Warm water Boiler

Afgelopen weekend een kleine verbetering aangebracht aan het warm watersysteem. Wat ik minder handig vond is dat de boiler altijd aangaat als je de walstroom aansluit. Enige manier om dit te voorkomen is de stekker eruit te trekken, maar dan moet je door de achterkajuit, luikje opmaken en stekker uit stekkerdoos halen. Nogal omslachtig.
Ik heb de stekker doorgeknipt en de kabel verlengd en via de opbergbak in de achterkajuit, over de kast naar de kombuis gelegd. De kabels heb ik met donkerbuine kabelgoten weggewerkt (Zie je niks van). In de keuken heb ik een schakelaar gemonteerd waarmee ik de boiler aan en uit kan zetten. Ik heb een schakelaar met een lampje genomen en die gaat branden als walstroom aangesloten wordt. Dat is ook handig i.g.v. betaling met muntjes. Dan weet je wanneer je tegoed op is (dat gaat namelijk snel met een boiler).
Groeten,
Ewald

Dag Ewald,

Denk ook eens aan het gebruik van een relais.
Onderbreek zo’n dikke kabel direct ter plaatse met een relaiscontact en stuur de spoel van het relais aan met 12 volt via dunnere draden. Het voordeel is dat:

• je met een kleine schakelaar kunt werken vanuit het bedieningspaneel
  • de dunnere schakeldraden gemakkelijk weg kunt werken
  • er door de boot 12 volt stuurdraden lopen i.p.v. 230 volt / veiligheid.
Via Conrad zijn er hele goede "auto vermogensrelais" te koop die vrijwel identiek zijn aan de relais die Dufour zelf ook gebruikt o.a. om de koelkast te schakelen. Ook bij de Penta Volvo motor vindt je deze relais. Het gaat om [www.conrad.nl](http://www.conrad.nl) en artikelnummer 840629 + platte stekers geel 852107 (of voor een kleinere aderdoorlaat rood en blauw).  Het relais is heel gemakkelijk te plaatsen. Vastschroeven tegen wand of aan installatie, stekers er over schuiven en klaar.  

Een separaat indictaielampje kan op het paneel worden gemonteerd.