Water onder de vloer

Eind van het seizoen van 2013 hebben wij een dufour 2800 gekocht. We zijn erg blij met de boot, maar helaas hebben we nu ergens lekkage. Als we het water onder de vloer weg pompen, is het binnen een dag weet gevuld tot de helft. Heeft iemand een idee waar we de oorzaak moeten zoeken?

Zou het kunnen dat het door de kiel bevestiging binnen komt?

Alvast bedankt voor de reactie.

Hoewel lang niet zo erg heb ik ook regelmatig water in de bilge en onder de motor. Zonder echte gedegen analyse tot op heden (lekkage is te overzien) heb ik zelf de indruk dat dit via mijn watergesmeerde schroefas naar binnen komt, en vandaar in bilge. Maar kan dit nog niet staven. Wellicht dat extra vet in het rubberen lager het euvel verhelpt (zal dit zelf ook binnenkort eens testen).

Hallo,
Als er water staat terwijl het niet regent: check de afsluiters, wierpot en de asafdichting. Ik zou pas als lastste aan de kielbouten denken, nog nooit eerder van gehoord bij een d2800. Tenzij de kiel een flinke opdonder heeft gehad.
Haal hem uit het water, dan zie je dat meteen. Kun je ook meteen uitsluiten of er water naar binnenkomt vanuit het onderwaterschip.
En check ook even de waterzak en zoetwaterleidingen/pomp en toilet. Zou niet de eerste zijn als daar een lekkage zit.

Succes met zoeken. Met logisch nadenken en goed opletten kom je er uiteindelijk achter. De d2800 is een mooi degelijk schip.

Groet,
Loet

Beste R,

Mijn ouders hebben een Dufour 2800 gehad en als ik me niet vergis is de kiel in het polyester van de romp gelamineerd. En vormt dus in feite 1 geheel. Dan is een lekkage via de kiel eigenlijk uit te sluiten. Ik weet dat wij toen een watergesmeerd schroefas lager hebben laten plaatsen om lekkages via deze as tegen te gaan. Zie verder de eerdere reacties of een uitgebreide topic bij de Dufour 30 classic over het opsporen van lekkages.

Succes met zoeken en veel zeilplezier met dit oer degelijke schip!

Groet,

Xander

Ik heb sinds vorig seizoen ook last van een beetje water in de bilge. Sowieso denk ik dat er wat water via de schroefas binnenkomt, omdat na lang motoren (bijv. bij een oversteek) er merkbaar sneller water in komt. Daarnaast verdenk ik de genuarails, water zou de ruimte tussen de binnenschaal en de buitenschaal naar de bilge kunnen komen. We merkten dat als de boot lang op 1 oor ligt en het regent, dat de kussens aan die kant nat werden… de voetrail hebben we al opnieuw gekit en dat hielp niet.

Bang dat de Dufour 2800 zinkt ben ik overigens niet :wink: inderdaad erg degelijk schip. Hij staat nu op de wal en ik zie ook dat met het onderwaterschip niets aan de hand is.

Inmiddels hebben we bij onze 2800 uit 1979 al meerdere lekkages onderkent.

  1. Lekkage van het toilet. Deze hebben we gerestaureerd
  2. Lekkage van de kajuitramen. Deze worden nu opnieuw gekit
  3. Lekkage van de schroefas. Smeren voordat het schip in april te water gaat en goed ontluchten
  4. Lekkage van de dieselslangen. Ergste lekkage verholpen, overige slangen moeten nog.
  5. Terugstromen van water vanuit de lenspomp. Hier is niet veel tegen te doen.
  6. Lekkage door het kajuitdak. Valgeleiders gedemonteerd en gaten dichtgemaakt met polyester
    inmiddels hebben wij veel problemen verholpen maar het blijft een lastig probleem. Elke lekkage eindigt in de bilge.

succes en veel plezier van je nieuwe schip

groeten Paul en Lisette

Om terug te komen op mijn vraag, van begin van het seizoen.

Na een tijd ben ik er achter gekomen doordat er rook uit het motorgedeelte kwam en dit in de kajuit kwam. De uitlaat is gaat rotten waardoor er eerst elke keer een klein beetje water onder de vloer kwam en uit eindelijk heel veel.

Dus de uitlaat was lek waardoor er koelwater onder de vloerkwam:).

Bedankt allemaal voor de reacties.

Als aanvulling hebben we weer een nieuwe “lekkage” gevonden.

Het klinkt zwaarder dan het is… eind van de zomer tijdens een regenbui viel het op dat we aan stuurboord op de vloer van het toilet wat water vonden. Dit kon nooit van het gereviseerde toilet met nieuwe afsluiters zijn. Na wat onderzoek leek het er op dat de wandputting lekte.

Net voor het strijken van de mast heb ik met de verstaging de puttingen uit het dek getrokken. Let wel, wij hebben nog een extra slingerwand! Ik had verwacht dat de puttingen met veel siliconenkit vast zouden zitten. Helaas zaten de puttingen alleen met de twee bovenste boutjes in het dek en de vier binnenste bouten door het schot vast. Na jaren was er niets meer van de afdichting over en kon ik de puttingen uiteindelijk met de hand omhoog trekken.

deze winter laat ik het polyester goed drogen en maak ik de puttingen mooi schoon. Aan het begin van het nieuwe zeilseizoen gaan de puttingen, met nieuwe kit, terug op hun plaats.

ooit zal onze dufour waterdicht zijn…

groeten Paul

Dat is interessant om te weten, ik heb ook al dikwijls gedacht dat ik daarlangs water zou kunnen binnenkrijgen, maar tot heden geen echt spoor van gevonden.
Even voor de goede orde, als ik de 2 boutjes aan dek losdraai moeten de puttingen los komen ?
Of moeten de vier benedendeks door het schot ook los ?
( toevallig geen foto’s gemaakt ? )
Volgens mij zal bij mij de dichting ook weldra aan vervanging toe zijn.

Inmiddels zijn de puttingen al aardig schoon.
alle 6 de bouten per zijde moeten er uit. Dus de twee kleine aan dek en de vier grote door het schot.

op de foto de twee verwijderde puttingen.

groeten Paul

Binnenkort ga ik ook uit het water, en gaat de mast eraf.
Dan maar gelijk de puttingen ook eens goed nakijken.
Bedankt voor de info.

Bij mij was de situatie toch nog iets anders.
Dufour 2800 volgens de papieren uit 1977.
sm_verstaging_binnen.jpg

Dan naar buiten en de troep die er rond zit zo veel mogelijk weggedaan.
sm_verstaging_putting_bb.jpg

sm_verstaging_putting_bb_demontage_1.jpg

sm_verstaging_putting_bb_demontage_3.jpg

sm_verstaging_putting_bb_demontage_5.jpg

sm_verstaging_putting_bb_demontage_6.jpg

sm_verstaging_putting_bb_demontage_7.jpg

sm_verstaging_putting_bb_demontage_8.jpg

sm_verstaging_putting_bb_demontage_9.jpg

sm_verstaging_putting_bb_demontage_10.JPG