Vuilwatertank

Hallo D30 vaarders,
Laat ik de discusie maar eens starten. Ik heb vandaag de bakskist eens opgeruimd, je sleept toch aardig wat spullen mee. In 2009 zullen we echter een stuk ruimte in moeten leveren door de verplichte vuilwatertank. Als je de verkopers op de Hiswa moet geloven, zit je aan een nieuw vacuumtoilet (gebruikt weinig water) en een tank met pomp enz. Kosten meer dan 800- euro. Ik heb ook een klein tankje gezien voor wandmontage met een afvoer recht naar beneden om alsnog over boord te lozen.
Los van de discussie of dit wat bijdraagt aan de kwaliteit van het water (de beroepsvaart hoeft nog niet mee te doen en die vaart het hele jaar), ben ik nieuwsgierig hoe we dit technisch gezien gaan oplossen. Is er al iemand die zijn boot van een vuilwater tank heeft voorzien? ZIjn er al die verder hebben nagedacht over dit dreigende probleem? Ik zie de reacties graag tegemoet.
Peter

Hallo Peter,
Inderdaad zal het er een keer van komen. Ik zat zelf te denken aan tank het achtersteven. Ik heb op Yachtvision TV gezien dat Vetus een flexibele tank heeft, die je kunt inbrengen, opblazen dan met UV licht kunt fixeren/verharden.
Vacuumtoilet is wel handig, maar is duur en kost weer stroom. Er zijn D30 vaarders die een gewoon toilet hebben in combinatie met een vuilwatertank. Maar ik denk dat ie al snel vol wordt.
De afvoer naar buiten heb ik ook gezien, die is voor gerbuik op zee met lange tripjes. Maar die kan je natuurlijk ook op andere wateren gebruiken… Mag niet natuurlijk.
Ik heb zelf nog geen idee wat ik ga doen, maar ben wel benieuwd naar ervaring op dit gebied.
Groet,
Ewald