Wanneer zeil verminderen?

Hoi!
Ik ben nieuw in het zeilen en heb een Dufour 36 Classic in Griekenland.

Ik heb een 2 slab reef systeem en toen ik leerde zeilen (in een Benetau 45) merkte je heel duidelijk “weatherhelm” vanaf ongeveer 15 knopen wind.
Dit heb ik totaal niet met de Dufour 36, stuurt heel gemakkelijk met een plotselijke 20 knopen en het is de korte kiel versie en hij helt niet veel over ook.

Het lijkt me dat 15 tot 20 knopen echt wel het moment is om normaal wat zeil te verminderen?

Overlaatst hadden we wind van achter en de golven kwamen ook vanachter en het was ongeveer 12 tot 15 knopen wind.
We gingen met een snelheid van 7 tot 8.5 knopen vooruit en de boot gleed gewoon door het water zonder het gevoel dat die overpowered was.

Dus mijn vraag, wat doen jullie? Volgens mij moet ik eerder zeil verminderen maar waarom voel je het niet op de boot zelf?

Snelheid van de boot is trouwens gemeten op de GPS aangezien men paddlewheel wel ronddraait maar de SPEED blijft 0 knopen op het display…

Je kunt eigenlijk niet een getal geven wanneer te reven. Als je zegt 12-15 knopen heb je het over ongeveer windkracht 3-4. Dat lijkt me erg snel om dan al te reven. Aan de andere kant, wil reven niet zeggen dat je per definitie langzamer gaat. Door je zeil te verkleinen blijft je boot meer rechtop en dat geeft behalve een prettigere stand van de boot ( lang heel scheef varen is niet leuk) soms een groter wind-raakvlak dan niet gereefd varen. Wanneer te reven hangt af van je bemanning, koers, golven richting en hoogte, windkracht, soort zeil enz. enz.

1 like

Leuke vraag. En je hebt een leuke boot gekocht die wat kan hebben.
occap2023 noemt een aantal treffende criteria. Onderschrijf ik helemaal.
Twee voorbeelden daarvan: Als ik onervaren gasten aan boord krijg, reef ik altijd, ook bij 4bft. 's Nachts reef ik altijd, zeker op zee.
Vaak ga ik met een gereefd zeil sneller dan een gelijkwaardige boot op één oor.
Wanneer ik alleen ben en ik heb aan de wind 18 knp over dek gaat er een rif in. Het lijkt allemaal stoer zo schuin, maar heerlijk zeilen werkt anders voor mij.