Waarom de dufour 2800?

[size=2]
Beste dufourvaarders,
omdat ik vermoed dat vele van jullie dezelfde zoektocht hebben meegemaalkt als wij nu meemaken, vraag ik jullie om advies
We willen overstappen van een open zeilboot (randmeer) naar een kajuit, maar het aantal types kajuitboten tot ? 8 meter met 5 slaapplaatsen is beperkt. We hebben tot nog toe gekeken bij een friendship 26, jaguar 27, compromis 777 en een dufour 2800. De ruimte in de dufour bevalt ons goed, maar wellicht hebben jullie ook andere overwegingen meegenomen in jullie keuze.
Mocht je nog adviezen hebben, ben ik erg benieuwd.[/size]

Beste Marcel,
De 2800 is een heel ruim schip; onze overweging was niet alleen de ruimte maar vooral de slaapruimte. Ik ben 2 meter lang en heb zeker 50 schepen bekeken voordat ik er een vond waarop ik zonder verbouwingen fatsoenlijk kan slapen. Ik zou eigenlijk niets weten wat tegen de keus voor een 2800 spreekt. Het is een goed gebouwd degelijk scheepje, niet te groot (je kan nog eens ergens terecht) een mooie diepgang, meestal een Volvo Penta (die van ons is 28 jaar oud en ongereviseerd, loopt prachtig) en rond de 18 a 20000 moet je een hele mooie kunnen vinden. Ik persoonlijk zou letten op boten waaraan teveel “geklooid” is. De onze zag er erg mooi uit; we hebben de kussens vervangen en ik heb er dit jaar een nieuwe log/dieptemeter op gezet (de standaard vond ik een ramp).
De Compromis en Friendship zijn ook mooie degelijke schepen maar vielen voor mij af vanwege de (slaap)ruimte.
Succes.
Wim

Beste Marcel,
Als je een boot wil die:

  • een prettige zit heeft in de kuip
  • die ruimte biedt in de kajuit
  • die prettig zeilt
  • die vier goede kooien biedt en een ruime hondekooi
  • die het juiste onderwaterschip heeft
  • die niet te groot is
  • die zelfstandig te varen is,
dan adviseer ik je juist de 2800. Koop je een oud exemplaar, dan maak je er een project van, koop je een mooi exemplaar, dan kan je zo weg.

Beste mensen, Na een aantal jaren niet gezeild te hebben ( kleine kindjes) wil en moet ik weer het water op. Nu is mijn oog gevallen, jawel, op een 2800. Waar moet ik specefiek op letten bij aanschaf?
Maar vooral, de romp is overgeschilderd… Gaat dat problemen geven?
En ook nog wel oranje. Huuuh. Maar je de prijs is wel aantrekkelijk, ? 14.750 en dat is nog maar de vraagprijs. Graag infomatie asjeblieft.
Harry
 

De 2800 is een fijn en betrouwbaar schip.
Ik persoonlijk zou niet gauw een overgeschilderd schip kopen. Mijn ervaring is dat de verf snel los laat als er per bijv ongeluk iets hards op valt.
Ik zou gewoon verder zoeken, heb ik zelf ook gedaan en heb nu een zeer mooie 2800 van 1981 in de orginele gelcoat.
Sukses met zoeken
Groet
Hadego

Zoeken naar een boot:
Een vriend van ons wilde een bepaalde boot hebben. Hij heeft toen een Te Koop gevraagd geplaatst in de Telegraaf Vaarkrant. Hij kreeg veel reacties en heeft de beste er uit gekozen,. Misschien iets voor jullie?
Ciao,

     Beste Marcel,
 
Wat jij zoekt, daar kan ik je aan helpen een mooie 2800.
groetjes Bert Spaan
0032 89717603
spaan135@msn.com

Hoi, wellicht ben je inmiddels geslaagd, maar toch wil ik even reageren op je vraag.Wij zijn dit seizoen overgegaan naar een dufour 2800 en hebben voor aanschaf diverse andere schepen bekeken.In deze prijsklasse en lengte won voor ons de dufour met kop en schouders van vergelijkbare schepen.Wij zijn een gezin met twee jongens van 9 en 7 en de ruimte en de practische indeling met veel bergruimte bevalt ons meer dan prima.deze zomer zijn we drie weken weggeweest in de weken waarin het weer erg instabiel was.Zon , maar ook veel regen en wind gehad.De tocht is van Kampen, via Urk, Stavoren, Friesland,Enkhuizen, Volendam en Randmeer gegaan.Zelfs met regendagen was er met 4 personen prima binnen te leven.ook de zeileigenschappen zijn ons goed bevallen; wij ambieren geen wedstrijden en om te toeren is het uitstekend.Twee keer met 5a 6 op Ijsselmeer geweest met gereefd zeil; schip was uitstekend op koers te houden en geen moment heeft iemand geen goed gevoel gehad.De luxe die wij hebben is een stuurautomaat wat ik iedereen kan aanraden.Ook met wat hardere wind en hogere golven kun je rustig de zeilen trimmen of andere zaken doen.Daarnaast bleek de kuiptent met regen een uitkomst;laarzen en regenkleding konden hier uitgetrokken worden voordat je naar binnen gaat.
Kortom: wij zijn nog enthousiaster geworden over de Dufour 2800 en weten eigenlijk niets negatiefs te noemen.
Goet Johan venekamp
 

En, hebben de mensen een Dufour 2800 aangeschaft, verkocht, overgenomen etc.
We zijn benieuwd, fotootje erbij, kunnen we ook genieten.
Ciao,

Beste mensen,
Wie graag plaatjes ziet van een Dufour 2800 kan ik verwijzen naar de volgende foto’s van mijn exemplaar:
anne-elise.blogspot.com
 

Hi,

Ik kan de 2800 van harte aanbevelen. Heb de afgelopen 6 jaar met erg veel plezier IJsselmeer, Waddenzee en Friese meren (in de geul…) bevaren. De CS loopt lekker, vaak wat harder en hoger dan de andere 2800’s door zijn diepere kiel en iets grotere zeiloppervlak (volgens de originele specs: iets hogere mast, iets langere giek). Ik doe de mijne nu weg vanwege de wens langere en verdere reizen te maken met mijn uitdijende gezin. Deze heeft zich overigens goed zeewaardig betoond bij de vorige eigenaar: die voer er mee (solo!) vanuit Hellevoetsluis naar Engeland. Kijk 'es op mijn site joost@deboernl.com