Ik heb de walaansluiting in de spiegel zitten, omdat ik in onze haven altijd met de spiegel naar de steiger afmeerde. Nu lig ik op een ander plekje met de neus naar de kant. Met als gevolg dat mijn aansluitsnoer ineens 10 meter korter is. Nu kun je wel een langer snoer nemen, maar dat moet je ook weer opruimen. Heeft iemand al een aansluiting in de ankerkluis gemaakt? Lukt het dan om het snoer naar achteren te brengen? Ik hoor graag over de mogelijke oplossingen.
In de zomer van 2008 lagen wij afgemeerd in Dokkum naast een Dufour 30C met de naam Forsail. De eigenaar had zelf in de ankerkluis een walstroomaansluiting gemaakt. Dat was erg handig. ’
Overigens, je zult moeten kiezen, of een aansluiting bij de spiegel of bij de de ankerkluis. Parallel schakelen leidt tot gevaarlijke situaties.
Twee aansluitingen kan wel. Ik heb dat op Noordschans bij een D 40 zien inbouwen.
Je moet dan wel extra veiligheidsmaatregelingen treffen zodat er op de ongebruikte aansluiting geen stroom komt te staan. Hoe dat moet kunnen de deskundige wel vertellen.
VRG
Zoute Zoen
Zoals te zien is op het schemaatje hier beneden brengt het plaatsen van twee walaansluitingen risiko’s met zich mee.
1e : Mocht het voorkomen dat er walstroom aangesloten is op de eerste aansluiting en iemand ziet dat over het hoofd en sluit vervolgens walstroom aan op de tweede aansluiting dan kan het volgende gebeuren:
De gebruikte 230 volt komt van dezelfde groep (draaistroom R, S of T) en de fase en de nul zijn in de stekkers toevallig idemntiek aangesloten. Dan is er niets aan de hand, zo lijkt het.
De gebruikte 230 volt komt van dezelfde groep doch in de stekkers zijn de fase en de nul net verschillend aangesloten. Dan is een keiharde sluiting het gevolg.
De gebruikte 230 volt komt van een andere groep (b.v. verschillende aansluitkasten op de wal). Dan is het spanningsverschil tussen de fasepolen in de beide stekers 400 volt AC. Ook nu weer kunnen die in de stekers identiek dan wel verschillend zijn uitbedraad … nee dank je feestelijk … nooit aan beginnen!!!
Verder heb je het probleem van twee verschillende aardingen.
2e: Er is walstroom aangesloten op een van de walstroomaansluitingen. Iemand raakt per ongeluk de fase pool aan (die steekt immers uit) in de andere walstroomaansluiting. Dan is het einde zoek.
3e: Wellicht kan er gewerkt worden met een speciale meervoudige wisselschakelaar zodat je kunt kiezen welke van de twee walstroomaansluitingen met de scheepsinstallatie wordt doorgeschakeld. Mocht er dan toch twee aansluitingen gelijktijdig worden aangesloten, dan is het van groot belang dat deze wisselschakelaars exact gelijktijdig schakelen en van het type “verbreken-voor-maken” zijn. Feitelijk zou je een driepolige wisselschakelaar nodig hebben om ook nog eens te voorkomen dat er twee verschillende aardingen worden gelijktijdig worden aangesloten. Ik teken dit nu wel zo leuk maar betwijfel of dit volgens de NEN-1010 en andere E-veiligheidsnormen zou mogen.
Ik weet waar ik het over heb en raad dergelijke installaties ten sterkste af. Niet aan beginnen. Gewoon 10 metertjes snoer extra uitrollen!