Wanneer een nieuw tuig?

Hallo allemaal,
Wanneer is het verstandig om na te gaan denken over een nieuw tuig?
We zeilen vanaf seizoen 5 met dit tuig, het is nu dus 8 seizoenen oud, waarvan wij er tamelijk intensief 4 seizoenen mee gezeild hebben. Vroeger met de wedstrijdspanker deed ik hooguit drie jaar met een tuig, maar het mag nu wel wat langer, maar hoeveel langer? Ik heb voor mezelf vastgesteld dat onze Dufour 30 Classic niet meer zo hoog loopt aan de wind. Vroeger liep hij tot mijn verbazing eigenlijk erg hoog, en dat ben ik kwijt. Kan dat te maken hebben met een uitgezeild tuig?
Ik zie ook wat plooien in de genua vanaf het schootoog. Kortom: wat is wijsheid? Zijn er collega Dufourvaarders die ook hun tuig na 8 seizoenen vervangen. Dank voor jullie reacties.
Jan Willem

Jan Willem,
Vervangen van je tuig. Ik ken mensen die er 15 jaar mee varen, of mee door varen tot het te vaak scheurt. Het is maar wat je wilt en kan betalen, uiteraard. Mogelijk kan je ook bij een goede zeilmaker, gerenomeerd, het zeil laten verstellen, zodat de bolling, want daar gaat het vaak over, er weer een beetje uitgehaald wordt. Daardoor kan je weer wat hoger aan de wind. Je kan er ook voor kiezen om alleen je voorzeil te vervangen. Dat is de ‘motor’ van je boot, dus…
Ik zou, even alleen afgaand op het jaartal, de zeilen nog niet vervangen als het dacronzeilen zijn.
Ciao,