Beste mede 2800 vaarders,
Heeft iemand van jullie al eens actie ondernomen of bedacht op de nieuwe wetgeving waarbij een vuilwatertank voor het toilet verplicht wordt? Ik vind het eigenlijk zulke vette onzin (wij gebruiken dat toilet alleen bij nood) dat ik de neiging heb van niets te weten.
Groet Wim Edens (Barcarolle)
“Waar visie ontbreekt komt het volk om…” en dus ontstaan er dan wetten en regels om de boel nog enigszins in het gareel te houden. Maar wat is “de boel” dan eigelijk. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de bijdrage aan vervuiling van het oppervlaktewater als gevolg van menselijke uitwerpselen minimaal is. Met grote verwondering sloeg ik dus ook deze mededeling gade. Daar waar ik in de zeilsport de vrijheid vind, dreig ik te belanden in een kafka-achtige omgeving. Nietsvermoedend zeilend wordt ik aangehouden door de “Vuilwater-poeptank-politie” die mijn boot inspecteert. Deze speciale dienst van de KLPD is niet geheel neutraal (ze zitten immers zelf op een boot) en dient te worden gecontroleerd door een onafhankelijke commissie die vervolgens deel uitmaakt va… Affijn, vult u maar aan.
Ik sluit me aan bij mijn voorganger het toilet alleen bij nood te gebruiken en verder mijn handen in de onschuld van het het spreekwoordelijke schone oppervlaktewater te wassen.
Groet,
Marty Hazeleger (Simetris)
Marty Hazeleger39474,8064236111
Beste mensen,
in de waterkampioen wordt hier momenteel aandacht aan gegeven. De signalen die ik zo hier en daar opvang, maken mij toch wel wat ongerust met de vrijblijvendheid van het geheel. Veel keus heb je volgens mij niet om een alternatief te plaatsen. Wil je echt serieus hier werk van maken, dan moet je toch wel een vuilwatertank van minimaal 30 liter plaatsen. Of een ligplaats kiezen bij een afzuiginstallatie. Ook een chemisch toilet vraagt een vlakke ondergrond, die nu juist niet bij de 2800 voorhanden is. Het idee van toiletservice twente (droogzakjes) is misschien zo gek nog niet, maar wordt dat dan wel geaccepteerd bij controle? Ik denk dat we allemaal wel het idee hebben dat het voorlopig nog wel los loopt. Wie er anders over denkt of een oplossing heeft bedacht: dan is dit forum uitermate geschikt.
Jongens,
Gelukkig zit er op onze RAP een vuilwatertank. Ik gebruik de tank niet, maar ok?. Mogelijk in een haven wel, om vervolgens op ruim water de kraan open te zetten. Echter, ik ben redelijk braaf en pragmatisch, je zult er toch aan moeten geloven, of je wilt of niet. Ik denk dat een boete niet opweegt tegen de verandering die je moet doen (als je tenminste gecontroleerd wordt, maar ik heb geen zin om steeds achterom te kijken). Als ik geen vw-tank had gehad, had ik waarschijnlijk bij een campingzaak zo’n ‘chemisch’-toilet gekocht en het pomptoilet verwijderd. In elke haven heb je afstort mogelijkheden voor zo’n toilet en wij varen toch geen dagen op de boot zonder een haven aan te doen, dus …easy. En anders loos je het chemisch toilet op ruim water, het is biologisch afbreekbaar spul, toch…?
Ciao,
Ook ik denk na over een vervanging voor mijn spoeltoilet. Ik overweeg om die te verwijderen, evenals de afsluiters, de romp daar weer dicht te laten maken en een droogtoilet te monteren.
Op internet kwam ik er twee tegen:
www.nonolet.nl.
Een nadeel lijkt mij dat het reservoir onderaan zit, waar laat je dan het bovengedeelte als je het reservoir wilt legen in bijv. een toiletgebouw?
Heb ik gelijk in de winter twee afsluiters minder om mij zorgen over te maken.
Heeft iemand ervaring met een droogtoilet of kent iemand een test?
milrood39528,9515393519
Jan,
Het nadeel van die droogtoiletten vind ik die dure zakken of andere dingen om e.e.a. in op te vangen. Daarnaast moet je maar afwachten of ze lang blijven bestaan. verkrijgbaarheid e.d. kan best wel eens een probleem worden. Ook vind ik dat je heel afhankelijk bent van die fabrikant en dat wil ik nooit, afhankelijk zijn van een fabrikant.
Dus gewoon een chemisch toilet nemen.
Ciao,
Hans,
Ik was laatst in een grote campingzaak. Daar stond inderdaad een zo’n toilet. De tank eronder moet je geloof ik vullen met een bepaalde vloeistof. Maar misschien zijn er echter chemische toiletten, als je dat bedoelt.
Het lijkt mij de moeite waard om verder te kijken. Als ik iets tegenkom zal ik het melden.
Hoi collega dufour vaarders,
Wij hebben 2 weken geleden een vuilwatertank gekocht: een rm 69 vuilwatertank met een inhoud van 30 liter. We hebben dit formaat gekozen, omdat we deze precies in een kast achter het pomp toilet kwijt kunnen. Dan zit de tank boven de water lijn en kan deze op ruim water leeg lopen door middel van de oude afvoer van het toilet. Als je op bijv. op de grevelingen ligt, kun je deze tank niet leeg laten lopen. Dus moet je ook een dekdoorvoer op het dek plaatsen om deze leeg te laten zuigen in een jachaven. We gaan deze tank plaatsen zodra we er een keertje tijd voor hebben en droog weer om de gaten te zagen in het dek. Twee stuks omdat er ook een ontluchting op moet komen, maar we zijn ook momenteel heel de onderkant aan het kaal maken en alle huid doorvoeren en afsluiters aan het vervangen.
Hoewel ik sterk mijn twijfels heb over de regelgeving dat elke jachthaven boven de 50 ligplaatsen minimaal 1 afzuiginstallatie moet hebben voor 1 januari 2009 zijn w?j er in ieder geval op voor bereid.
groetjes van Carla en Martijn
p.s. wij hebben een dufour 29 Martijn & Carla39531,6733680556
Beste Carla en Martijn,
Klinkt als een interessante oplossing, al heb je er wel twee gaten bij in je dek.
Mochten jullie t.z.t. foto’s hebben van de inbouw, dan zou ik dat graag zien. Volgens mij heb ik als 2800 eigenaar met eveneens een RM69 spoeltoilet dezelfde omstandigheden als jullie.
Bij voorbaat dank!
Hoi Jan,
Zodra we de tank hebben aangesloten zullen we er foto’s van maken. Het kan nog even duren, want we moeten eerst zorgen dat de onderkant en de schroefas (die ligt er immers ook uit) klaar hebben.
En de gaten op het dek, dat is het nadeel, maar het kan nu eenmaal niet anders. Wij vinden het zelf ook jammer, maar droogzakken vinden we ook geen oplossing.
Groetjes,
Carla en Martijn