Wat is dit... ?

Dag allemaal,
Wij hebben begin oktober een Dufour 2800 van 1978 gekocht. We hebben er al heel wat in gezeild (Veerse Meer). Voordien zeilden we enkel op laser, laser 2 en af en toe eens een Valkje. We hebben dus nog geen ervaring in grootzeilerij… .
Bij het winterklaar maken hebben we de boot eens wat verder onderzocht. We stootten daarbij op 3 zaken waarvan we niet weten wat het is en wat het doet…

  1. Dit ‘ding’ staat onder de wastafel, en er loopt enkel een draad naar toe.
    Edit: de kabel die je ziet is het enige dat naar dit toestel loopt: dus geen andere elektrische kabel, noch een waterdarm.
    IMG_5308.JPG
    IMG_5309.JPG

  2. Deze aansluiting gaat naast de kiel aan bakboord onderaan de romp naar buiten:


  3. Boven de bilgepomp liggen beide metalen linten, verbonden met een oude en doorgebrande zekering. Waar dient dit voor ?
    IMG_5362.JPG

Alvast bedankt voor je hulp !!

Met vriendelijke groet,
Pieterjan
Dufour 2800 (Aqua Alfa)

Hallo, wlkom op het forum .

Ik heb alleen een goed antwoord bij de derde foto:
Maar verwijs hiervoor naar de postings onder de titel
: Zekering in de Kiel van de sectie Dufour 29.
Omdat daar veel meer informatie staat.
Is een bescherming tegen opbouw van statische electriciteit van de mast dacht ik.
of heeft daar toch iets mee te maken.

Foto 1 ? staat bij mij niet in de boot, en is dus vermoedelijk niet origineel.
Is het ergens anders op aangelsoten , zijn er nog slangen of dergelijke aangesloten ?
Kun je ergens vinden waar de kabel naartoeloopt, en hoeveel adres er in de kabel zitten?
Wat is er te zien onder de plank waarop dit gemonteerd zit.

Foto 2 ???

het enige wat ik kan aanraden is om aan de buitenkant te kijken wat er daar zit, maar als de boot in het water licht,
is dat nu niet echt handig.
Heel misschien is het een log, maar daarvoor lijkt de plaats niet echt optimaal.
Ook hier is het handig om te weten waar de slang en of kabels naar toe lopen.

Bij mijn dufour 2800 zit dit er in ieder geval niet op.
Maar de kielzekering is ook weg bij mij dus … ?
er is alleen een klein stuk een van de metalen linten nog zichtbaar, alleen ingegoten in een of ander hars, en dus niet
bruikbaar.
Dat zal ik later wel eens oplossen, op dit moment is het hermotoriseren prioriteit 1.

Foto 1 is een elektrisch kompas

de kabel zou naar een uitleesklok moeten lopen.

Als je deze niet hebt zou je op marktplaat kunnen zoeken,zo te zien is het een elektrisch kompas van VDO

succes

groet

Beste mensen,
Bedankt voor de reacties !
Ik heb intussen ook eens nagevraagd bij de vorige eigenaar: de kabel van foto 2 is de kabel van de oude originele log die niet meer werkt. Intussen is er een nieuwe log geplaatst.

Nu nog op zoek gaan naar een nieuwe zekering. Of zijn er andere mogelijkheden ?

Nog eens bedankt !
Pieterjan.

dag pieter jan
bij onze dufour 2800 heb ik pasgeleden de zekering verwijderd en helemaal schoongemaakt. echter is de zekering net als bij jou doorgebrand. nu ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe zekering maar ik weet de waarde niet. is het amperage van de zekering bij jou nog te lezen? ik ben heel benieuwd. sowieso plaats ik het geheel weer terug in de boot omdat het zou beschermen als er statische elektriciteit of bliksem in de mast zou kunnen ontstaan.
groeten Paul SY Bijelo