Water in de bilge

Hello 34P’ers.
Tijdens de laatste log-reinigings manoevers nogal veel water in de boot gekregen. Normaal geen probleem: even de bilgepomp opzetten en klaar, dacht ik. Niet dus. De gaten door de wrangen in de binnenschaal zitten enkele mm boven de buitenschaal. Hierdoor blijft er wat water zitten onder die wrangen. Tijdens het zeilen, als de boot beweegt loopt dat er dan uit en zoek je je suf naar een lek!
Maar er blijft altijd een restje water achter. Nu vind ik water in de boot maar niks. Ik denk er nu over om stoppen in die gaten te steken; of heeft iemand van jullie een goede suggestie?

Hoi Lucas, gaatje op het diepste punt van je boot!LOL
Tijdens het log-reinigen leg ik meestal een doekje voor de gaten, die vangen dan het water op, maar niet afdoende.
Met dit mooie weer kan je misschien je boot opzetten en de vloerluiken naar boven doen, zodat e.e.a. kan verdampen. Anders weet ik het ook niet. De gaatjes iets uitvijlen, zou nog kunnen, maar is mogelijk niet afdoende. Ik weet het anders ook net. Wij hebben trouwens wel een heel klein bilge putje, waar de slangen in zitten, jij ook?
Ciao

Hans,
het euvel is inmiddels verholpen, het water is weg. Er zit in mijn boot ook een kleine bilgeput dus dat is OK. Het probleem is dat, als er behoorlijk wat water in boot komt er steeds een deel tussen de dubele wand onder de wrangen blijft zitten omdat die gaten te hoog geboord zijn. Ik vind dat toch een ontwerp-slordigheidje. Uitvijlen is vlugger gezegd dan gedaan, je hebt weinig plaats. Een stukje buis of slang erdoor zou OK zijn maar is ook niet zo gemakkelijk. Blijkbaar hebben forumleden allemaal een droge boot, of ze hebben nog nooit een behoorlijke kluts water binnen gekregen.  Ik zal het maar op stoppen in de gaten houden; die kan ik altijd verwijderen als het nodig zou blijken.
MvG, Lucas.
 

Hi Lucas,
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb afgelopen winter met een spons, een klein pompje en een slangetje mijzelf een middag bezig gehouden maar het zit er nu weer in na een klein foutje met de waterpomp. Ik denk niet dat er veel aan te doen is. Ik heb me wel afgevraagd waar dit water naartoe gaat. Niet veel aan te doen vrees ik.
Gr
Nick

Lucas, Nick,
Een idee is misschien om een dun touwtje in het gat te hangen. Door de capilaire werking zuigt het touwtje het water op en kan het op makkelijker bereikbare plekken komen.
Ik heb voor op mijn boor zo’n slijpsteentje (klein bolletje), daarmee kan je makkelijk het gat wat groter maken, misschien ook een idee.
Ciao,

Over slordigheidjes gesproken, sinds 3 weken de trotse eigenaar van een 2 jaar oude 325 GL. Tijdens de eerste reis van Bergen op Zoom naar de thuishaven Numansdorp kwam na 3 uur zeilen thv Stavenisse het water in de kajuit boven de vloerdelen uit. Vloerdeel weg en gelijk even proeven, buiten zout en het water binnen smaakte zoet, dus geen lekkage van buitenaf. Geen probleem, de elec. lenspomp aan en weg met dat water, niet dus, na 20 sec zoog de pomp niets meer aan. Om een lang verhaal kort te houden, het groffilter voor de pomp zat helemaal vol met polyester slijpsel en kleine stukjes polyester, duidelijk nog van de nieuwbouw. Na 3 keer reinigen bleef de pomp het doen. Toch slordig van Dufour om een boot af fabriek zo af te leveren en voor ons niet bepaald een positieve 1e kennismaking met Dufour.

Peter, Anita,
Troost je. Als je een nieuwe boot koopt (of een jong gebruikte, blijkbaar) kom je toch nog wel eens wat tegen. Net als bij een nieuw huis kopen. Na 2x een nieuwe boot, weet je zo al waar je op met letten en waarmee je rekening moet houden.
Succes verder met jullie Watermaat.
Ciao,