon om de blauwe stale gasfles en zorgt tevens dat hij niet krast of schuift.
Gr
Nick

Ed,Xander,
Nadat ik in 2002 mijn dufour36 (nieuw) had gekocht, kreeg ik een enquette formulier uit Frankrijk van de fabriek. Daarin heb ik dit probleem van het achterblijvende water kenbaar gemaakt. Nooit een reactie op ontvangen. Ik heb mijn blauwe gasfles in een op de witte ring vastgestroefd afwasteiltje staan. Past precies. In het teiltje onderin een paar gaatjes geboord, zodat er geen water in blijft staan. Ben trouwens wel geinteresseerd in de kunststof flessen. Welk formaat past er onder? de 5- of 10liter versie? Het voordeel van de BP flessen is, dat ze met propaan zijn gevuld. Dus ook 's winters te gebruiken. Maar wat doe je met de oude ‘dure’ campinggas flessen? Ik heb er drie. Cry
Groet,
     Koos
 
 
   
 
 Koos39547,5336689815

Jongens,
Ik hoorde laatst dat die kunststof flessen uit de handel gehaald zijn, omdat er toch zwakke plekken in bleken te zitten. Dit is dus geen optie meer.
En… die kunststof flessen nemen niet het water weg wat er blijft staan in het stuurboord hoekje.
Ciao,

Heren,
De kunstoffles is nog gewoon verkrijgbaar. De site maakt ook geen enkele melding van het een of ander, verder rondgezocht op internet en niks kunnen vinden dan positieve reacties,de locale dealer hier in veere heeft er ook nog nooit van gehoord.Wellicht broodje aap. Ik heb nu zelf de 5 liter versie. De blauwe camping flesjes kon ik inleveren en kreeg hier de kunsstoffles voor terug, zonder statiegeld te hoefen betalen (ben dan wel vaste klant bij de zaak) Verder aan boord van de zeevaart(volgens mij de brandweer ook) zit de perslucht ook in een kunsttofles, 200 bar en wisselende temperaturen van -5 tot +35. Dan heb ik het nog geen eens over wanneer men een vuurhaard benaderd. Verder doe ik het nu met deze ene fles, vorig seizoen 51 dagen gevaren, en nog zat aanwezig. Vulling is 17 euro, dus voor de 28 dagen zeilvakantie haal ik gewoon een nieuwe en weg is hij weer, Geniet van het seizoen zonder poetsen en met vriendelijke groet
xander
“Buenaventura”

Hallo Ed ook wij hadden het zelfde probleem met onze classic 36.maar aan gezien dit een constructie fout van Dufour is hebben we dit door jachtservice muiden laten verhelpen.Dit vlak loopt namelijk naar de spiegel af inplaats van naar de kuip !!Aangezien de loospijpen van de kuip onder dit vlak doorlopen.Via het luik in de achtercabine kun je deze loospijpen bereiken.hier bovenop zijn proppen epoxy geplaatst(een vervelend klusje)Daarna zijn de beide loospijpen via het kleine vlak van bovenaf en net voor de kuiprand doorgeboord en weer afgewerkt met celcoat.Dit alles uiteraard onder garantie !En het werkt prima.Weet je dat er op dit vlak 2 propaan gasflessen van  kg passen ??met vriend.groet Joop Diepstra

Netjes geregeld Joop.
Maar als het geen garantie meer is, is mijn idee van het zelfde principe. Vaag de eigenaar van de ex-Borrias, nu Brafour, of hij wat foto’s wil maken. Of ga bij hem langs, de boot ligt ergens in Lelystad. Hij stond trouwens op de foto in de Waterkampioen, in het stukje over die studenten die helpen in de sluizen.
Ciao,

Precies boven de zelflozer een gaatje boren en daarna een pijpje er in laten verzinken tot in de pijp van de zelflozer. Pijpje waterdicht maken met epoxy en aan de binnenzijde afkitten zowel aan de onderkant alsmede bovenkant en klaar.
mbt de gasflessen gat boren, diepere gasbun plaatsen (er is ruimte genoeg achter het schot in de achterkajuit). Op deze manier kun je de 6 kg groene fles plaatsen (propaan).

 
Hoy Martin 2.
Wij hebben op de originele plaats 2 st. z.g. 4kg groene propaan flesjes staan.Deze passen perfect ,en wij kunnen er ca.9 weken mee doen.
 Groetjes Joop D

hallo moeder op de boot gebruik ik een 4,5 liter fles SHELL model kubus, volledig plastic em, geen probleem.

Hello, this is the foto of my botle of gas on my boat.
A good solution with the  best autonomy (4,5 liters).
regards

Hans van Gent gaf mijn mailadres hier en daar door.
Dat is echter niet meer actueel.
Het is nu a.vries9183@upcmail.nl
De bedoelde foto’s van de manier waarop Hans het waterafvoer probleem
heeft opgelost in de Borrias, thans Brafour, moeten nog even wachten, want
de boot ligt nu in de winterberging.
Onze thuishaven is de zogenaamde Houtribhaven van de WV Lelystad.
Groet
Aijse

Hoi Aijse,
Alles goed met de Brafour?
Jullie stonden laatst nog op de foto in een of ander watersportblad. Foto’s van de sluis stewarts met de Brafour er op.
Gezien?
Ciao,

alles goed met de br?four.
We stonden inderdaad in de Waterkampioen en zijn ook gefilmd voor Omroep Flevoland. Onze haven werd speciaal uitgenodigd om de “uitvinding” van de stewards te beproeven met een heuse feesttent op de sluis compleet met hapjes en drankjes. Naar ons idee een wat overdreven vertoning voor wat het was. Eerlijk gezegd hebben we later in de Oranjesluizen wel waardering gehad voor de manier waarop de daar aanwezige stewards hun job oppakten. 

Hoi Aijse,
Fijn te horen, het blijft toch altijd een beetje “je bootje”.
Het is wel handig, je hoeft je minder zorgen te maken over het aanleggen. In de sluis bij de Grevelingen stonden ze ook, deze zomer. Alleen zeeurde ze heel veel over doorschuiven, als je achteraan ligt. Terwijl boten voor ons eerst moeten schuiven, dan wij pas,…Maar dat komt ook wel goed.
Ciao,

Met betrekking tot de water over last in achter kuip bij Dufour 36 heb ik twee afvoer pijpjes geplaatst. Dit systeem te samen met een een lichtgewicht 5kg BP-gas, dit net onder de stuur kuip bank past, voldoet reeds 5 jaar naar alle tevredenheid. Zie bij gaande foto’s.


Ron,
Ziet er prima uit, gaat er alleen geen vuil in zitten van blaadjes enzo?
Ciao,