water-werveling achter D34P tijdens zeilen

Hoi D 34 P-zeilers,

Wat mij opvalt is dat achter onze RAP zoveel waterwerveling is tijdens het zeilen. Is dat bij jullie ook het geval. Volgens mij is mijn schroef goed ingeklapt, zeilt de boot gewoon snel, maar zou dat volgens mij nog sneller kunnen als die werveling weg is.
Bij het roer zit om de roeras wel een ring los van ongeveer 5 millimeter dik, die waarschijnlijk tegen het gat van de roerkoning aangeplakt moet worden. Maar volgens mij kan dat niet zo’n werveling veroorzaken, het lijkt wel of de motor aan staat.

Hoe is dat bij jullie?

Ciao,

Hans,
Ik kan maar 2 oorzaken bedenken:
-de saildrive, kan niet echt veel zijn en daar kan je niks aan doen.
-zeiltrim, als die niet goed is, staat je roer iets uit de neuraal stand, daar kan je natuurlijk wel wat aan doen.
succes

Hoi Martin,

Je hebt gelijk, saildrive of zeiltrim versus stuurstand. Nadat RAP goed is getrimd is de stuurstand neutraal en staat in het midden. Als je teveel roer moet geven tijdens het zeilen dan heb je ander soort werveling, meer z’on afgeleide stroom. Nee, deze werveling lijkt sterk op die van een draaiende schroef.

Hebben andere 34P zeilers dit ook?

Ciao,

Hans, ik kan me niet voorstellen dat een ingeklapte 2blads schroef een achter je boot zicht
bare werveling laat zien Het effect van de saildrive is denk ik groter tenzij ie niet goed inklapt
Maakt het uit of de schroef mee laat draaien of blokkeert?

Hoi Martin,

Als je een klapschroef mee laat draaien, bijv. als je de motor uitzet en je snelheid nog niet optimaal is, hoor je de schroef draaien. Door even de handel in z’n achteruit te zetten, stopt het draaien en is de schroef, als het goed is ingeklapt. Als je daarna de handel weer in z’n vrij zet is het draaiende geluid weg. Volgens mij klapt mijn schroef dus goed in. Verder…weet ik het niet, alleen dan die ring die loszit.
Ik zal, als ik in de herfstvakantie ga zeilen in Zeeland en omgeving eens een filmpje maken. Misschien is het dan duidelijker.

Ciao,

Hans,

Haal je nog je normale vaart op het log?, wellicht een stuk touw in je schroef? Als je schroef net niet
volledig inklapt word het helemaal een raar krachtenspelletje, ff checken met je duikbril.
Wat ik ook nog kan verzinnen is dat je boot trim niet goed is, en dan met name
dat hij teveel achterover ligt. We gaan het zeker nog horen. Succes en met groet

Xander vd Steen
“Buenaventura”

Hoi Xander,

Qua snelheid heb ik nog niets te klagen. Verleden weekend de Lek nog afgezeild op de HA-fok met een bakstag windje, af en toe 7 bft, met af en toe 7,4 knopen op de GPS. DHet log zat vast, dat heb ik op e terug weg gereinigd en gaf ongeveer gelijk aan met e GPS. Dus dat is het niet, denk ik. Om nu het water in te gaan, te koud. Ik zal in de herfstvakantie eens een aantal dingen proberen. Jullie horen het wel.

Een Dufour 34P vaarders, wat zijn jullie ervaringen?

Ciao

Hans,

Ik heb die wervelingen ook maar ik heb een vaste schroef die meedraait onder het varen dus dat is niet vreemd. Lijkt me dan ook, als ik je verhaal zo lees, dat jouw schroef niet goed inklapt.
Je schrijft dat je de gashendel in z’n achteruit zet om de schroef in te klappen, laat je die hendel zo staan of zet je hem vervolgens weer in neutraal?

Gr Raymond

Hoi Raymond,

Ik zet de hendel weer terug, want éénmaal ingeklapt, blijft, volgens mij, ingeklapt. Maar ik zal het eens proberen in de herfstvakantie of het uitmaakt.

Ciao,