Vuilwatertank

1 januari 2009 is het, naar het schijnt, zo ver: het lozingsverbod. Ergo: of deze winter of de volgende een vuilwatertank plaatsen. Aangezien de meeste bootbezitters het wel op het laatste moment zullen laten aankomen zal het najaar 2008 wel druk zijn bij de leveranciers.
Hebben jullie al nagedacht welke oplossing je gaat toepassen? Of heeft iemand al zo’n tank laten plaatsen?
Benieuwd naar jullie ervaringen.
Noorderzon?Guido Flach

Mijn oplossing is voorlopig nog even niks doen… Als ik de regelgeving goed heb begrepen is bekeuren alleen mogelijk bij ‘heter daad’  betrappen. Voordat de patrouille boot langszij ligt ben ik al van de pot en in havens gerbuik ik toch al het toiletgebouw.
Ik ben niettemin natuurlijk wel erg geinteresseerd in jullie oplossingen die allicht beter zijn.
Mvg, Menno

Hallo,
De regel zegt inderdaad alleen dat je niet mag lozen.  Nergens staat vermeld dat je een “opvanginstallatie” moet hebben.  Om bekeurd te worden moet je dus inderdaad op heterdaad betrapt worden.
Dit is althans want de keurder mij verleden jaar vertelde bij de aankoop van onze Dufour 30.
Volgens mij wordt het een verhaal zoals de koperhoudende antifouling…

In onze D34 zit al standaard een vuilwatertank. Deze zit in de bakskist onder het gangboord tegen de natte cel aan. De vuilwatertank kan via een opening aan dek worden leeggezogen of loopt vanzelf leeg tijdens het varen via een “normale” afvoer zoals bij de directe uitlaat van het toilet. In het kastje onder de wastafel in het toilet zit een driewegkraan waar gekozen kan worden voor het lozen van het toilet direct over boord of naar de vuilwatertank.
Gr Raymond 

Nog steeds een hoop stress om niets!
Het is en blijft nog steeds toegestaan om toiletwater te lozen, dit is een wetsvoorstel geweest wat nog steeds niet is goedgekeurd.
Alle watersport winkels en leveranciers van deze stinkzooi spelen hier mooi op in door te vermelden dat het vanfa 2008 / 2009 verplicht wordt , dit is het eerste verdiend!
Als ik jullie was zou ik het lekker afwachten, een heleboel boten hebben niet eens de ruimte om een tank te monteren. Daarrbij komt dat jachthavens er niet op zijn ingesteld om op zondag middag na een mooi weekend 200 schepen leeg te zuigen, laat ze daar eerst maar eens mee komen!
Waarschijnlijk gaat iedereen het eerts netjes opvangen in een tank en daarna alsnog buiten de haven dumpen.
Uiteindelijk heb je dan nog niets bereikt1
Gr
Bas de Koningh

Wellicht is bij ons alleen het lozen van vuilwater niet toegestaan, in sommige landen (in ieder geval de Scandinavische landen) is het niet-hebben van een vuilwatertank verboden. Ik hoorde dat althans deze zomer in een haven. Er zou ook actief op worden gecontroleerd. In dat geval zou je dus ook naar je vaargebied moeten kijken…
Weet iemand hier het fijne van?
Groeten, L?on.

wel, net drie maanden in zweden en denemarken rondgevaren en nul komma nul gemerkt van welke controle dan ook, dus die laatste angst is volgens mij overdreven. actief gebruik van afzuigsystemen is mij daar ook niet opgevallen. 
en verder lijkt het non-olet systeem (zak met chemicalien in bril ophangen) wel een mooie goedkope geurvretende oplossing.
tenslotte ben ik het met breezer eens dat ondenkbaar is dat alle passanten braaf langs de afzuiginstallatie gaan; eerst een uur in de file voor de je diesel, en dan nogs eens een uur voor de rest? 

Heren, wat ouderwets.
Als je, bijvoorbeeld, op een mooie zomerse dag op de Grevelingen een weekendje aan de Archipel ligt. Om je heen enkele tientallen schepen, rubberbootjes, optimistjes, strandje, zwemmende kindjes en andere waterpret. Dan is het toch een fris idee dat de uitwerpselen even worden opgevangen?
Dat de tank later op ruim water wordt geloosd lijkt mij dan prima. Het milieu-aspect vind ook ik onzin, maar het hygi?ne-aspect niet.
Op de 34P is voldoende ruimte, ook op mijn 3 cabine uitvoering. Ik ga dan ook op zoek naar een technisch nette oplossing en doe wel weer verslag.
Noorderzon/Guido Flach

Guido, terwijl ik zwem prop ik altijd even een kurk in andermans huiddoorvoeren (voor de zekerheid, je weet nooit waar je buurman in ontlast tenslotte), dat voorkomt veel ergernis.
Ik zou serieus kijken naar dat non olet systeem; dat vergt geen inbouwperikelen en idem geen afzuigwerk; de vuile zak kan gewoon de prullenbak in. ik zal kijken of ik een link naar de website van de importeur daarvan kan vinden.

www.nonolet.nl

Bedankt Erik,
Een constructieve bijdrage.
Guido

Tijdens de Hiswa voorjaar 2007 werd ik door een exposant op een andere oplossing gewezen: uitsluitend een andere toiletbril monteren (bijv. op de veelgebruikte Jabsco-onderwatertoiletten) en de boodschap opvangen in een zakje met speciale gel.
Een goedkope oplossing die voor (hoge) noodgevallen wellicht dienst kan doen. Zie: cactusdroogtoiletten.nl/
Overigens, het mogelijk verbod van lozing betreft NIET het ‘grijze’ afvalwater en daarmee valt de kleine boodschap buiten de nieuwe regelgeving, zo werd mij van diverse kanten bevestigd.
Vooral voor dames moet dit een hele opluchting zijn .
Ben benieuwd of er nog andere alternatieven zijn voor de kostbare aanpassing die een vuilwatertank met zich meebrengt.
Frank
D34P #113

Hoi, vuilwaterpoepers,
Guido had een hele goede opmerking, over dat opvangen in een haven gebied e.d. Buiten op open water kan de kraan weer op. Geen probleem. Als je bent wezen varen op open water en je komt terug in de haven, heb je toch gewoon de kraan naar buiten openstaan. Als je in de haven verblijft of op beschermt water (meestal bepaalde binnen meren van Nederland) gaat alles via de vuilwatertank.
Pas wel op met wc-papier. Dat wordt net papiermach? en verstopt dus je afvoer. WC-papier dus in een apart bakje doen! Nog weer beter voor het milieu!
Ciao,

Oh, ja,
Er mag dan geen wierfilter en motoralarm op zitten een vuilwatertank heb ik wel!.
Ciao,