Wartel Facnor rolreefsysteem

Onze Dufour 36 CL is uitgevoerd met een Facnor genua-rolreef systeem.
Sinds een poosje liep het systeem stroef en was dus slecht uit en vooral in te draaien.
Dit fenomeen diende zich vooral aan bij zwaarder weer, juist als je daardoor niet op zit te wachten :confused:
Zo kwamen we een keer uit Engeland aan in Nieuwpoort met W6 en dan is dit heeeeel vervelend.
Dan moet je onder die omstandigheden de genua strijken (laten zakken dus) met alle roze of zwarte stress vandien.
Nu we een nieuwe zeilen set hebben en nog fanatieker trimmen en de spanning op het voorlijk van de genua vaak varieren nam de ellende toe.
Wat bleek: er zat een flinke braam bovenaan op het voortagprofiel, ter hoogte van de wartel.
De kunsstof binnenbus (van de wartel) bleef hangen en liep daardoor uit het metalen wartelhuis, waardoor alles uit elkaar ging.
Met de bootmansstoel naar boven geweest en opgelost met een zoete vijl.
Tevens het voorstagprofiel, ter hoogte van de wartel, nog wat ingegesmeerd met watervast vet en alles weer ok.
Dus ik ben benieuwd of jullie ook ooit zoiets hebben meegemaakt, anders succes met deze ervaring en de oplossing.

Ik begrijp hier niets van. Hoe kan een braam op de voorstag nu het draaien van de wartel beinvloeden??? DBN

Ga ik je proberen uit te leggen:
Als je de voorzeilval doorzet kan de wartel tot wel 10 cm op het voorstagprofiel omhoog schuiven (rek van je voorlijk)
Als, zoals bij mij, een braam op het voorstagprofiel de kunststof wartel tegenhoud, trek je met de valspanning als het ware metalen (gelagerde) wartel los van de kunsstof binnenbus. De kunstof binnenbus zorgt er normaal voor dat de wartel alleen met de (metalen) buitenbus om het profiel kan draaien, terwijl de metalen binnenbus stilstaat . Omdat kunststof binnen en metalenbinnenbus los van elkaar zijn, draait de gehele wartel en gaat de val om het voorstagprofiel draaien. Dit leidt er toe dat de hele zaak blokkeert bovenin en kan je eigenlijk niets meer doen, dan je voorzeil strijken.
Plaatje zou het verduidelijken, maar dat heb ik niet voor je.
Groet Martin