vuilwatertank

Wie van de Dufour classic eigenaars heeft ervaring met de plaatsing van een vuilwatertank.De oplossing die Dufour zelf aandraagt,opofferen van het kastje in de bakb.achterkajuit,spreekt mij niet zo aan .
Het gaat om een Dufour met 1 natte cel aan bakboord.De suggestie van een vuilwatertank in het kastje van de achterkajuit is wel voor de hand liggend maar niet aantrekkelijk.
Als alternatief kan je denken aan plaatsing in de bakskist (bb).
De Dufour importeur beweerde dat het drukverval dan te groot wordt met kans op overstroming in het toilet!!!Zou dat echt zo zijn?
Je ontkomt dan niet aan een slang door je achterkajuit,maar ja je moet toch wat!!
In ieder geval al bedankt voor het meedenken en de reacties. PJ

09.12.09 Als nieuwkomer had ik bij de plaatsing van mijn vraag over vuilwatertanks niet direkt door dat het voor de DU4 vaarders een uitgekauwd onderwerp was.Intussen door wat rondvragen en kijken toch wel wat wijzer geworden!
Heel wat bootjes bezitters kijken nog steeds de kat uit de boom.Men ziet op tegen de kosten en de verbouwing.Er zullen tegenwoordig wel geen schepen zonder tank worden verkocht maar in de aanloop naar de definitieve regelgeving hadden de scheepswerven wel wat voorwerk kunnen doen vind ik.
Weinig inbouw dus zo leert ook een vraag bij de technische afdeling van de haven(Flevo Marina).Het antwoord van de techn.man luidde “met een toiletluier voldoe je ook aan de wet”.
Ik vind dat toch een heel gedoe,en met gasten aan boord ook een beetje genant,hoewel het ook een bron van hilariteit kan zijn.
Dus toch maar een tank laten plaatsen!De afvoer is eigen ontwerp,want ik voelde niets voor weer een huiddoorvoer met afsluiter.Lozen van de tank, die in de bakskist staat,gaat via dezelfde slang als waarmee hij gevuld wordt.Met een 3wegkraan in de natte ruimte kan gekozen worden voor:A direkt lozen in zee, B vullen van de tank en C lozen van de tank naar zee.En dan is er ook nog de opening aan dek voor de poepslurper!!
Eea werkt geheel naar tevredenheid.Het inbouwen was niet goedkoop;€2200.Volgens de tech.man was het een heksentoer om alles te krijgen zoals we wilden,en was ik blij dat ik er niet zelf aan was begonnen wat ik in m,n overmoed nog heb overwogen!!
Ja,de prijs kan een beletsel zijn…je kan voor dat bedrag wel tien jaar onbeperkt XXXX met toiletluiers. PJ

Ik sprak enkele weken geleden Hans van de Griddel uit Numansdorp. Hij heeft het originele toilet eruit gesloopt en vervangen voor een chemisch toilet en is erg enthousiast. Ik heb het eindresultaat nog niet kunnen bewonderen en ben ook benieuwd naar zijn verdere verhaal en de foto’s.
Enerzijds spreekt mij het chemisch toilet niet zo aan; sjouwen met een bak, inzamelpunten, milieuaspecten.
Anderzijds zijn de maatregelen aangaande vuilwatertanks onvoldoende doordacht en op termijn ook niet haalbaar. Ik zie het al voor me … 150 schepen die op een mooie zondagmiddag naar onze haven terugkeren en dan een nummertje moeten trekken voor het in de rij liggen voor de poepslurper. Als er al zo’n slurper in jouw haven is ??? Ga uit van afmeren, poepslurpen, opbergen en wegvaren totaal 10 minuten per schip (en dat is snel) dan kom je al vlug op, 150 x 10 minuten = 1500 minuten = 25 uren in de rij liggen ??? Wat een waanzin.
Dus ook al is het niet geweldig … zo’n chemisch toilet is dan uiteindelijk toch niet zo’n rare oplossing.

Vandaag is mijn nieuw ingebouwde vuilwatertank opgeleverd. Mijn D34P is een 3 cabine uitvoering met de natte cel bakboord-voor. De op maat gemaakte tank is geplaatst in het smalle bergvak onder het bed, samen met de elektrische pomp omde inhoud te lozen. Met een keuzekraan kun je bepalen of toiletspoelingen naar de tank gaan, of gelijk naar het oppervlaktewater. Uiteraard is er ook netjes een mogelijkheid om officieel af te slurpen.
Mijn filosofie is dat de tank hoofdzakelijk gebruikt zal worden op plaatsen waar veel gezwommen wordt (bv de Archipel op de Grevelingen). Milieuwinst zie ik niet, maar waar veel mensen zijn vind ik het een fris idee.
Ik zal binnenkort wat foto’s plaatsen, ook onder het vuilwatertopic in de D34P afdeling.

Guido/Noorderzon

Ik ben in het bezit van een 38 classic, 3 huts versie,i natte cel. Mijn vuilwatertank is geplaats in de natte cel bakboord, direct naast de wasstafel.

Groeten Barend (Tara)

Dag,
Ik heb een dufour 38 met een vuilwatertank. Deze is ingebouwd in de natte cel naast de wasbak. Een prima oplossing.
Ik heb het schip nu 1 jaar en ik merk dat het wegpompen niet lekker gaat. Net of ik door een weerstand moet drukken.
Ik heb een Jabsco toilet en alle rubber delen vervangen.
Het oppompen van water gaat soepel.
Na het vervangen vd onderdelen vh toilet heb ik de vuilwatertank proberen leeg te zuigen. d
hier kwam niets uit. Toen de slang naar afvoer losgemaakt…en daar kwam een stroom water uit. ik vond jou oplossing een goede.
Zou jij mij de tekening van de oplossing kunnen sturen?

vast bedank

bert vos